• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Nattson

Vickan, ja visst så känner jag också! Men nu har jag sagt att om någon frågar så svarar jag, annars kan de få gå och klura tills minst nästa vecka!

• Nattson

Tinga, vi har Länsförsäkringar och jag var inne och kollade på deras sida. De har lite olika försäkringar men de som de har börjar från v10 tidigast.

• viktualia

Tinga - jag försökte också googla men det gick inte så bra.. har ingen aning om när det var det diskuterades heller...

• muggles

Tinga: japp vi gjorde KUB på BMG här i Göteborg för det är enda stället som erbjuder det. Det kostar 1800 kr men jag tyckte det var värt det iom min "höga" ålder (36). Här i Göteborg får alla betala för KUB, även vi "gamlingar". Fostervattensprov är ju gratis men...
    Ang försäkring så tog jag aldrig ngn - tyckte de var rätt värdelösa när man läser på om villkoren. Men de är ju gratis så det är väl inte så konstigt att de inte innehåller så mkt...

• Piggelin1

Tinga - det kanske inte är till ngn hjälp, men vi skippade att ta ngn förskring medans jag var gravid. Minns att jag läste en del om det på TryggHansas hemsida, men kom aldrig till skott & tecknade ngn. Dumt kanske, men som sagt, vi skippade det.

Annars så har jag haft min första dag själv hemma med lilla prinsessan idag. Igår kväll spelade mina hormoner mig ett rejält spratt - tårarna sprutade & jag undrade hur jag i hela världen skulle greja det på egen hand idag... Mannen min tröstade & menade att klart att jag kan ta hand om en tvåveckors bebis alldeles finfint - jag som roddar stora projekt på jobbet, med massor av folk & pengar inblandat... Jaja, mammasjälvförtroendet lär säkert få sig en & annan törn mellan varven, det är bara att inse (& försöka ta det luuuuugnt...)
    Just det där att man vill vara en BRA (perfekt?!) mamma, då spökar det! Fast just det, nu kom jag ju precis på, nu när jag skriver, att jag är medlem i Muggles IMK, dvs Imperfekta Mamma Klubben Jag får kamma mig helt enkelt, så att jag blir förtjänt av medlemsskapet

Prinsessan tyckte det var läge att vara vaken halva natten inatt, så det började sådär... Men sen har det faktist rullat på ganska bra idag. Fick ätit min frukost & läst tidningen, tog en promenad ner till Avenyn på em & nu efter en del gråt från henne sen jag kom hem, så ligger hon & sover, & mannen min är nu på väg hem från jobbet. Jag grejade det - jiiiiihaaaa! Det gäller väl att inte stressa upp sig för mkt & ta det som det kommer. Lätt att säga, men inte lika enkelt att följa

Tinga förresten, läste att du varit i kontakt med BMG här i Gbg. Jag har gått hos dem hela min graviditet (& Vänner också), de är verkligen superbra där! OM ni kommer till Gbg för att göra testet - lova att höra av dig, så kan vi ses!

Över till ngt helt annat, har lite planer på att försöka hinna baka Litens saffransbullar med choklad i helgen - får se om jag lyckas Igår bakade mannen & jag gemensamt fredagsfika till hans jobb - kladdkakor som man stoppade ner AfterEight i, precis innan man stoppar in kakan i ugnen. Gjort det en gång för ngt år sen, till mitt jobb, riktigt gott faktist! Tjejen låg i sin korg & stensov hela tiden, elvisp & annat till trots! Lika bra att vänja henne vid allehanda ljud
    Muggles, hörde just av mannen att det blev massor över, så det finns till er när ni kommer hit imorgon!!

Har börjat fila lite på min berättelse nu, hoppas på att få till den snart (så att den inte dröjer lika länge som USA-rapporten i resetråden... Vilket påminner mig om att jag inte läst din rapport om Rom ännu, Tinga! Ser framemot den läsningen så småningom!).

Omsan förresten, vad kul att du kikade in igår (?) - kan tänka mig att du är ganska orörlig för tillfället, hoppas att du repar dig hyfsat allt eftersom dagarna går!

• muggles

Piggelin: vi har nog massor att tjöta om imorgon låter det som... Även om jag önskar att allt ska flyta på för dig så är det ändå skönt att höra att ngn annan haft lite samma erfarenhet som jag - det är inte BARA lycka med en lite spädis. Speciellt inte i början. Vår gemensamma kompis (hon med den sprutande mjölken ) håller med mig och Vänner om att de 6 första veckorna är värst - sedan börjar det roliga. De börjar le mera och ge mera tillbaka. Men de första veckorna har man en känsla av att hur mkt man än gör för dem så vet de inte riktigt vem man är, dvs att man är ngn speciell.

Men i veckan när jag varit hos frissan och kom hem till mormor och Moa så skrek Moa. Men så fort hon såg mig så tystnade hon - numera vet hon mkt väl vem jag är.

Japp, jag tror vi får se till att ha ett årsmöte med IMK - då ska det drickas massor av VIN - moahahahahhaaa!

• Piggelin1

Hej Muggles Ska bli skoj att ses imorgon!

• muggles

Oj, nu lät det som att det bara är hemskt de första veckorna - visst finns det mysiga stunder då också. Men man har ju så dålig koll på varför de skriker, vilket är väldigt jobbigt för vet man inte varför så kan man heller inte lösa problemet (som sann ingenjör så vill jag alltid lösa problemet ).

Jag tittade igår på en dvd som jag har för mig att vi fick på BB - fick ni också den Piggelin? Bebisliv - den första tiden el ngt heter den (Skandia-reklam). Väldigt bra! Bla säger de att amning kan ta 8h per dygn i början - som de säger: en hel arbetsdag. Och de allra flesta är inte förberedda på det... Ja, den var väldigt bra - synd bara att man aldrig hann kolla på den i början haha. Men igår slog jag på den när jag ammade - numera gör jag en massa saker när jag ammar; äter frukost, läser tidningen, läser bok, kollar på tv, pratar i telefon...

En sak som jag dock är nyfiken på - hur klarar du att göra inlägg medan du ammar BS? Jag har förstått att du läser en del bloggar och tråden medans du ammar men jag tog med mig laptopen till soffan en gång men jag fick sån himla nackspärr... Och att göra inlägg kändes helt omöjligt. Annars hade det varit himla praktiskt!

Låter supergott Piggelin förresten!

Nä nu kom maken hem så nu börjar fredagsmyset!

• Piggelin1

Håller med - det ÄR supermysigt med lilla tjejen & jag tror hittills att vi haft tur att få en tjej som sover hyfsat många timmar i stöten (sover oftast ca tre timmar i stöten per natt, vilket funkar helt OK för mig) - men sen däremellan så är jag så fruktansvärt lättrörd & kan gråta åt typ vad som helst...
    Har pratat flera ggr med en väldigt god väninna i Sthlm, som har två barn, sen vår lilla tjej kom. Deras första tjej sov lite & bara 20 min i taget = JOBBIGT! Sen när de fick flicka numero två, så sov hon så mkt jämfört med den första att de frågade BVC om det var ngt fel på henne Så jämfört med deras första tjej, så har vi det sååååå mkt enklare än så länge (peppar, peppar!). När vår lilla tjej ler (grimaserar?!) minuten efter ett av mina bryt, då smälter jag totalt Berg- & dalbana kanske man kan sammanfatta det? Men mestadels en mysig tillvaro, helt klart! Snacka om att det är ett helt nytt gebiet där man har noll koll. Ok, har ju många syskonbarn (9!) & en mängd kompisbarn i omgivningen, så en del har man ju snappat upp, men nu är det ngt annat
    Pratade med en annan kompis häromkvällen, som pratade sig lyrisk över att man kan använda bröstmjölk till typ allt. Såriga bröstvårtor, röda barnstjärtar, utslag på bebisen & vid ngt tillfälle när hennes ena barn var förkylt & hon inte hade tillgång till koksaltlösning, då sprutade hon upp bröstmjölk (!) i näsan!! Funkade tydligen!

Som ni märker - nu är det min tur att blir sådär grymt insnöad - men jag jobbar på att inte vara det hela tiden iaf! Jag är som vanligt superintresserad av att höra hur det går för alla andra härinne.

Lappis - låter kanon med en grymmemiddag imorgon - njuuuuuuut! Det förtjänar ni verkligen

• Lapinette

Vi startade helgen med att strunta i att jobba den sista timmen utan istället tog vi en kopp te med färsk mynta, en varsin muffins och så såg vi två avsnitt av Kalla fötter. Ska nu göra lite "annat" en stund innan vi korkar upp vin och öppnar gåslevern. Det blir ingen lagad middag ikväll utan ost, gåslever, vin och lite andra goda tillbehör.

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag