• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Liten med Mindre

Tinga - hur går det med illamåendet? Tror också det var snartis som hade problem med citrus, fast om det var konstant eller bara då och då får hon nog svara på själv.

Och nu är sista gången på gravidyogan avklarad. Ska den utvärderas så har den varit skön för jag fick jobba med och stretcha en del muskler i överkroppen som jag inte tänkt på annars, samt att det varit väldigt lugnande. Kanske inte fullt så jobbigt som träningsfreaken skulle önska. Och det lite tråkiga är väl att den lugna, stillsamma "yogamiljön" inte inbjuder lika mycket till samtal och kontaktknytande som kanske vattengympa gör. Tycker jag.

Nåja - ska praktisera lite yoga på hemmaplan nu när promenader inte är så sköna längre. Vi fick i alla fall en väldigt praktisk bok på kursen.

• Tinga

Liten - det är helt lugnt på illamåendefronten igen, tack och lov. Jag tror att det var som jag var för mätt helt enkelt, och att jag därför mådde illa, för det gick över på ett par timmar. Jag ska prova att äta en apelsin i eftermiddag igen, för att utesluta att det var problemet.

Nu har jag iallafall fått en försmak på hur illa man kan må, och jag hoppas verkligen att jag slipper det. Var tvungen att gå iväg till toaletten några minuter, för att sitta med huvudet mellan knäna, och det var ingen rolig upplevelse.

• Lapinette

Ni kan släppa alla tummar. Tanten kom igår kväll. Tycker jag klarade det ganska ok psykiskt ända tills jag fick prata med maken i Tel Aviv, då brast det! Likadant i morse då han ringde så jag har bestämt mig för att vänta med att tala om för alla andra runt omkring för det orkar jag bara inte just nu. Självfallet frågade vår sekreterare här på jobbet mig när jag kom, berättade nämligen för henne om blodet igår. Men hon är lite mer tuff, inte den som kramar om och är ödmjuk så då kändes det helt ok att berätta.

Natten blev inte så rolig med mensvärk (fast faktiskt inte lika jävlig som vanligt...alltid något positivt) och en massa tankar som snurrar runt i skallen. Satt på bussen till jobbet och funderade på om det kommer att bli ett liv utan barn eller om jag ska försöka ta upp diskussionen om adoption. Jag vet, vi har 2 IVF försök och förhoppningsvis några FET kvar att göra men som ni nog har lärt er så ligger jag oftast ett steg före i mina tankar.

Ska försöka ringa CvL idag och sen när maken är tillbaka ta ett beslut om nästa steg. Antingen går vi direkt på ett FET nu i december eller så väntar vi till januari. På sätt och vis vore det skönt att vänta så man hinner smälta detta och kan dricka vin och ta det lugnt och skönt över jul och nyår.

• Liten med Mindre

Näe.. .. så trist Lappis. Skickar en massa kramar och några "På't igen", hoppas att något av dem fungerar.

Jag kan inte heller låta bli att planera i förväg, för alla eventualiteter. Maken tycker att jag är pessimist, men det kan jag inte göra mycket åt.

• Tinga

Åh Lappis, så ledsen jag blir! Vilket skit; varför kan det inte få funka för er? Allting verkar ju så bra, med fina ägg och pigga spermier, så jag fattar bara inte varför det inte går. Jag vet inte vad jag ska skriva, men det gör ont i hjärtat på mig för din/er skull. Skickar en jättekram iallafall!

Jag tycker att du verkar så otroligt stark, bara! Hade det varit jag som fick mens efter ett ivf-försök hade jag säkert stannat hemma från jobbet. Det är säkert jättebra att hålla fast så mycket som möjligt vid de vanliga rutinerna, men jag är ändå grymt imponerad av dig.

En fråga bara; innebär FET att man sätter tillbaka ett fryst embryo? Att ni har tre ivf-försök på er; innebär det tre äggplock, med däremellan återföring av frysta embryon, eller innebär det totalt tre inplanteringar? Sorry, men jag är ivf-novis.

Avslutar med att återigen skicka en kram! Mina tankar är hos dig idag, Lappis.

• Lapinette

Jag hade absolut stannat hemma idag om jag bara tagit datan med mig hem igår. Planerat är dock att jobba hemifrån på fredag för då hade jag testdag och hade det varit normalt så hade min mens dykt upp typ torsdag-fredag. Men som sagt, inget är normalt längre!

Tinga - FET betyder att man sätter in en från frysen. I vårt 3-pack så inger 3 IVF och så 1 FET (om jag inte minns fel). Gör man fler FET så kostar de 8 000 kr. Chansen är inte lika stor vid FET men man slipper hela klimakterieköret och sprutorna. Har inte riktigt fått grepp om hur det funkar men man ska ta något som förhindrar ägglossning och sen sätta det embryo som klarar upptiningen och sen lär det väl bli hormonoer efteråt precis som nu. Ska försöka läsa på lite samt ringa CvL.

• nennesjuttioåtta

neeeej vad trist, Lappis!!!!
    jag hoppas att det kanske känns bättre med en trådkram än en riktig. Så där funkar jag med... Det blir för mycket när folk ska gulla och tycka synd om en (särskilt om man själv tycker att man hanterar det bra, för då känner man att det ju borde vara väldigt synd om en och då brister det lätt).
    *KRAAAAAAM*

• nennesjuttioåtta

Lappis
    så du måste börja spraya igen om ni ska göra proceduren igen, men inte med de frysta?

• viktualia

Lapinette - *kram* .... inte ens pladderVickan kan hitta något riktigt vettigt att skriva...

• Lapinette

Om jag tar ett nedfryst behöver jag inte försättas i klimakteriet och ta sprutor för att tillverka så många ägg som möjligt för då har jag ju redan ett embryo. Det blir lite mer som en insemination.

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag