• Virvel

080809 del 2

Nu är det dags att starta upp del två för alla som ska gifta sig den 9 augusti 2008.

Än är det ett tag kvar till den stora dagen men plötsligt så är den här och tills dess kan det vara kul att prata med andra som ska gifta sig samma datum.
    Tänk när vi sitter här kvällen innan och önskar varandra lycka till.

Välkomna alla gamlingar och alla nya till tråden.

• Svar på tråden 080809 del 2
  • ElinJonas

Jag ska åka på mässa i Örebro den 8-9 mars!!!

bridesilly skrev 2008-01-03 12:17:40 följande:
    När är bröllopsmässan? Vet inte om jag kan övertala mannen att åka ända till sthlm men försöka går ju
  • bridesilly

Oh va kul att det börjar komma bröllopsmässor Det är så roligt att gå på dessa

• Virvel

Hej, hej alla brudar. Nu är jag tillbaka!

Vi hade stor fest här vid nyår med 23 personer och jag har inte hämtat mig förrens nu. Tror inte att jag tål alkohol längre. Drack en flaska vin och tre starkcider på hela kvällen. Från kl 18.00 till 03.00. Det är ju ingenting mot vad jag bäljade i mig förr i tiden. Fattar inte att jag blev så bakis. Vi åt trerätters plus att jag tryckte i mig tre korv med bröd på natten (hade vickning).
    Kan ju vara bra att veta till bröllopsfesten.
    Kan bero på att jag bara sov fyra timmar. Diskade och plockade undan så vi kom i säng vid fyra och vår pojk väckte oss vid åtta. Han har juniorsäng så han kan kliva i och ur som han vill. Lilltjejen sover fortfarande i spjälsäng så hon måste stanna där vare sig hon vill eller inte.

• bridesilly

Välkommen tillbaka

Virvel skrev 2008-01-03 19:23:18 följande:
    Hej, hej alla brudar. Nu är jag tillbaka! Vi hade stor fest här vid nyår med 23 personer och jag har inte hämtat mig förrens nu. Tror inte att jag tål alkohol längre. Drack en flaska vin och tre starkcider på hela kvällen. Från kl 18.00 till 03.00. Det är ju ingenting mot vad jag bäljade i mig förr i tiden. Fattar inte att jag blev så bakis. Vi åt trerätters plus att jag tryckte i mig tre korv med bröd på natten (hade vickning).Kan ju vara bra att veta till bröllopsfesten. Kan bero på att jag bara sov fyra timmar. Diskade och plockade undan så vi kom i säng vid fyra och vår pojk väckte oss vid åtta. Han har juniorsäng så han kan kliva i och ur som han vill. Lilltjejen sover fortfarande i spjälsäng så hon måste stanna där vare sig hon vill eller inte.
  • lollan82

jaha då har jag oxå hittat hit... asså vad vhar ni för budget för bröllopet?

• bridesilly

Vår budget från början räknade vi med skulle landa på 50.000 ca. Men allt efter tiden går så upptäcker vi att det inte kommer räcka så snarare 60-65.000 kr nånstans!

• Emkalo

Hm, vi har faktiskt inte riktigt ngn fast budget...(skitdåligt jag vet) men vi sa att vi inte ville lägga mer än ca 65 000 kr. Cirkus. Jag tror inte om vi kommer hålla det.... Det här är kostnaderna jag nu vet om.

Klänning: 7000 (inkl underkjol)
    festlokal (dukning, personal, städning, servering, porslin och allt det där: 10 000
    3-rätters/fribar räknat på 70 pers: 42 000
    Fotograf 5 timmars fotografering: 5000
    Hår och smink: 2000
    Inbjudningar + porto: 1000

(ja där sprack budgeten med 2000 kr ;))

Sen tillkommer ringar (jag får en till, hans ska göras lite störra), hans kläder, skor, blommor (men min kompis jobbar som florist och jag är inte speciellt förtjust i blommor så det blir nog ingen stor post). Sen musik till festen. Där kör vi nog ngt billigt alternativ. Övrigt i pappersformat kommer vi göra själva (vigselprogram och festprogram), det blir nog inte helelr så mkt.

Vi har en gratis solist.

Får nästan lite ont i huvet av att stapla upp det ;)

10 000 kr har vi fått av hans mamma. Min pappa har sagt att han ska bidra med en summa.

• bridesilly

Ja just, när jag tänker efter så har vi dragit ner på en del poster för att få det till runt 65. Vi hade från början funderat på trubadur men det känns som en post man kan skippa och ha egen musik istället. Någonstans måste man dra ner för att vi ska ha råd. Vi hade inte från början ens tänkt ex att vi skulle ha tre rätters så där är maten lite mindre också

• cindell

Gud va duktiga ni är. Vår budget kommer hamna på ca 90 000 fast då har vi räknat in resan också. Dock inte resepengar. Vet att min mor och far kommar slänga in lite pengar och kommer även kolla med min m2b:s föräldrar. Det är sju månader kvar så det ska nog gå bra hoppas jag

• Emkalo

Ja, vi har alla pengar redan sparade nu. Det är inte vårt problem men dte känns inte så kul att smälla av den största delen av ens rörliga sparkapital så där :) Men vi hinner väl spara lite mer. Vi vill ju köpa ny lgh eller hus sen oxå...hur ska det gå?! :)

Dock disputerar min sambo i maj så där ska det oxå blir fest. Men vi kan ta ut en kuvertavgift då (det är brukligt). Får se hur dte blir....

Vi har inte räknat med bröllopsresa i budgeten eftersom vi tänkte önska oss bidrag till den, så får vi se var vi hamnar pengamässigt. Det kan hända att vi kombinerar resan med en av min sambos jobbresor, då sparar vi in hans biljett t ex. Men vi får se.

Jag håller med dig Bridesilly, ngnstans måste man(om man vill) spara in. Vi lägger inte ner ngt alls (för vi är inte så intresserade) på blommor och såna dekorationer. Sen vet jag inte om vi byter efterrätten till tårta eller om vi skippar tårta. Känns som lite mkt att äta både och (onödigt pengamässigt alltså).

Vi kommer nog be min pappa eller bror transportera oss från kyrka till festlokal mm, så slipper vi transporten där. För oss finns inte direkt ngn stor tjusning i att åka ngt tjusigt i 500 meter. Vi ska ända till feststället innan gästerna för att fotas lite mer.

Vi kanske får skrapa liiite i gästlistan, det gäller att prioritera. Men jag vet t ex att vi har 4 barn inbjudna i gästantalet och de kommer inte att komma. Då hamnar vi där redan 66 p. V kommer inte ha liveband, vi har kyrka och fest nära (ca 20 min att gå i festskor) så vi slipper transport. Vi kanske skippar bröllopsnatten på ngt fancy ställe för man hinner ju ändå inte vara där så länge.

Sen tänkte jag (gud vad långt jag skriver, jag borde egentligen jbba) att vi kanske tar en billigare ring till mig, med endast en sten i (ej solitär). Och sen kan man fylla åp med en sten ytterligare vid speciella tillfällen, t ex bröllopsdag/barnafödsel(våra såklart :)) mm. Fin gest oxå.

Nej nu måååste jag jobba! :)

Svar på tråden 080809 del 2