• Zix

Hur kan ni inte förstå???

Nu pyser det ånga ur öronen på mig!

Förstår folk här verkligen inte vad en förlovning innebär????

Att förlova sig är att ha bestämmt att man ska gifta sig!!!

Ett frieri och en förlovning bör sammanträffa tidsmässigt. Ett frieri kan föregå en förlovning men ALDRIG tvärt om!

Ni som förlovar er utan att ens ha en tanke på att gifta er i framtiden, förstår ni inte att ni gör att begreppet förlovning tappar hela sitt värde.

Man ska inte förlova sig förrän man är tillräckligt säker på sitt förhållande för att börja planera bröllop och man ska ALDRIG förlova sig med tanken "det håller så länge det håller" då får man allt låta bli att förlova sig för då är man bara ihop (stor skillnad)

Vad tänker ni egentligen???

//förlovad och tar det på allvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-30 22:18
    Ok, eftersom det finns en hel del inlägg här från folk som inte följt tråden så vill jag uppdatera den lite.

Läs tråden eller ta reda på vad ordet förlovning betyder/innebär innan ni dissar trådstarten.

Sen vill jag tillägga att jag själv är nyförlovad och planerar att gifta mig. Detta är för oss mest en juridisk handling men givetvis älskar vi varann (giftemål förändrar inte sådant!). Vi är ateister och kommer därför inte att gifta oss i kyrkan så det är inte riktigt lönt att diskutera vit klänning och oskuld med mig.

Det är inte att ni inte följer gamla traditioner som gör mig upprörd utan att ni inte förstår vad en förlovning är. Att förlova sig är att för-lova sig inför ett kommande bröllop. När man har bestämmt sig för att gifta sig så är man förlovad och man kan därför inte per deffinition vara förlovad om man inte avser att gifta sig. Förlovad kan man vara både med OCH utan ring!

Inte heller kan man per deffinition förlova sig två gånger i rad, dvs ett frieri efter en redan officiell förlovning!

Ursäkta om jag var otydlig i trådstarten (vilket jag uppenbarligen var), hoppas ni förstår mig bättre nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-01 18:44
    Jag har lämnat tråden eftersom den urartat och uppmanar er att göra det samma.

• Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???
  • tattar-Emma
    pickolina78 skrev 2007-12-15 14:39:48 följande:
    Men jag kan verkligen inte begripa varför det ses som så allvarligt att vissa (ganska många) använder ordet förlovning på ett annat sätt än den egentliga innebörden av ordet? Obegripligt för mig..
    Om du var språkpolis skulle du förstå
    Det vrider sig inom mig varje gång jag ser "Princessa" eller "vilkor" eller "dra alla över en kant".

Men den här tråden är intressant på fler plan än så. Jag tycker uppriktigt att det är märkligt/intressant att folk har börjat göra så här och även att det är intressant att diskutera de språkliga konsekvenserna av att folk börjar använda gamla ord på nya sätt, och då menar jag inte i överförd betydelse eller som slang, utan som i det här fallet .
  • Karga81

tattar-Emma skrev 2007-12-15 14:44:47 följande:

Om du var språkpolis skulle du förstå Det vrider sig inom mig varje gång jag ser "Princessa" eller "vilkor" eller "dra alla över en kant".Men
    den här tråden är intressant på fler plan än så. Jag tycker uppriktigt
    att det är märkligt/intressant att folk har börjat göra så här och även
    att det är intressant att diskutera de språkliga konsekvenserna av att
    folk börjar använda gamla ord på nya sätt, och då menar jag inte i
    överförd betydelse eller som slang, utan som i det här fallet .
    Man så har det väll jämt varit? (bara en tanke).
  • pickolina78

tattar-Emma skrev 2007-12-15 14:44:47 följande:

Om du var språkpolis skulle du förstå Det vrider sig inom mig varje gång jag ser "Princessa" eller "vilkor" eller "dra alla över en kant".Men den här tråden är intressant på fler plan än så. Jag tycker uppriktigt att det är märkligt/intressant att folk har börjat göra så här och även att det är intressant att diskutera de språkliga konsekvenserna av att folk börjar använda gamla ord på nya sätt, och då menar jag inte i överförd betydelse eller som slang, utan som i det här fallet .
    Jo jag kan förstå om man ser det ur en "språkpolis" perspektiv. Däremot kan jag inte förstå det ur exempelvis TS perspektiv.

Jag håller med dig. Jag är väldigt nyfiken och intresserad av hur detta fenomen kom att bli. För det är ju inte direkt vi i tråden, eller vi på BT som börjat använda ordet på detta vis. Det är något vi fått med oss från barnsben. Då är frågan, när/var/hur gick det till? Det vore jätte intressant att få veta tycker jag personligen.
  • tattar-Emma
    Karga81 skrev 2007-12-15 14:50:58 följande:
    Man så har det väll jämt varit? (bara en tanke).
    Jag kan inte spontant komma på något liknande. Det rör sig ju varken om slang eller överförd betydelse utan om folks vilja att definiera sig som "mer än bara ihop" och då har de knyckt ett begrepp som egentligen betyder något annat.
  • tattar-Emma
    pickolina78 skrev 2007-12-15 14:58:25 följande:
    För det är ju inte direkt vi i tråden, eller vi på BT som börjat använda ordet på detta vis. Det är något vi fått med oss från barnsben. Då är frågan, när/var/hur gick det till? Det vore jätte intressant att få veta tycker jag personligen.
    Jag hade aldrig hört talas om att folk förlovade sig utan att vilja gifta sig eller att de friade till sina fästmän/fästmör innan jag hittade BT.

Förlovning utan att ha börjat tänka på själva bröllopet är inget nytt, långvariga förlovningar har alltid funnits, men att det finns fästfolk som inte alls har för avsikt att någonsin ingå äktenskap kände jag inte till för fem år sen. Men jag vet inte när det kom.
  • pickolina78

Sitter och kikar runt lite på nätet.. Hittade bland annat detta:

"När man har förlovat sig är det enligt gammal sed en inledning till ett kommande äktenskap. I dag förlovar sig många och tycker att det räcker med förlovningen, de bryr sig inte om att gifta sig. Men det är skillnad legalt på att vara förlovad och att vara gift, så man ska tänka över detta innan man beslutar sig för att avstå från äktenskapet och hålla sig till enbart förlovning.

Förr brukade man säga att förlovningen skulle vara högst ett år - den kunde vara bara en månad eller ett par också - men det finns naturligtvis inga regler för detta. Man gifter sig när man har möjlighet till det, och förlovad kan man som sagt vara en dag, en timme, resten av livet, ett år, fem eller tio - det är sannerligen de två förlovades ensak."

och detta:

"Både heterosexuella och homosexuella par kan förlova sig."

Kan det vara så att det är pga urholkade traditioner som det blivit så här? Om det inte finns några gällande seder om hur lång en förlovning bör/får vara så kan den ju vara i all evighet. Vilket leder till att folk tar bort äktenskapet ur ekvationen helt och hållet, eller åtminstone skjuter upp det på obestämd tid. Vilket i princip kan vara samma sak.

Om homosexuella kan förlova sig, som inte ens kan gifta sig så har vi ytterligare en grej som visar på att traditionerna förändrats.

Ps. Jag är FÖR homosexuella äktenskap så hoppa inte på mig förden sakens skull. Menar helt och hållet att påvisa hur begreppet "förlovning" urholkats.

Jag håller med tattar-Emma ur en "språkpolis" perspektiv men tycker inte att traditioner och seder som förändras genom tiderna kan ses så svart-vita. Men pratar man enbart om ordet så är ju frågan glasklar.

• pickolina78

tattar-Emma skrev 2007-12-15 15:43:03 följande:

Jag hade aldrig hört talas om att folk förlovade sig utan att vilja gifta sig eller att de friade till sina fästmän/fästmör innan jag hittade BT.Förlovning utan att ha börjat tänka på själva bröllopet är inget nytt, långvariga förlovningar har alltid funnits, men att det finns fästfolk som inte alls har för avsikt att någonsin ingå äktenskap kände jag inte till för fem år sen. Men jag vet inte när det kom.
    Okej. Hmm, själv är jag uppväxt med det. Har hela mitt liv haft folk runtomkring mig som förlovat sig hit och dit utan en tanke på att gifta sig. Bland annat en hel hög av kompisar i tonåren.. *s* Även vuxna kompisar. Osv.. Det har alltid funnits runt mig och varit en självklarhet.
  • tattar-Emma

Ett år tror jag aldrig har varit "regel". Om man läser gamla romaner så är det ju inte alls alltid så. I Anne på Grönkulla förlovar sig Diana när hon är tonåring men får inte gifta sig för mamman förrän hon fyllt 18 eller vad det är, och Anne är förlovad i flera år eftersom Gilbert vill plugga vidare först. I svenska böcker har jag sett att man förlovar sig och sen tar bröllopet när man sparat ihop tillräckligt med pengar, utan att räkna på i förväg när det kommer bli. Nu är ju det här böcker men samtidigt så brukar böcker över lag spegla verkliga konventioner. Om det hade varit vansinne att vara förlovad i åratal i Kanada på 1800-talet så hade det nog framgått av boken, så att säga.

Jag har alltid betraktat homosexuella förlovningar som "riktiga" i det avseendet att paret avser gifta sig så snart de får möjlighet, vilket förhoppningsvis blir vilket år som helst nu. Jag menar alltså att jag utgått ifrån att det är så de har tänkt.

Men att äktenskapet som tradition urholkats/urholkas är ju sant och jag hoppas att det fortsätter åt det hållet. Då kanske förlovningen kommer försvinna helt. Men i så fall blir det ju ännu konstigare att folk vill förlova sig på det här nya sättet.

• pickolina78

Jag vet ett gammalt par, som sa sig vara trolovade. Vilket dom inte kan ha varit i rättslig mening då det avskaffades i början av 1900-talet. Vad jag vill få fram är att det är ett gammalt fenomen som jag är uppväxt med sedan generationer tillbaka och inget nytt påfund som vi på BT kommit på.. Därför är det lite knasigt att be just oss att ändra hela begreppet. Haha..

• tattar-Emma
    pickolina78 skrev 2007-12-15 15:47:56 följande:
    Okej. Hmm, själv är jag uppväxt med det. Har hela mitt liv haft folk runtomkring mig som förlovat sig hit och dit utan en tanke på att gifta sig. Bland annat en hel hög av kompisar i tonåren.. *s* Även vuxna kompisar. Osv.. Det har alltid funnits runt mig och varit en självklarhet.
    En del fjortisförlovningar har man ju sett men jag har alltid uppfattat dem som överspända ungar som tror att de kommer vara ihop hela livet och gifta sig om femton år, men sen sex månader senare visade det sig att kärleken inte var så stark. Men som sagt, av det jag såg så uppfattade jag det som att de tänkte sig att äktenskapet skulle komma NÅN gång även om de inte tänkte göra det direkt.

Själv så är jag inte förlovad av två orsaker: mitt förhållande är för nytt för att jag ska tänka speciellt långt in i framtiden och jag är skeptisk till själva äktenskapet. Men jag tror att kompisarna i tonåren både trodde att de hade hittat den rätta och förutsatte att de skulle gifta sig i framtiden.
Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???