• grabbarna

ny tråd för budget runt 15-20 000:-

jag har förstått att jag inte är ensam om att vilja hålla den budgeten och nu när det börjar närma sig tänkte jag att vi skulle hjälpa varandra framöver...ska kolla genom nån gammal tråd och lägga ut lite av dom tipsen här senare också

• Svar på tråden ny tråd för budget runt 15-20 000:-
  • Troll1

Det är svårt att hålla nere kostnaderna när man inte har vänner som är florister, sminköser, "makeupproffs" mm. Har verkligen funderat. En del kan ju vissa saker, men många har småbarn osv. Våra föräldrar är lite äldre och orkar inte hålla på med för mkt grejande. Däremot kan de kanske hjälpa till lite vid dekorationen i lokalen. Skor kan jag som tur är köpa i en vanlig skobutik med lite rabatt och jag hoppas det kommer in snygga student-skor snart.

• SweetSun

ugla; jag tycker inte det är så svårt faktisk. Strunta i att köpa en klänning för 8000, finns underbara klänningar för under 2000. Köp inte de dyraste ringarna, boka billig lokal, satsa på billig och smidig mat, typ smörgåstårta, det ska vi ha. Och dessutom behöver man ju inte bjuda 100personer. Vill man bjuda massor, får man väl ha kuvertavgift, då blir inte slutsumman så stor, då maten är bland det dyraste.

• grabbarna

jag har inte heller vänner och bekanta som hjälper till med vissa saker så dom får helt enkelt kosta men man tjänar lite på att verkligen jaga runt priser också.

sedan gäller det lite att köpa saker pö om pö så att man kan sprida ut kostnaden lite och inte få allt på en gång då gör det inte lika mycket om man hamnar lite över. och jag kommer inte köpa en dyr brudbukett för jag tycker det är huvudsaken att blommorna håller sig fina under fotografering och vigsel så jag köper lösa och binder ihop dom själv.

men sedan jag talade om på jobbet så har jag fått ngt tips på nån som känner nån som känner någon som kan göra det och det och även arbetskamraters barn som ska tillfrågas om vissa saker så hör med arbetskamrater och dyl om dom vet någon som tex sjunger bra, sminkar bra är duktig med hår etc man behöver inte känna alla personligen

för mig är det mest tårtan som ställer till besvär då den måste vara glutenfri i alla fall just den jag äter av sedan får det inte vara mandel eller nötter i en annan del och en tårta alt bakelse ska även vara mjölkfri och det är inte alla som kan baka så så tårtan får nog bli ett bageri trots att det blir rejält dyrt.

• ugla

Ja hade en dyr lokalhyra ifrån början, de ville ha 2000/dygn o de skulle då bli 4000kr. Man vill ju fixa iordning på fredagen o städa på söndagen. Ja sa till uthyraren att ja tyckte det blev dyrt så vi fick ner priset till 2500, helt ok. Lokalen har allt, porslin dukar vinglas osv.
    Florist i släkten som fixar buketten o olika dekorationer.
    Min sambo vill ha sin bror till bestman, måste de va lika klädda eller räcker det om bestman har kostym?

• SweetSun

vi betalar 600kr i 3 dygn för vår lokal. där finns allt porslin. Vi har inget krav på att vara i nån herrgård eller likande, det ska bara vara ett trevligt ställe att umgås med nära och kära på. Ett stort plus är att alldeles utanför lokalen ligger en sjö och en brygga, det blir nog underbara bilder där!

• grabbarna

det bestämmer ni själv tycker jag det räcker med kosym om din blivande har typ frockcoat eller dyl har han frack ser det kanske lite dumt ut men så länge ni tycker det är ok så..

men tala gärna om vad det är som kostar för dig så kan vi se om vi kan komma på billigare alternativ

ugla skrev 2008-03-07 09:19:26 följande:
    Ja hade en dyr lokalhyra ifrån början, de ville ha 2000/dygn o de skulle då bli 4000kr. Man vill ju fixa iordning på fredagen o städa på söndagen. Ja sa till uthyraren att ja tyckte det blev dyrt så vi fick ner priset till 2500, helt ok. Lokalen har allt, porslin dukar vinglas osv.Florist i släkten som fixar buketten o olika dekorationer.Min sambo vill ha sin bror till bestman, måste de va lika klädda eller räcker det om bestman har kostym?
  • grabbarna

som vår lokal då den är inte världens mysigaste kanske med gymnastikgolv men med lite dekorering så och gästerna kommer ändå inte bry sig.

har också en sjö med brygga nedanför en badplats så det kan vara folk där men vad gör det, fota kan man ju göra ändå

SweetSun skrev 2008-03-07 09:24:47 följande:
    vi betalar 600kr i 3 dygn för vår lokal. där finns allt porslin. Vi har inget krav på att vara i nån herrgård eller likande, det ska bara vara ett trevligt ställe att umgås med nära och kära på. Ett stort plus är att alldeles utanför lokalen ligger en sjö och en brygga, det blir nog underbara bilder där!
  • Nufsan

Om du hittar en god tårta som är mjölkfri, så hojta till.

Jag äter idag inget som innehåller mjölk, då jag ammar och min dotter är allergisk... Hittills så har allt smakat precis allt annat än gott! Det går ju inte ens att köpa mjölkfritt fikabröd ute på fik.. om de inte har en delicato boll vill säga!

grabbarna skrev 2008-03-07 09:12:31 följande:
    jag har inte heller vänner och bekanta som hjälper till med vissa saker så dom får helt enkelt kosta men man tjänar lite på att verkligen jaga runt priser också.sedan gäller det lite att köpa saker pö om pö så att man kan sprida ut kostnaden lite och inte få allt på en gång då gör det inte lika mycket om man hamnar lite över. och jag kommer inte köpa en dyr brudbukett för jag tycker det är huvudsaken att blommorna håller sig fina under fotografering och vigsel så jag köper lösa och binder ihop dom själv.men sedan jag talade om på jobbet så har jag fått ngt tips på nån som känner nån som känner någon som kan göra det och det och även arbetskamraters barn som ska tillfrågas om vissa saker så hör med arbetskamrater och dyl om dom vet någon som tex sjunger bra, sminkar bra är duktig med hår etc man behöver inte känna alla personligenför mig är det mest tårtan som ställer till besvär då den måste vara glutenfri i alla fall just den jag äter av sedan får det inte vara mandel eller nötter i en annan del och en tårta alt bakelse ska även vara mjölkfri och det är inte alla som kan baka så så tårtan får nog bli ett bageri trots att det blir rejält dyrt.
  • grabbarna

har ätit mjökfri tårta förut och den var ok faktiskt, nä att köpa mjökfritt ute är hopplöst men det fungerar att baka riktigt bra själv men man saknar ju att kunna ta en fika på stan.

är jätteskönt nu när dottern tål mjölk igen och vi slipper tänka på det nu är det bara glutenfritt som ställer till problem men det finns mer och mer sånt att köpa faktiskt.

• KKC

JA! Vi fick lokalen som vi ville ha! Superfin lokal i Gamla Stan där allt porslin + möbler ingår, plats för ca 100 pers för 800kr! (församlingshemmet till kyrkan kan tilläggas)

Nufsan: Jag åt oxå mjölkfritt en period när jag ammade, kanske kan komma med mat tips

Svar på tråden ny tråd för budget runt 15-20 000:-