• Ammo

Glittertråden....tråd 748 :-)

Här fortsätter vår tråd som vi av någon anledning kallar glittertråden?!
    Vi som skriver här är Izunia, Yllo, BlueTopaz, Victory och jag Ammo. Vi gifte oss alla sommaren -06 men har funnit varann och kan inte slita oss från denna tråd som nu pågått i över 2 år!

Vi älskar alla bröllopsplanering så fråga gärna om tips och råd om ni vill tittar in. Just nu är det även en del barnsnack också, Yllo har "bonusbarn", Jag fick en son förra året, Blue T har en son på drygt 2 år, Iza och Vicky väntar sina första i juli

Har lagt in några bilder här på BT men annars kan ni se några fler här groups.msn.com/jessicamartin2006/pictures

• Svar på tråden Glittertråden....tråd 748 :-)
  • paradisfågel

Okay Ska tänka på det när vi planerar. Kollade på er sida Izunia, det såg ut att ha varit en underbar dag för er De var väldigt påhittiga på din möhippa

• Izunia

tack! ja de var inte snälla mot mig!

• Yllo

Paradisfågel: Morgongåva?? Vad är det? Nej, skämt å sido.. Jag hade tänkt ge min man saxofonlektioner i morgongåva, men han la av med spelandet så det blev aldrig av. Själv fick jag inget av honom.

Håller med Iza om att du ska kolla priser och dubbelkolla. Många saker är mycket billigare att köpa utomlands eller via nätet.. än att köpa här i affär.

Här är lite bilder från vårt bröllop. groups.msn.com/yllo/meddelanden.msnw

Jess, stå på dig och ring din chef och ifrågasätt varför du inte fått löneförhöjning och bärbar dator.. Om alla anställda fått det så ska ju även du ha det.. du är ju anställd trots att du just nu har "semester"

Tack Iza! Själv måste jag erkänna att jag inte blev så där jättenöjd den här gången. Hade inte mycket till inspiration när jag gjorde de sista två tårtorna.

Föresten.. När fyller A år? Vad har du tänkt dig för tårta? Jag rekommenderar en fyllning med chokladmousse, färska hallon och vaniljgrädde. Vore ju kul om du kunde göra en tårta i form av en gitarr eller så åt honom.. Lite trixigt kanske, men skulle bli jättefint. Vill minnas att han spelade gitarr Rekommenderar också att du täcker tårtan med Sugerpaste.

Recept:
    Chokladmousse
    Ekströms chokladpuddingspulver
    Gör enligt anvisningarna men byt ut ca 2/3 av mjölk till grädde. Vispa hårt med elvisp tills du får önskad koncistens.. ska vara fast.

Vaniljgrädde
    Snabb marsan pulver (den man vispar med kall mjölk)
    Gör enligt anvisningarna på paketet, men byt ut 2/3 av mjölken till grädde. Vispa hårt med elvisp tills du får den fast och fin.

När du fyller tårtan tänk på att "montera" ihop den upp och ner i formen. Klä formen med plastfolie och lägg ner toppbotten först, därefter första lagret fyllning (det som är överst när tårtan sedan skärs upp) och därefter botten och så fyllning igen och sist botten-botten *S* Svep plastfolien över tårtan och ställ in hela formen i kylen ett par timmar innan du tar fram den och stjälper upp på kakfat för vidare dekoration. Använder du Sugerpaste så får du bäst resultat om du gör en smörkräm som du brer på kanterna innan du täcker tårtan. Kan inte receptet i huvudet men kan ta fram det om du vill.
    Kavla ut sugerpasten så att den är ungefär 3-4 mm tjock. Pudra bordet (där du kavlar) med maizenamjöl så går det lättare och fastnar inte heller. Lyft sockerpastan försiktigt (använd gärna underarmarna till hjälp) och lägg den över tårtan. Jämna till kanterna med händerna så att du får den slät och fin. Veck kan du få bort genom att försiktigt lyfta sockerpastan just där den veckat sig och släta ut med handen uppifrån och ner.

Slå gärna en signal om det är något mer du undrar

• Izunia

shit!!! jag tappade dig vid chokladpuddingen!!
    Hur får jag formen på gitarren? Festen är den 19 april.

• Yllo

*S*
    Ok, då tar vi det steg för steg

1. Baka tårtbotten i en långpanna (sockerkaka blir superbra)

2. Dela tårtbotten i tre delar.

3. Diska ur långpannan och klä den med plastfolié

4. Lägg ner topp-botten (den som ska vara överst så att säga) Tänk på att ovansidan på topp-tårtbotten ska ligga mot själva långpannan.

5. Gör fyllningarna efter recepten ovan.

6. Bred på vaniljgrädden på översta botten (den som ligger upp och ner i långpannan.

7. Lägg ner mellan-tårtbotten.

8. Häll dit lite hallon (jag använder mig av frysta som jag låter tina i ett durkslag så att så mycket av saften rinner av som möjligt).

9. Bred på chokladmoussen.

10. Lägg dit botten-tårtbotten.

11. Svep plastfolién runt själva tårtan och ställ in den i kylen i ca 2 timmar.

12. Gör smörkräm (recept får du senare).

13. Ta fram tårtan ur kylen och stjälp upp den på lämpligt fat.

14. Rita upp konturerna av en gitarr på ett bakplåtspapper och klipp ut den. Lägg sedan mallen på tårtan och skär ut formen med en vass kniv.

15. Bre ut smörkrämen runt kanterna på tårtan med hjälp av baksidan av en bordskniv.

16. Knåda sockerpastan ordentligt (minst 15 min) och kavla ut den så att den är ca 4 mm tjock (finns att köpa på nätet eller i vissa Panduro-butiker... t.ex. www.cakedesign.se) Glöm inte att pudra ordentligt med maizenamjöl!!!

När du knådar den så kan du färga in den i den färg du vill ha. Färger finns också att köpa på nätet. Vill du ha den tvåfärgad så går det alldeles utmärkt. Säg att du vill ha en färg på själva armen.. Ja då färgar du in den och kavlar ut och täcker armen först.. sedan färgar du in nästa klump med annan färg, kavlar ut och täcker själva gitarrkroppen med den. Det är lättare att göra så i o med att det är svårt att täcka en stor gitarr.

17. Lyft försiktigt upp den utkavlade sockerpastan och lägg över själva tårtan.

18. Använd händerna med att försiktigt jämna till och täcka in tårtan snyggt. Får du veck i sockerpastan längs kanterna så lyfter du försiktigt upp sockerpastan just där och slätar ut med händerna. Skär bort överflödet längst ner med en vass kniv.

Om du nu använder dig av två olika färger så täcker du själva armen först med den ena färgen.. sedan lägger du helt sonika den andra färgen på kroppen och låter det lagret gå lite över armen. Här är det en fördel om du skär ut själva rundningen innan du lyfter upp sockerpastan och lägger på tårtan.

19. Ställ in hela härligheten i kylskåpet igen ett par timmar så att sockerpastan får stelna till lite.

20. Ta ut tårtan ur kylen och dekorera. Jag skulle spritsa dit strängarna med kristyr samt att du kan göra knappar och sånt av sockerpasta och lägga på där dom ska vara.

Kristyr:
    Det finns ett superbra äggvitepulver att köpa på nätet. Detta blandar du med varmt vatten (OBS! Ej kokande) och florsocker. En lagom sats är 3 msk äggvitepulver, 4 eller 6 msk varmt vatten (kollar när jag kommer hem) och ca 500 gr florsocker. Du ska ha kristyren ganska så stel och det ska bli fina toppar när du testar.

Häll kristyren i en spritspåse och spritsa ut strängar och sånt.

Gör gärna någon form av kant längst ner på tårtan. Detta kan du antingen spritsa eller göra en lång smal sträng av sockerpasta som du försiktigt klämmer dit.

Hoppas att du hängde med bättre nu Lycka till!!

• paradisfågel

Tack för era goda råd! Nu ska jag snoka vidare haha. Lycka till med era jobb, barnen och tårtmakandet!

• Izunia

ylva! Jag ska verkligen klara av det.. ska gå igenom listan i lugn och ro och se om jag fattar! haha

• Ammo

Hej!

Paradisfågel, jag köpte maskettknappar och en fickplunta till min man och jag fick en jättefint halsband av honom.

Jäklar vad sugen jag blev på tårta nu De var lika fina som vanligt!
    Lät inte alls för svårt, ska ev försöka mig på nåt kul tills Lucas fyller 1 i juni.

Iza, tack men när jag träffade dig så var boobsen fulla med mjölk och närmare Dolly P än så kommer jag nog inte
    Nu är de tomma och känns som om endast skinnet är kvar.
    Magen har jag lärt mig dölja bakom stora bylsiga kläder. Se sig själv naken är fruktansvärt. Hoppas ni inte behöver uppleva det.
    Hemskt men sant.

Jag skrev till min kollega på facebook igår. Han har varit på fältet tillsammans med mig tidigare men är nu på kontoret och det var han som gav dem datorerna så han svarade att han skulle försöka fixa en till mig med, så nu är jag liiiite gladare i alla fall. (om jag nu får en...)
    Nu mailade jag även min chef ang lönen. Enl föräldraledighetslagen så har man rätt till den procentuella höjningen trots att man är ledig.

Hört något från försäkringsbolaget?

Har nog glömt säga det, men på fredag åker jag till Ullared!!!!
    Längtar såååå! Det blir första gången jag sover utan Lucas, han blir kvar hemma hos Martin. Ska bli så skönt att få komma bort själv och även att få SHOPPA!!!

• Yllo

*S* Det är inte så svårt att göra tårtan.. det knepiga är när man ska spritsa dekorationerna Visst är det en viss teknik när man kavlar ut sockerpastan och täcker tårtan.. men det lär man sig ganska snabbt. Fördelen med sockerpasta är också att om man kavlar den för tunn och den går sönder när man försöker lyfta den... ja då är det bara att knåda ihop på nytt och kavla ut igen

Hoppas du får både dator och löneförhöjningen Jess!! Och framför allt... att du får kul i Ullared

Har du hört något än Iza? *nyfiken*

Själv är jag solo ikväll. B är och "leker" med sina 1800-tals kompisar... Han ska tydligen iväg och "leka" på lördag också.. men då är jag ju på kurs och får lära mig göra Kungsliljor i sockerpasta (DET är dock lite trixigt att lära sig).

Svar på tråden Glittertråden....tråd 748 :-)