• Zix

Hur kan ni inte förstå???

Nu pyser det ånga ur öronen på mig!

Förstår folk här verkligen inte vad en förlovning innebär????

Att förlova sig är att ha bestämmt att man ska gifta sig!!!

Ett frieri och en förlovning bör sammanträffa tidsmässigt. Ett frieri kan föregå en förlovning men ALDRIG tvärt om!

Ni som förlovar er utan att ens ha en tanke på att gifta er i framtiden, förstår ni inte att ni gör att begreppet förlovning tappar hela sitt värde.

Man ska inte förlova sig förrän man är tillräckligt säker på sitt förhållande för att börja planera bröllop och man ska ALDRIG förlova sig med tanken "det håller så länge det håller" då får man allt låta bli att förlova sig för då är man bara ihop (stor skillnad)

Vad tänker ni egentligen???

//förlovad och tar det på allvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-30 22:18
    Ok, eftersom det finns en hel del inlägg här från folk som inte följt tråden så vill jag uppdatera den lite.

Läs tråden eller ta reda på vad ordet förlovning betyder/innebär innan ni dissar trådstarten.

Sen vill jag tillägga att jag själv är nyförlovad och planerar att gifta mig. Detta är för oss mest en juridisk handling men givetvis älskar vi varann (giftemål förändrar inte sådant!). Vi är ateister och kommer därför inte att gifta oss i kyrkan så det är inte riktigt lönt att diskutera vit klänning och oskuld med mig.

Det är inte att ni inte följer gamla traditioner som gör mig upprörd utan att ni inte förstår vad en förlovning är. Att förlova sig är att för-lova sig inför ett kommande bröllop. När man har bestämmt sig för att gifta sig så är man förlovad och man kan därför inte per deffinition vara förlovad om man inte avser att gifta sig. Förlovad kan man vara både med OCH utan ring!

Inte heller kan man per deffinition förlova sig två gånger i rad, dvs ett frieri efter en redan officiell förlovning!

Ursäkta om jag var otydlig i trådstarten (vilket jag uppenbarligen var), hoppas ni förstår mig bättre nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-01 18:44
    Jag har lämnat tråden eftersom den urartat och uppmanar er att göra det samma.

• Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???
  • Lyckligt gift!

Att säga att man är sambo fast man inte bor ihop tycker inte jag är jämförbart med att förlova sig utan att lova giftemål.

Jag tror vi använder många ord som blir fel om man ska ägna sig åt ordbajseri. Tänk om man bara kunde få göra som man vill och kalla saker det som känns mest riktigt. Jag är rätt säker på att vi använder ord som har en annan betydelse per definition än den vi tror. Det är möjligen intressant men knappast nåt vi kan kritisera varandra för.

• Ickaflicka

Alla våra seder och bruk har förändrats genom tiderna, så också synen på förlovning och giftermål. Oftast är förändring något bra! Det finns många gamla seder som vi inte skulle vilja ta upp igen eftersom de inte passar dagens samhälle!

• EdithGreen

Ja, förändring är ofrånkomligt och en bra sak för det mesta.

Och visst kan det vara så att alla inte har riktigt samma uppfattning eller definition av ett begrepp. Jag kritiserar ingen, är bara nyfiken.

Vad skulle ni säga är definitionen av "förlovning" idag?

• Sister of the Night

För mig är det ju fortfarande att man tar första steget inför ett bröllop (som i och för sig kan dröja många år). Men parallellt med den uppfattningen så är jag helt öppen för att en del par väljer förlovning som ett befästande av relationen, om än utan efterföljande giftermål, och ser inget som helst konstigt med det.

• tattar-Emma

Begrepp kan förändras och det händer hela tiden.

Just nu har vi ett mellanläge. Många, men inte alla, tror eller anser att ordet "förlovning" betyder något annat än det ordboken säger. Är det något tillfälligt som hänt iom att bröllopsschvungen är så stor nu eller har det kommit för att stanna?

Jag hade väl inte tänkt skriva mer här egentligen men nu gör jag det ändå eftersom jag faktiskt är genuint intresserad av lingvistiska frågor. Egentligen lutar jag åt att inexakthet snarare utarmar språket. Å andra sidan känns hela konceptet med äktenskap som något utdöende så det kanske bara är naturligt att folk vill hitta nåt annat - i så fall är frågeställningen inte lika mycket lingvistisk som antropologisk.

Sen en kommentar till Lyckligt gift:
    Ja, det är jättemånga som använder ord och uttryck utan att veta vad de betyder. Du tycker att det inte är ett problem, men jag menar att det i värsta fall kan leda till fruktansvärda missförstånd.

Ett exempel: Jag var inne på websidan "dummapricken", alltså den som handlar om Matilda som dog i cancer i somras. På ett ställe berättade pappan om en smärtsam behandling som Matilda genomgått och om hur hon "gråtit krokodiltårar". Jag blev oerhört illa berörd eftersom sidan i övrigt höll en annan ton och eftersom jag blivit riktigt ledsen för hela familjens skull och tyckte att Matilda verkade ha varit så modig. Inte förrän senare insåg jag att pappan kanske helt enkelt inte visste vad "krokodiltårar" är för något.

• GME76   080802

En del tror att krokodil-tårar menas stora eller många tårar. Typ som "gråtit floder". Hoppas verkligen han menade så...

• Princessdiamond

okej, det här känner jag inte till..

vad är krokodiltårar?

för hade någon sagt det till mig så hade jag tänkt på någon som gråtit mycket..

• Morr

OT, men eftersom Princessdiamond undrar:
    Uttrycket "Krokodiltårar" (Crocodili lachrymae på latin) betyder "falska tårar" och är ett uttryck för hycklad eller spelad sorg. Uttrycket kommer från gammal folktro då man trodde att krokodilen kunde gråta som ett barn för att locka till sig medlidsamma människor att äta upp.

Krokodiler kan faktiskt gråta då de har tårkörtlar, men inte på grund av att de är ledsna utan för att utsöndra natrium. De får in natrium i kroppen i form av salt när de äter sitt byte i havsvatten.

Krokodiltårar och krokodilgråt finns i flera språk bland annat i engelskan. I Shakespeares Henrik VI står det t.ex.: "liksom krokodilen med falska tårar vandraren bedrager".

Det är en vanlig missuppfattning att krokodiltårar skulle betyda "stora tårar" men det är alltså fel.

Källor
    Illustrerad Vetenskap - Gråter krokodiler krokodiltårar?, nr 15/2002, sidan 15

• snofsan

jag har sagt det så här till min m2b att jag kommer bara förlova mig en gång ! gifta mej en gång å om det på något sätt inte skulle funka ja då gifter jag mej elle förlovar mig inte någe mera...

Men nu e grjen då här att vi var förlovade men sen tog de slut i mellan oss i ett år.. men nu har vi varit ihop ett tag igen å ska gifta oss,, kan man skaffa nya ringar då å ta det gamla datumet?

Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???