• Zix

Hur kan ni inte förstå???

Nu pyser det ånga ur öronen på mig!

Förstår folk här verkligen inte vad en förlovning innebär????

Att förlova sig är att ha bestämmt att man ska gifta sig!!!

Ett frieri och en förlovning bör sammanträffa tidsmässigt. Ett frieri kan föregå en förlovning men ALDRIG tvärt om!

Ni som förlovar er utan att ens ha en tanke på att gifta er i framtiden, förstår ni inte att ni gör att begreppet förlovning tappar hela sitt värde.

Man ska inte förlova sig förrän man är tillräckligt säker på sitt förhållande för att börja planera bröllop och man ska ALDRIG förlova sig med tanken "det håller så länge det håller" då får man allt låta bli att förlova sig för då är man bara ihop (stor skillnad)

Vad tänker ni egentligen???

//förlovad och tar det på allvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-30 22:18
    Ok, eftersom det finns en hel del inlägg här från folk som inte följt tråden så vill jag uppdatera den lite.

Läs tråden eller ta reda på vad ordet förlovning betyder/innebär innan ni dissar trådstarten.

Sen vill jag tillägga att jag själv är nyförlovad och planerar att gifta mig. Detta är för oss mest en juridisk handling men givetvis älskar vi varann (giftemål förändrar inte sådant!). Vi är ateister och kommer därför inte att gifta oss i kyrkan så det är inte riktigt lönt att diskutera vit klänning och oskuld med mig.

Det är inte att ni inte följer gamla traditioner som gör mig upprörd utan att ni inte förstår vad en förlovning är. Att förlova sig är att för-lova sig inför ett kommande bröllop. När man har bestämmt sig för att gifta sig så är man förlovad och man kan därför inte per deffinition vara förlovad om man inte avser att gifta sig. Förlovad kan man vara både med OCH utan ring!

Inte heller kan man per deffinition förlova sig två gånger i rad, dvs ett frieri efter en redan officiell förlovning!

Ursäkta om jag var otydlig i trådstarten (vilket jag uppenbarligen var), hoppas ni förstår mig bättre nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-01 18:44
    Jag har lämnat tråden eftersom den urartat och uppmanar er att göra det samma.

• Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???
  • Sister of the Night

Jag vill också tacka för responsen.

Trådar tappar lätt i trovärdighet när de utvecklas till rena "tillplattningsklinikerna"...

• pickolina

Sister of the Night skrev 2007-10-01 15:32:03 följande:

Jag vill också tacka för responsen.Trådar tappar lätt i trovärdighet när de utvecklas till rena "tillplattningsklinikerna"...
    Ja det är bra att vi har en hel del tjejer som håller huvudet kallt och håller sig till sakfrågan. Sånt uppskattas, även av mig som kan ha väldigt svårt för det. Fast intentionen finns där..

Nu ska jag städa, för någon (jag) stökar till så förbaskat! Kram på er alla..
  • akela25

Att förlova sig är för mig ett tecken på kärlek till sin pojkvän, sambo, partner eller vad ni vill kalla det..
    Jag ser inte att man måste gifta sig.. Visserligen så planerar vi väl bröllop.. men vi hade inga som helst tankar el planer på de när vi förlovade oss.. så min bild på förlovning slutar inte med giftemål utan att man visar varandra ett tecken på kärleken.. en ring... förr följde man väl traditionen att förlovar man sig så ska de bli bröllop.. men inte så ofta idag..

• blivandefrularsed

bruden08

ja, så är det lite i vissa delar av min omgivning med, vilket ju jag som har satt ett datum för bröllopet i och med förlovningen kan tycka är tråkigt...sen har jag dom vännerna och bekanta som å andra sidan frågar om vi ska gifta oss, så ja, det varierar.... och jag tycker absolut att man får tolka förlovningen som man vill, även om jag själv inte skulle vilja vara förlovad utan att gifta mig, personligen tycker jag det känns mer speciellt med giftermål än att byta ringar och fortfarande leva under sambolagen

Undrar hur det kommer bli i framtiden?? Tror ni giftermål kommer försvinna, det känns ju som en del tycker att det är lite förlegat och gammalt och inte passar in i dagens...

• tattar-Emma

Jag tillstår gärna att jag kastade lite paj, dock hoppas jag att det inte var mig Sister of the Night syftade på apropå skryt om akademisk utbildning. I en lingvistisk diskussion förstår jag inte varför det skulle vara fel att påpeka att man är lite kunnig på området, dessutom antyder det varför man är intresserad.

Helt ärligt så kunde jag tills för ett dygn sen inte BEGRIPA hur man kunde anse sig förlovad utan att ha planer på att gifta sig. Jag trodde - och detta är ingen pajkastning utan bara hur jag på riktigt tolkade det - som att personerna i fråga inte ville medge att de inte visste alternativt inte brydde sig eftersom de ville ha en ring. Argumenten från de som menade sig förstå var "varför får alla inte säga hur de vill?" och "du kan inte bestämma hur jag ska leva mitt liv" - inget av det direkt upplysande. Numera har OneHotMinute förklarat tankegången på ett tydligt sätt och även om jag inte håller med förstår jag hur hon menar.

Det är för övrigt tråkigt när en debatt infekteras av inlägg i stil med "varför diskuterar ni det här, kan ni inte bara låta folk vara ifred" eller prat om popcorn. De inläggen tillför inget utan drar bara ner nivån ytterligare. Vill ni inte ha ett diskussionsforum så häng för allt i världen inte på ett!

• pickolina

När det gäller äktenskap så är det ju samma sak där, synen på det har förändrats väldigt mycket genom åren. Däremot så lär det nog knappast försvinna eller börja användas i lika lösa termer som förlovning med tanke på att äktenskapet faktiskt har en rättslig innebörd. Så det är inte riktigt jämförbart tycker jag.

• MissLovely

tattar-Emma skrev 2007-10-01 21:30:29 följande:

Jag tillstår gärna att jag kastade lite paj, dock hoppas jag att det inte var mig Sister of the Night syftade på apropå skryt om akademisk utbildning. I en lingvistisk diskussion förstår jag inte varför det skulle vara fel att påpeka att man är lite kunnig på området, dessutom antyder det varför man är intresserad.Helt ärligt så kunde jag tills för ett dygn sen inte BEGRIPA hur man kunde anse sig förlovad utan att ha planer på att gifta sig. Jag trodde - och detta är ingen pajkastning utan bara hur jag på riktigt tolkade det - som att personerna i fråga inte ville medge att de inte visste alternativt inte brydde sig eftersom de ville ha en ring. Argumenten från de som menade sig förstå var "varför får alla inte säga hur de vill?" och "du kan inte bestämma hur jag ska leva mitt liv" - inget av det direkt upplysande. Numera har OneHotMinute förklarat tankegången på ett tydligt sätt och även om jag inte håller med förstår jag hur hon menar. Det är för övrigt tråkigt när en debatt infekteras av inlägg i stil med "varför diskuterar ni det här, kan ni inte bara låta folk vara ifred" eller prat om popcorn. De inläggen tillför inget utan drar bara ner nivån ytterligare. Vill ni inte ha ett diskussionsforum så häng för allt i världen inte på ett!
    Jag tror säkert att många håller med mig när jag säger det här: klart man ska diskutera saker i livet det är ett sätt att lära sig ny fakta på, men diskutionen går för långt då man börjar förnedra andra människor och jag tycker personligen att det har förekommit fönedring i den här diskutionen då man har påstått att en del människor är mindre vettiga eftersom alla inte tycker lika och att dom utan utbildning ska vara mindre smarta.

Jag liggar diskutioner så fortsätt bara med dem
  • Troll1
    blivandefrularsed skrev 2007-10-01 18:05:34 följande:
    bruden08ja, så är det lite i vissa delar av min omgivning med, vilket ju jag som har satt ett datum för bröllopet i och med förlovningen kan tycka är tråkigt...sen har jag dom vännerna och bekanta som å andra sidan frågar om vi ska gifta oss, så ja, det varierar.... och jag tycker absolut att man får tolka förlovningen som man vill, även om jag själv inte skulle vilja vara förlovad utan att gifta mig, personligen tycker jag det känns mer speciellt med giftermål än att byta ringar och fortfarande leva under sambolagenUndrar hur det kommer bli i framtiden?? Tror ni giftermål kommer försvinna, det känns ju som en del tycker att det är lite förlegat och gammalt och inte passar in i dagens...
    Det verkar ändå som att det är en "bröllopsboom" nu, precis som babyboomen. Vi vill nog ha trygghet o stabilitet när det svajjar runt om oss i världen...
    Störst av allt är ju Kärleken!
  • blivandefrularsed

Troll1

Låter bra! Bröllop är ju bland det roligaste som finns!!

Fick bara känslan av att många här inte vill gifta sig eller menar att gifta sig när dom förlovar sig (fast jag undrar fortfarande när förlovning isf slutade betyda tillkännagivande av en parrelation som avser att leda till äktenskap och där förlovningstiden, som tidigare kunde utsträckas över flera år, kan betraktas som en prövotid, vilken underlättar möjligheterna för kontrahenterna att lära känna varandra och varandras familjer (enligt NE, hehe))

Det är en ganska het diskussion det här och det är intressant ändå att alla verkligen har sin bestämda åsikt angående frieri, förlovning och bröllop. Personligen skulle jag inte vilja gå miste om att gifta mig, den dagen har jag ändå fantiserat om hela livet... Och att bröllopet skulle föregås av ett frieri och inte vara ett gemensamt beslut var för oss självklart. Men som sagt, känner folk som gör precis tvärtom. Sen finns det dom som gifter sig i hemlighet och förlovar sig samtidigt. Också en variant!

Fast är det ingen mer som jag som tycker att det är tråkigt att när man förlovar sig tar folk inte i allmänhet för givet att ett bröllop planeras??

Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???