Planera Bröllop Utomlands Del 4!
Så börjar de vara dags för att starta en ny tråd!
Så börjar de vara dags för att starta en ny tråd!
Hej! Vi planerar som bäst en vigsel i Toscana under 2009. Vi vill VÄLDIGT gärna att vår närmaste familj skall närvara, den består av 8 vuxna och 1 barn. Flygbiljetter + boende i 3 dygn skulle bli 4000 kr per person ungefär, dvs närmare 40 000 kr bara på själva resan o boendet. Ni som gift er utomlands, hur gjorde ni med närmaste familjen? Bjöd ni dem på resa o boende? Bjöd ni bara på själva vigseln o festen efteråt. Kan man bjuda till bröllop i detta fall i Italien men kräva att de inbjudna betalar själva? Hur tror ni folk reagerar?
Ni som gifte er utomlands, berätta hur ni gjorde o vad kostnaderna blev, snälla!
Kan man fråga dem rakt ut säg 1 år innan den planerade vigseln att typ "är ni beredda att betala si o så mycket för att närvara vid vår vigsel?2 Anses det fräckt?
Hämtade dom i luckan där man betalar o anmäler sej,fyllde i och lämnade tillbaka i samma lucka.Sen ringer distriktsköterskan upp och ger tid för vaccination
Nilla2007:
Jag hade inte sagt någonting om kostnaderna inledningsvis, det känns som en trist inledning på det hela - att det mest handlar om kostnader och inte en festlighet.
Självklart kan man "kräva" att gästerna betalar sin egen resa och uppehälle, ingen gäst kan väl ta för givet att bli bjuden på en semesterresa? Men man kan ju även bestämma att man betalar hälften av resenärernas grundresa (det kan ju finnas de sojm väljer att stanna längre eller vill göra ngt mer av det hela som fördyrar) dvs att ni kanske bidrar till varje gästs utgifter med motsvarande 2000 SEK eller så.
Eller att ni ber alla ha bestämt sig till ett visst datum och gör en gruppbokning där ni kanske får en viss rabatt och därmed kan få gästerna att förstå att ni månar om att det ska bli så billigt som möjligt för dem (om ni tror att det påverkar deras möjligheter att komma).
Säg ngt i stil med att:
Vi har tänkt att gifta oss i Thailand i december och ser gärna att ni är med under vigseln om ni har möjlighet. Eftersom det tar lite tid i anspråk och skapar en del kostnader för er att åka dit så vill vi säga till er i god tid. Ni kan väl fundera lite på vad ni tycker om att åka iväg på en sådan resa? Kan vi kanske prata mer om det när vi ses igen i påsk/sprotlovet/whatever.
Hade det handlat om Thailand över jul/nyår hade nästan ett år varit lite sent att bjuda in, pga att alla billiga flygbiljetter säljs nästan ett år före... men för Toscana bör det väl gå att få billiga biljetter ganska nära inpå... och dessutom kanske flera väljer att ta tåg eller köra bil. Så allt beror ju på datum och resmål kring när man ska bjuda in.
Ja, det var mina tankar... Långt blev det!
Thailand 08 skrev 2008-01-03 22:52:21 följande:
Utomlands 2008? skrev 2008-01-04 01:50:48 följande:
Utomlands 2008? skrev 2008-01-04 01:54:34 följande:
www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/aktenskap.4.18e1b10334ebe8bc80004956.html
Kolla denna länk för info från Skatteverket.
Tack! *lägger till i favoriter*
jag väntar lite med at lägga in mig på listan tills vi vet NÄR vi kommer åka
Utomlands 2008? skrev 2008-01-03 20:25:21 följande:
Gud vilket snurr! Ny uppdatering om båteländet, så fort ordet bröllop nämdes så steg priset från 25000 rupies (4400 kr) till 35000 rupies (6200 kr) Dom skyllde på att den första båten nog skulle renoveras å jag skulle ta en dyrare istället..Blev skogstokig å skickade ett argt mejl å dom har inte hört av sig igen...
Efter att varit helt gråtfärdig å beredd att ställa in alltihopa, så säger min underbara kille att han tycker vi skiter i båten å att vi åker till Cola beach istället. Blev så glad för Cola beach var nämligen mitt första alternativ men han ville inte det först eftersom det ligger en bit ifrån där vi bor...
Cola beach är en helt privatägd strand med tält som har både dusch och riktiga toaletter, på stranden har dom dessutom en liten resturang. Det kostar runt 500 kr per person å man kan vara max 15 st o olika tält å då får man 2 kilometer paradis strand alldeles för sig själv i ett helt dygn. I priset så ingår även mat å underhållning. Längs bort på stranden finns dessutom en liten lagun med sötvatten där det simmar småfisk å räkor. Jättemysigt!
Han som hyr ut stranden lämnade sin mejladress till mig förra gången vi var där, så jag har mejlat honom nu å väntar på svar. Jag hoppas verkligen det går i lås för det hade löst väldigt många problem... Om man tänker efter så är det ju ganska billigt att få en hel strand för sig själv för endast 7500 å då ingår ju både mat å underhållning oxå...
Håll tummarna tjejer!
fru Trul: Åh vad spännande det låter. Jag ska hålla tummarna för er!
Jag sitter och funderar på hur jag ska få svärföräldrarna att förstå att jag vill ha en riktig fotograf. Svärmors bror tar tydligen "underbara bilder", men jag vill ha modern stil på bilderna och svärmors bror är 70 år... JAg bara ryser vid tanken på bilder i klassisk stil där alla står uppställda och ler in i kameran. Foto är lite av en hobby för mig och betyder väldigt mycket, men svärföäldrarna verkar tycka att det är dålig stil att vi inte tycker att svärmors bror "duger".
Är jag otacksam?