Jag tycker visst att du kan köra på cambridge om du vill! Däremot tror jag inte ren kur är något för dig. Jag har gått på ren kur men kom aldrig i ketos. Jag är inte heller speciellt lång och hade inte så mycket övervikt, vilket gör att cambridge-dorseringen av kolhydrater nog blev lite för hög (även om den är väldigt låg!) för att jag skulle hamna i ketos. Jag går nu på kombinerad kur, vilkt gör att jag äter mina tre påsar/bars om dagen för att få i mig alla näringsämnen och sedan ett nyttigt mål enligt tallriksmodellen på kvällen. Viktnedgång har, under ren kur, varit drygt ett kilo i veckan för mig. Det beror nog dels på att jag druckit alldeles för lite vatten, men också för att jag inte hade så mycket att ta av från början. Mitt mål är att komma ner till ett BMI på 21. Det är hyfsat lågt, men inte underviktigt. Viktigast av allt tycker jag dock är fettprocenten. Den kan du mäta hos en konsulent. BMI är bara förhållandet mellan längd och vikt, vilket gör att det kan bli missvisande (om man tex har mycket muskler väger man ju mer!). Man kan vara ganska smal med hög fettprocent (som jag) och man kan nästan se lite mullig ut men ha ganska låg fettprocent (vilket alltså är hälsosammare!). Mitt mål är att gå ner i fettprocent och upp i muskler, så nu när jag går på kombinerad kur ska jag börja träna mer regelbundet för att bygga upp muskelmassan.
Lycka till, vad du än väljer!
RufsMaja skrev 2008-03-06 16:14:18 följande:
Konsulent?? Jag är inte så lång, bara 150 och perfekta vikten till det är väl ca 49 kg typ så 4 kg övervikt har jag trots allt.Mest vill jag gå ner runt midja.Kanske inte detta alternativ såå bra för mig, jag måste väl kanske fortsätta gå på promenader...men jag går flera timmar om dagen--o än har jag inte gått ner såå mkt, kanske på brösten-där man inte har behovet av att gå ner...:(Den här kuren lät såå himla bra bara....mån å andra sidan gillar jag att äta så det aknske inte hade funkat ändå..Jag är glaad för er skull, att det funkar såå bra för er!! Keep on the good work, det ärr juh jätte kämpigt att äta såå lite!!