• grabbarna

ny tråd för budget runt 15-20 000:-

jag har förstått att jag inte är ensam om att vilja hålla den budgeten och nu när det börjar närma sig tänkte jag att vi skulle hjälpa varandra framöver...ska kolla genom nån gammal tråd och lägga ut lite av dom tipsen här senare också

• Svar på tråden ny tråd för budget runt 15-20 000:-
  • helene306

Någon här inne som beställt inbjudningskort från optimalprint? Funderar lite på hur de ser ut när man skriver. Blir alla kort lika? Eller skriver man korten olika tex "Annika och Kalle´inbjuds härmed..... vidare Tina och Jonas inbjudes härmed.... vidare....." eller skrivs alla likadant "Välkomna att närvara....." Hoppas ni förstår hur jag menar. Skulle ringt till dom idag, men det hann jag inte med.

• Karga81

Tror alla kort blir lika, vi tänker beställa därifrån. Vem inbjudan avser tänker vi visa genom vem kuvertet är addreserat till.
    Herr& Fru XXX
    Familjen xxx
    anna xxx osv...

Vi beställde ett prov först, tyckte kvalitén var bra både på papperet och trycket.

• kikalt

Vi tänkte göra en enkel, billig förrätt själva och sedan blir det cateringbuffé för 135 kr per person (men vi funderar på att laga något eget alternativ till barnbordet så blir det ännu billigare) och tårtorna ber vi släkten att baka. Men när jag tittar i budgetverktyget blir det klart dyrast med maten!

Dryck känns svårt att veta. Det blir max 30 vuxna på festen varav några nykterister, nån gravid och så någon som är ammande. Hur mycket vin, öl, cider köper ni andra in till maten?

Själv slösar jag mest på min egen klädsel. Inga gigantiska summor kanske, men mer än dubbelt så mycket som jag hade tänkt, eftersom jag har beställt en äkta korsett (med fint yttertyg) som klänningsliv. Jag är hur nöjd som helst med det!

helene306: vi gjorde samma text till alla kort och så skrev vi namnen på alla som inbjudan gällde på kuverten istället. Mest av lathet.

• helene306

karga och kikalt: Just adresseringen har jag tänkt på med att man skrivet till familjen om hela familjen är välkommen och enbart namn om det bara är vuxna som är välkomna, men kommer folk ihåg sådant? Kuvertet brukar oftast hamna i soppen medans inbjudan sparas och där står det ju övergripande, välkomna eller välkommen? Funderar ändå på om det är bättre att skriva något kort i inbjudan där det klart framgår att enbart syskonbrn får komma på bröllopet och festen.

Strumpfråga: Kommer ni ha strumpor på er? Vad för strumpor isf (stay-up, strumpbyxa, knästrumpa mm)och vilken färg ska man ha??

• helene306

kikalt: Svårt med dryck att veta. En sak jag läste var att hellre för mycket än för lite, det är inget roligt om man köper för lite och gästerna vill ha mer. Å andra sidan är det inget roligt att bunkra för mycket så man har värsta lagret kvar sen, men det går ju att spara och ha till eget myspysdrickande eller kommande fester

• Vi2alltid

det man kan göra är ju att låta inbjudningskorten ha streckade linjer där man själv skriver in namnen på de inbjudna med lite snygga bokstäver för hand :) då har man varit tydlig och löser "tryckproblemet"

• kikalt

helene: om man skriver ut alla namnen tror jag i alla fal att dom kommer ihåg, för det syns.
    Visst går det väl att lämna tillbaka oöppnade vinare coh sånt också? Fast jag har verkligen inget som helst riktmärke! Jag vet inte alls hur mycket man kan tänkas köpa för att det ska vara lite för mycket t ex.

• Nufsan

Jag ska ha stay ups och strumpebandshållare tror jag..
    De ska vara champangefärgade eller vita, har inte bestämt riktigt. Klänningen är Ivory!

helene306 skrev 2008-03-08 08:36:38 följande:
    karga och kikalt: Just adresseringen har jag tänkt på med att man skrivet till familjen om hela familjen är välkommen och enbart namn om det bara är vuxna som är välkomna, men kommer folk ihåg sådant? Kuvertet brukar oftast hamna i soppen medans inbjudan sparas och där står det ju övergripande, välkomna eller välkommen? Funderar ändå på om det är bättre att skriva något kort i inbjudan där det klart framgår att enbart syskonbrn får komma på bröllopet och festen. Strumpfråga: Kommer ni ha strumpor på er? Vad för strumpor isf (stay-up, strumpbyxa, knästrumpa mm)och vilken färg ska man ha??
  • kikalt

Bummel: tack!

helene: jag kommer att ha stayups. Antagligen mer hudfärgade eftersom jag har foglossning och måste ha mina vanliga fula svarta sandaler med specialinlägg. :-/

Svar på tråden ny tråd för budget runt 15-20 000:-