• Ammo

Glittertråden....tråd 748 :-)

Här fortsätter vår tråd som vi av någon anledning kallar glittertråden?!
    Vi som skriver här är Izunia, Yllo, BlueTopaz, Victory och jag Ammo. Vi gifte oss alla sommaren -06 men har funnit varann och kan inte slita oss från denna tråd som nu pågått i över 2 år!

Vi älskar alla bröllopsplanering så fråga gärna om tips och råd om ni vill tittar in. Just nu är det även en del barnsnack också, Yllo har "bonusbarn", Jag fick en son förra året, Blue T har en son på drygt 2 år, Iza och Vicky väntar sina första i juli

Har lagt in några bilder här på BT men annars kan ni se några fler här groups.msn.com/jessicamartin2006/pictures

• Svar på tråden Glittertråden....tråd 748 :-)
  • Izunia

Hej tjejer jag är tillbaka från NY och är ledig nästan hela nästa vecka innan jag börjar jobba. Fast jag har bara totalt 9 dagar kvar att jobba så det känns som en lättnad!

Igår var jag på glukosbelastning.. tyvärr låg mina värden för högt så jag ska till sjukhuset nästa vecka för omprover. Jag har fobi för sprutor så det kändes inte alls roligt.
    Så nu ska jag till spec-MVC på fler prover...fler sprutor.

Jag måste också köpa toning och färga håret idag. Jag ser inte klok ut! Tänkte färga hela håret i en mellanblond färg. Hoppas det blir bra...

Jess kul att besöka förskolan. När är det Lucas ska börja? Vad skönt att du fick löneförhöjning! Grattis!

• Ammo

Välkommen hem Iza! Hur hade ni det i NY?
    Vad jobbigt med dina världen. Jag hade bara dåliga järnvärden så jag fick äta tabletter.
    Vad är glukosbelastning?
    Och vad menar du med 9 dagar kvar att jobba? Du menar väl 9 veckor?
    Många frågor....

Slingorna blev ok, så nu börjar håret bli ljust igen.

300 kr var lite i underkant va? Följer ni inte avtal?
    Jag tror mina 3% blir runt 800-900 kr i alla fall.

Ja det ska bli spännande att kolla in förskolan i morgon.
    Vi har plats from 6 aug men han kommer troligtvis inte börja förens 1 okt. Ev så kommer han vara där någon dag i veckan för att få ha platsen men han börjar på rikigt lite senare.
    Han är så liten i aug så därför ville vi vänta lite och de gick med på det (vi betalar from aug). I okt är han i alla fall 1,4 år.

• Yllo

Jag är landstingsanställd! Även om vi har ett avtal så verkar det som om att cheferna anser att dom inte behöver följa det

Trist med glukosen Iza.. är det därför du ska till spec.MVC?

Jo, Jess... Glukosbelastning är alltså ett prov för att kontrollera om man har diabetes, eller är i riskzonen för att få det. Många gravida kvinnor får förhöjt glukos (blodsocker) under graviditeten och får därför graviditetsdiabetes. I de flesta fall så går diabetesn tillbaka när barnet är fött, men inte i alla fall tyvärr. Däremot kan man följa blodsockret noga om man ser en tendens till för höga värden och på så sätt också sätta in patienten på diabeteskost för att förhindra att diabetesen bryter ut.

Föresten så var jag till min gynekolog igår. Vi diskuterade åter ifall om jag skulle förska bli gravid eller inte. Han sa till mig "Ska jag vara helt ärligt så skulle jag helst se att du inte ens försöker bli gravid" Det kom fram att både min gynekolog och läkaren på spec.MVC helst ser att jag, men min taskiga hälsa inte skaffar barn. Adoption är helt uteslutet också (vi pratade även om det i samband med att han sa att han helst såg att jag inte försökte få barn). Jag kommer aldrig att bli godkänd som adoptivförälder...

• Izunia

Jess glukosbelastning är precis vad Ylva beskrev. Känns verkligen inte kul och jag är livrädd för sprutor. Att dessutom behöva ta själv... no no..

Jag skrev rätt! 9 dagar!! Jag slutar 1 maj! Det ska bli så skönt. Att bara ta det lungt och göra vad jag vill.

Ylva jag är verkligen ledsen för din diagnos från läkaren. Men de skulle inte säga så¨om det inte innebär en extrem risk för dig. Hur känner du själv nu till den frågan?

• Izunia

Vi bodde på Sofitel som låg bekvämt placerat på 5th (och 44th), så det var typ nära till allt. Första kvällen gick vi mest runt lite på times square och jag shoppade lite på Toys´r´us. Köpte lite "tråkiga" saker som dr brown´s nappflaskor etc. Så mkt billigare! Och så köpte jag ju så klart min lilla swaddeling-filt som man ska linda in barnet i. Den ser himla skön ut!

Nästa dag var mammas födelsedag och det firade vi med ännu mer shopping (Century 21 där man kan nästa hitta allt och billigt) och fin middag på Smith & Wollenskys. Vilken stek jag fick! En härlig serloin. Den fyllde hela tallriken och jag åt typ hälften. Det var ändå en av de minsta...

Efter middagen tog vi taxi till Hotel Plaza och drack champange.. (förutom jag som fick sörpla cola..)

De andra dagarna var vi på underbar italiensk restaurang La Masseria (belägen mellan Broadway och 8th). Åt fantastisk fisk och supergod efterrätt. Tyvärr fanns ingen Gino.. Därefter gick vi till Rockefeller center och upp till The Rainbow room. Vilken utsikt!!

Sista kvällen var vi på en brasiliansk restaurang som hade fantastisk atmosfär! Det var först en sallads/förrätt buffé och sedan sprang kyparna runt och skar upp kött, korvar, stekar och allt möjligt! Riktigt god dessert också. Churrascaria Plataforma hette restaurangen.

sedan lite sista minuten shopping innan vi åkte hem. Det blev inte så mkt shopping som jag hade tänkt mig. Köpte 2 toppar på Bebe och 1 par CK skor och ett par Arthuro Chiang, presenter till andra, lite babygrejer och skor till A. Det värsta är ju att alla turisteråker till NY så det är så utrensat i butikerna med storlekar och urval och allt ligger typ på golvet.. Men jag är nöjd ändå och får planera in nästa resa så snart jag kan!

• Ammo

Ok då förstår jag vad det innebär. Får hoppas att du Iza inte får det då.

Vad tråkigt Ylva, beklagar Hoppas det inte känns allt för jobbigt nu när vi pratar mycket om barn här.

9 dagar, lyx! Varför slutar du så tidigt? Jag slutade 3 veckor innan. Blir du sjukskriven eller måste du ta ut föräldradagar då?
    Låter som ni hade en supermysig resa. Jag och Martin satt igår och pratade om resa. När lilleman blir större så vi kan lämna bort honom några dagar så hoppas vi kunna åka en weekend.
    Jag har ju aldrig varit mycket för städer. Vill hellre lägga pengarna på en sol och bad resa om jag får välja. Men jag fick mersmak efter vår resa till Rom, så nu vill jag se NY, London och Paris. Det är sånna städer som man bara måste besöka någon gång i livet.

• Izunia

Vi måste sluta redan 1 månad innan beräknat datum sedan har jag dessutom tagit 1 mån semester innan. Nu har jag också tagit lite obetald semester. Jag ser verkligen fram emot att sluta.. är så trött.

Men hur gammal är Lucas? Ni hade ju kunnat resa bort några dagar redan nu. Det är ju därför man har mor/farföräldrar!

• Yllo

Ja, det är ju lite annorlunda om man jobbar som flygvärdinna och är gravid. Man ska ju helst inte flyga under de sista månaderna av graviditeten.

Låter som om du hade det jättekul på resan Iza!!

Jo, det känns lite jobbigt att läsa allt bebisprat när jag vet det jag vet om min hälsa och mina möjligheter att själv bli mamma.. men det är ju något som jag varit medveten om i flera år tyvärr.. Det är ju heller inte så att dom helt förbjudit mig att försöka bli gravid.. bara att dom vill att jag ska vara medveten om att det är en stor risk för sämre hälsa för min del.

Igår fick jag ännu mer dåliga nyheter.. Det här har varit en riktig skitvecka!!

Hade tid till min ögonläkare för årskontroll. Fick veta att det nu är dags för mig att börja träna med vit käpp och se över vad det finns för övriga hjälpmedel. Tydligen är det så att min ögonsjukdom försämras radikalt det senaste halvåret sedan bromsmedicinen togs bort. Jag har själv märkt att jag ser sämre, men jag trodde inte att det hade blivit så här dåligt. Över halva synfältet är nu helt borta

Känner mig inte riktigt glad just nu och känner också att jag inte riktigt orkar glädjas åt allt kul i era liv så jag kommer att ta lite time out härifrån.... Tittar nog in och läser, men kommer nog inte att skriva innan jag känner mig på lite bättre humör och hunnit smälta det här senaste.

Sköt om er nu allihopa! Var försiktiga med magarna och Karin.. Lycka till med bebisfabriken!

• Izunia

oj ylva vad tråkigt att höra. Jag önskar dig verkligen det bästa och förstår att det känns tungt och ledsamt för dig. Bara så du vet så har du ju oss här om du vill ventilera och prata av dig. Även om vi kanske inte har gått igenom det du gör så finns vi här som stöd för dig!

• Izunia

jag vet inte om jag ska våga mig på tårtan själv.. tänk om den blir äcklig och ful??! Jag gör det OM jag hittar sockerpasta på panduro. Hur får jag färgen brun??

Svar på tråden Glittertråden....tråd 748 :-)