• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Syster Vilma

oj då, tre inlägg igår. ursäkta, systemet krashade tydligen... glad första advent på er!

• Lapinette

Vilma - ja vi missade inte ditt inlägg igår! Glad första advent på er med!

• sweetstreet

Å här SNÖAR det idag!!!!
    JÄTTEMYSIGT!!!!

Igår visade jag det absolut mest utsmyckade hus/trädgård jag någonsin sett, för maken! Det ligger inte så långt från där jag jobbar och är heeeeelt galet jag lovar!!!! Disneyland i miniatyr! Med dockor som rör sig och allt!!!!
    Jag ska skcika något foto till Muggles så kan hon lägga i galleriet senare. Tänker även blogga om det så ni som läser min blogg lär få se fler foton...

Idag är jag ledig! Så skönt!!!!!!!! Igår var sista helgdagen jag jobbade på länge hoppas jag! Jippieeee!!!!! Känns sååååååå skönt! Nästa vecka tror jag blir lite lugnare och sedan drar jag ju till Sverige på tisdagen veckan därpå! Härligt!

Idag har jag funderingar på lite julbak eller julpyssel... Men vi får se ifall det går med denna otroligt nyfikna kisse. Han vill verkligen vara med överallt (nu ligger han o spinner i mitt knä till exempel! ) och jag är lite rädd här där man har gasspis med öppen låga...
    Men vi ska iallafall häga upp lite ljusslingor idag!!!! Mysigt! Som alltid är jag sen med jul och adventsdekorationer... på något underligt vis hinner alltid tiden ikapp mig i december...??

Lappis! Hoppas ni fick en rikigt härlig middag igår förresten!!!! Och då låter det bra att ni kan tänka framåt nu till nästa steg i processen. Känns som om ni redan har "brytit ihop och kommit igen". Kram gumman!

• Lapinette

Sweet - vad härligt med snö! Här kunde man faktiskt se solen lite idag men igår var det totalt mörker och regn. Middagen var trevlig men attans vad jag och maken har blivit kräsna. Det var verkligen bra MEN inte tillräckligt för det priset. Vi slog dock på stort och drack skumpa, supergod Bordeaux och åt en hel meny ... så vi rullade hemmåt på natten.

Idag har jag huvudvärk! Är inte van att dricka vin längre. Vi tog en tur ut till Djurgården. Promnenerade och besökte Rosendahls julmarknad. Den är liten men otroligt mysig. Åt ekologisk korv och lyssnade på en kör som sjöng julsånger. Köpte en liten tomte, inlagda vaniljpäron och saffransskorpor.

• Mrs  B

Godkväll i tråden!

Ja, då har man avverkat den första gången på förlossningen under denna graviditet. Var kass i magen som vanligt natten mellan fredag och lördag och fick samtidigt värkar.

Blev inte bättre under förmiddagen igår utan det blev bara värre och värre. Vid halv tre satte jag mig i duschen (så skönt när man har värkar!!!!) maken ringde förlossningen och de bad oss packa väskan och komma in direkt.

Lite krångligt eftersom sonens kalas skulle börja 16, så vi fick ringa efter mina föräldrar som fick kasta sig hit och ta hand om hela kalaset, maten och gästerna.

Vi körde in till förlossningen strax innan fyra (har 3,5 mil att köra) men det gick bra trots värkar.
    När jag kom in hade jag värkar med 3,5 min mellanrum, min puls var på 120 (ALLDELES för hög) och bebisens hjärtrytm på över 200 (alldeles för mycket). Fick ta en massa blodprover, fick dropp, kollade UL och VUL, men inga konstigheter upptäcktes som tur var. Hade CTG maskinen inkopplad nästan hela tiden och fick 2 sprutor med 12 h mellanrum för att lugna bebisens hjärta.

Vad som kunde konstateras var ungefär det som BM sagt innan att antagligtn har mina magproblem ställt till det för bebisen och mig angående inre stress och det kan sätta igång förlossningen.
    Dessutom hade jag gått ner i vikt ytterligare (4kg), så nu är jag under min startvikt.

Fick ett tips om en recepfri medicin på apoteket av nattläkaren och så har jag blivit sjukskriven fram till födeseln.

Fick som sagt stanna över natten för obervation och var hemma vid lunchtid idag. När vi åkte hem såg allt bra ut. Inga konstiga värden alls. Jag har fortfarande värkar då och då men det har man oftast som omföderska när det börjar närma sig slutet.

Imorgon blir det många samtal att ringa och fixa allt men sen sak jag bara ligga på soffan och försöka ta det lugnt. Hoppas bara att jag kan få igenom bra tider på dagis också, både för min och sonens skull.

• BrudSommar2006

Mrs B, jisses, vad jobbigt du har haft det och nu missade du kalaset också! Fast vilken tur att den lille bestämt sig för att inte komma ut riktigt än i alla fall. Skönt att hjärtslagen lugnat sig också, över 200 låter ju helt galet mycket! Hoppas att det hjälper att vila nu då sista tiden.

Lapinette, så mysigt med julmarknad! Det blir nog ingen för oss i år, det är så mycket med huset och jag tror inte att Iris kommer att hålla sig lugn i vagnen tillräckligt länge för att det ska vara någon idé heller. Idag har vi varit hemma själva Iris och jag medan maken tömt lägenheten. På tisdag ska den flyttstädas och i slutet av veckan skriver vi. Känns lite vemodigt samtidigt som vi börjar få ordning här i huset.

Fast jag vet inte, det där med ordning är ju relativt, vi har mycket kvar, lister vi inte fått upp så att vi inte kan flytta in i skåp och byråar, hatthylla, matta till matrummet, skrivbord, smal bokhylla, soffa, hallspegel, tv, stereo, tvbänk, ja jisses, det är så mycket vi måste byta ut och skaffa nytt så jag undrar hur mycket vi kommer att få gjort innan jul. Maken har förhoppningsvis med sig några fler adventsljusstakar hem nu snart i alla fall.

Muggles, njae, att skriva inlägg medan man ammar är krångligt, det går till nöds om Iris ligger på amningskudden men helst inte. Sitta och läsa går ju bra med datorn på vardagsrumsbordet och Iris på kudden men sedan skriver jag mest om hon somnar så att jag lyckas hasa ner henne bredvid mig i soffan, alternativt som nu när hon sitter här bredvid i soffan och plockar med lite saker. I värsta fall kan man ha henne i knät och skriva med en hand men då ska man verkligen vilja skriva något just då...

• sweetstreet

Men oj Mrs B!!!!!!

Det låter verkligen dramatiskt!!!!!! Skönt att allt gick bra till slut iallafall och att både du och bebisen mår bättre nu. Hoppas verkligen att du kan vila nu när du blivit sjukskriven.
    Skickar varma kramar till dig!!!!!!!
    När är det du har BF egentligen??? är det hyfsat snart eller är det mer mot nyår???
    Jag minns inte riktigt. Sorry!

Måste som sagt ändå kännas bra att du är spåass nära BF nu att OM förlossningen skulle starta tidigare är det väl ingen fara för bebisen?
    Jag är ingen expert men har vänner som fått barn iallafalll 7 -8 veckor för tidigt och det har gått jättebra. Har även en kompis som verkligen fick ett prematurt barn, där det krisade sig en del i början, men som till slut gick bra det också. Så jag gissar att du iallafall har passserat det allra mest kritiska stadiet, vilket ändå måste kännas lite skönt mitt i all oro.
    Men som sagt, hoppas verkligen att den lille håller sig kvar ett tag till! Så vila ordentligt nu!!!!

• sweetstreet

Lappis!
    Låter jättemysigt med julmarknad. har aldrig varit poå Rosendahls men däremot varit där på sommaren och fikat/ätit lunch vilket är urmysigt!

Haha! Vi är mest fokuserade på katten nu hela tiden!
    Han är så rolig och gör sådana otroliga akrobatiska trick...!

BS,
    låter ändå så mysigt att nin fått flytta in i huset innan jul! Även om det är mycket att fixa. Det är deet ju alltid om man inte köper nytt. Men så länge det inte handlar om "akuta" saker så brukar det ju inte göra så mycket om det tar lite tid innan allt är klart. Förresten blir det väl aldrig riktigt klart. Jag vet att vår lägenhet i Stockholm fortfarande har en massa skavanker och saker vi ville fixa när vi köpte den, men som vi fortfarande inte gjort. man blir lätt hemmablind också...
    Å andra sidan känner man sig väldigt duktig när man fixat något!

• start september

Oj Mrs B - det låter som en pärs. Men vad skönt ändå att bebisen stannade kvar och att det såg bra ut när du åkte hem. Det låter mycket bra att du blivit sjukskriven. Hoppas du kan få lite avlastning med sonen också.

• start september

Jag är helt trött ock lycklig efter att ha varit på en helg med mina gamla tjejkompisar, inklusive en liten 5 månaders tjej. Min kompis är en jättecool mamma, så häftigt att se på nära håll hur det funkar med en sådan liten. Och så har jag fått hundra tips och en massa böcker. Det känns jättelyxigt att ha en nära vän som precis kommer ihåg hur det är att vara gravid och som vet hur det är när amningen strular och annat som kan hända framöver.

Nu känner jag mig gravid på riktigt

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag