• Zix

Hur kan ni inte förstå???

Nu pyser det ånga ur öronen på mig!

Förstår folk här verkligen inte vad en förlovning innebär????

Att förlova sig är att ha bestämmt att man ska gifta sig!!!

Ett frieri och en förlovning bör sammanträffa tidsmässigt. Ett frieri kan föregå en förlovning men ALDRIG tvärt om!

Ni som förlovar er utan att ens ha en tanke på att gifta er i framtiden, förstår ni inte att ni gör att begreppet förlovning tappar hela sitt värde.

Man ska inte förlova sig förrän man är tillräckligt säker på sitt förhållande för att börja planera bröllop och man ska ALDRIG förlova sig med tanken "det håller så länge det håller" då får man allt låta bli att förlova sig för då är man bara ihop (stor skillnad)

Vad tänker ni egentligen???

//förlovad och tar det på allvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-30 22:18
    Ok, eftersom det finns en hel del inlägg här från folk som inte följt tråden så vill jag uppdatera den lite.

Läs tråden eller ta reda på vad ordet förlovning betyder/innebär innan ni dissar trådstarten.

Sen vill jag tillägga att jag själv är nyförlovad och planerar att gifta mig. Detta är för oss mest en juridisk handling men givetvis älskar vi varann (giftemål förändrar inte sådant!). Vi är ateister och kommer därför inte att gifta oss i kyrkan så det är inte riktigt lönt att diskutera vit klänning och oskuld med mig.

Det är inte att ni inte följer gamla traditioner som gör mig upprörd utan att ni inte förstår vad en förlovning är. Att förlova sig är att för-lova sig inför ett kommande bröllop. När man har bestämmt sig för att gifta sig så är man förlovad och man kan därför inte per deffinition vara förlovad om man inte avser att gifta sig. Förlovad kan man vara både med OCH utan ring!

Inte heller kan man per deffinition förlova sig två gånger i rad, dvs ett frieri efter en redan officiell förlovning!

Ursäkta om jag var otydlig i trådstarten (vilket jag uppenbarligen var), hoppas ni förstår mig bättre nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-01 18:44
    Jag har lämnat tråden eftersom den urartat och uppmanar er att göra det samma.

• Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???
  • aka79

Jo det är intressant det där med att "binda sig"...

Jag hade den diskussionen med en killkompis som ville ha barn, men inte gifta sig för det kändes så bindande. VAD ÄR MER BINDANDE ÄN ATT SKAFFA BARN!?

Helt otroligt!? =))

• tofflisar

Men gud.. precis, vad är mer bindande än att skaffa barn?? Ser man krasst på det hela kan man ju faktiskt skilja sig men barn har man tillsammans 4ever!

• aka79

Det som också är intressant är Varför Folk Ser på Förlovningar och Giftemål som De Gör!?

Personer som har skilda föräldrar har antingen synen "Jag Kommer ALDRIG att gifta mig" - eller JÄTTESTARK tro på att dom absolut kommer att hitta Mr/Miss Rätt!

Medans personer som har lyckliga gifta föräldrar är Totala Motståndare till giftemål!?

(jag menar inte att dra alla över EN KANT, för naturligtvis är det inte så, men många av mina vänner och bekanta har det blivit såhär för faktiskt)

• tattar-Emma

Karga81

Mycket intressant. Vilken utgåva av NE har du?

Mitt största problem (detta är inte riktat till Karga81 utan allmänt) med att ändra betydelse på "förlovning" är att det då inte längre finns något ord för "har bestämt att gifta sig". Visserligen hoppas jag även på att det inte kommer vara ett problem i framtiden eftersom jag själv är övertygad om att äktenskapet som samlevnadsform är föråldrad och borde försvinna, men så länge det finns tycker jag att det vore synd om förlovad inte fanns som begrepp längre med den betydelse det har idag.

• tofflisar

Skilsmässostatistiken är ju mindre smickrande för äktenskapet.. Många drar sig nog därav. Hur många i vår generation har inte växt upp med skilda föräldrar? Klart det har gjort en tvivelaktig. Sedan är det ju det här med pengar.. Det kostar med bröllop om man vill ha ett medelstort sådant. Många inser inte att det är nog så fint med andra typer av bröllop som tex. knytis..

Innan jag träffade min m2b var jag inte säker på om jag någonsin skulle gifta mig. Men sedan vi blev ett par har det varit en helt naturlig tanke..

• aka79

tattar-Emma skrev 2007-12-14 23:09:39 följande:

Karga81Mycket intressant. Vilken utgåva av NE har du?Mitt största problem (detta är inte riktat till Karga81 utan allmänt) med att ändra betydelse på "förlovning" är att det då inte längre finns något ord för "har bestämt att gifta sig". Visserligen hoppas jag även på att det inte kommer vara ett problem i framtiden eftersom jag själv är övertygad om att äktenskapet som samlevnadsform är föråldrad och borde försvinna, men så länge det finns tycker jag att det vore synd om förlovad inte fanns som begrepp längre med den betydelse det har idag.
    Visst vore det trevligt om man slapp gifta sig pgr av juridiska orsaker? & istället göra det ENBART för att man VILL? Ifall man nu vill.. =))
  • tofflisar

Man behöver väl inte gifta sig av juridiska orsaker idag heller?

• aka79

Tyvärr så är det så. Man kan Aldrig skriva något som täcker så bra som ett giftemål (ifall man har barn)..
    Beror kanske på hur noga man ska vara?

• aka79

Det säger i alla fall avokaderna (hihi, ursäkta stavningen - kan inte låta bli) =))

Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???