• Zix

Hur kan ni inte förstå???

Nu pyser det ånga ur öronen på mig!

Förstår folk här verkligen inte vad en förlovning innebär????

Att förlova sig är att ha bestämmt att man ska gifta sig!!!

Ett frieri och en förlovning bör sammanträffa tidsmässigt. Ett frieri kan föregå en förlovning men ALDRIG tvärt om!

Ni som förlovar er utan att ens ha en tanke på att gifta er i framtiden, förstår ni inte att ni gör att begreppet förlovning tappar hela sitt värde.

Man ska inte förlova sig förrän man är tillräckligt säker på sitt förhållande för att börja planera bröllop och man ska ALDRIG förlova sig med tanken "det håller så länge det håller" då får man allt låta bli att förlova sig för då är man bara ihop (stor skillnad)

Vad tänker ni egentligen???

//förlovad och tar det på allvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-30 22:18
    Ok, eftersom det finns en hel del inlägg här från folk som inte följt tråden så vill jag uppdatera den lite.

Läs tråden eller ta reda på vad ordet förlovning betyder/innebär innan ni dissar trådstarten.

Sen vill jag tillägga att jag själv är nyförlovad och planerar att gifta mig. Detta är för oss mest en juridisk handling men givetvis älskar vi varann (giftemål förändrar inte sådant!). Vi är ateister och kommer därför inte att gifta oss i kyrkan så det är inte riktigt lönt att diskutera vit klänning och oskuld med mig.

Det är inte att ni inte följer gamla traditioner som gör mig upprörd utan att ni inte förstår vad en förlovning är. Att förlova sig är att för-lova sig inför ett kommande bröllop. När man har bestämmt sig för att gifta sig så är man förlovad och man kan därför inte per deffinition vara förlovad om man inte avser att gifta sig. Förlovad kan man vara både med OCH utan ring!

Inte heller kan man per deffinition förlova sig två gånger i rad, dvs ett frieri efter en redan officiell förlovning!

Ursäkta om jag var otydlig i trådstarten (vilket jag uppenbarligen var), hoppas ni förstår mig bättre nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-01 18:44
    Jag har lämnat tråden eftersom den urartat och uppmanar er att göra det samma.

• Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???
  • blivandefrularsed

PS. Gillar ordspråket:

"Förälska Dig ofta, förlova Dig ibland men gift Dig så sällan Du kan"

• pickolina

blivandefrularsed - Jag tror att många känner som du och därav den här debatten, denna agression och desperation att få tillbaka det till vad dom anser det vara. För det räckert tydligen inte för egen vetskaps och känslas skull, hela världen måste tycka och tänka lika och förundras över just dessas förlovning. "Vi" berövar dom tydligen detta och det ska tydligen vara straffbart.. *fniss*

I ärlighetens namn tycker jag man ska koncentera sig på vad det innebär för en själv, i det egna avtalet mellan paret.

Att ge sig på resten av världen med irriattion, frustration och säga att dom gör fel, dom är okunniga och dom inte göra så, dom ska inte göra så osv osv.... Tja personen ifråga lär skapa mer tumult i sitt eget liv än att skaffa den förändring i samhället som hon verkligen är ute efter.

Sorry, jag är helt wacked nu! Bara så ni vet... Dröm sött!

• Princessdiamond

pickolina

du har alldeles rätt! det är precis det jag försökte skriva också.. ett argt inlägg på bt lär knappast ändra något. men risken finns att ts med flera som låter detta bli ett så stort problem kommer gå miste om många bekantskaper pga en sån här "löjlig" grej..

• blivandefrularsed

pickolina

ja, att bli arg över en sån sak känns ju lite överdrivet. Det finns väl viktigare saker att lägga sin energi på. Tycker personligen inte att folk behöver gå i taket över vår förlovning, men det jag menar är att en del blir nästan förvånade när man börjar prata om bröllop....

Nästan alla som är här inne planerar väl bröllop, så då är vi ju iaf ett litet gäng som vill gå den vägen (äktenskapsvägen alltså, vare sig man har varit förlovad eller inte ett år eller flera).

• Bobou

Vad skönt med en het tråddiskussion som fick ett så bra avslut! Att alla inte bara blev arga på varandra och stack...

Jag har också tyckt att detta varit en intressant diskussion att följa. Skulle ni vilja ta den vidare med att ord om inte har lika stark personlig innebörd, förhoppningsvis? För jag har funderat på det här med ordet våldtäkt, som togs upp senare i tråden.

Det begreppet breddades ju för ett par år sedan till att inkludera andra allvarliga sexuella övergrepp, som förut klassats som sexuellt utnyttjande. Det måste ha känts som en bekräftelse för de som drabbats (av det senare) att det de varit med om verkligen varit något allvarligt och fruktansvärt. Samtidigt måste de som blivit "våldtagna enligt gamla definitionen" ha känt att det ord de satt på det de varit med om trubbades av, när så många fler plötsligt blivit "våldtagna".

Vilken definition använder ni? Lagens eller ordbokens? Var det rätt att bredda begreppet?

(Sorry att jag citerar varken ordbok eller lagbok... hoppas att någon annan har bättre resurser.)

• Tuss78

Babou! Kanske bättre att starta en ny tråd om du vill diskutera det ämnet. Kanske ännu bättre att göra det i debattforumet?

Gör gärna det, så kanske jag hänger på!

• SlottsBrud2008

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag och min Jon förlovade oss efter 3 veckor tillsammans. Varför? För att vi redan då var säkra på att vi ville leva med varandra, att vi någon gång skulle gifta oss - men just då fanns bröllop absolut inte med i planerna.
    Att det sen blir så att vi gifter oss "bara" 2½ år efter är i mina ögon bara bra (såklart :-P).

Men att man inte skulle kunna få förlova sig utan att gifta sig tycker jag känns absurbt.
    Vem har rätt att bestämma hur man vill visa sin kärlek för omvärlden och sig själv?

• tågjäntan

Ni får uppfinna ett nytt namn för dem som vill byta ringar men som inte i nuläget har några direkta planer att gifta sig =). Om man ska vara drastisk kanske de får ha ringen på höger hand. Jag vet inte. För någonstans är det ett problem med själva ordet förlovad - för lovad; man har lovat någonting före något annat, i detta fallet att man ska gifta sig.
    Eller så ska man gå tillbaka till det gamla begreppet, att de som har tänkt gifta sig använder ordet trolovad och övriga använder förlovad.
    *spånar lite*

• Peters Fridelina

De som "bara" förlovar sig men inte ser ett bröllop i sin framtid. Det verkar som om ni, iallafall några av er, inte tycker äktenskap är värt det. Statistiken talar ju mot det. Men statistiken över brutna förlovningar då? Där snackar vi dålig statistik!

Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???