• Zix

Hur kan ni inte förstå???

Nu pyser det ånga ur öronen på mig!

Förstår folk här verkligen inte vad en förlovning innebär????

Att förlova sig är att ha bestämmt att man ska gifta sig!!!

Ett frieri och en förlovning bör sammanträffa tidsmässigt. Ett frieri kan föregå en förlovning men ALDRIG tvärt om!

Ni som förlovar er utan att ens ha en tanke på att gifta er i framtiden, förstår ni inte att ni gör att begreppet förlovning tappar hela sitt värde.

Man ska inte förlova sig förrän man är tillräckligt säker på sitt förhållande för att börja planera bröllop och man ska ALDRIG förlova sig med tanken "det håller så länge det håller" då får man allt låta bli att förlova sig för då är man bara ihop (stor skillnad)

Vad tänker ni egentligen???

//förlovad och tar det på allvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-30 22:18
    Ok, eftersom det finns en hel del inlägg här från folk som inte följt tråden så vill jag uppdatera den lite.

Läs tråden eller ta reda på vad ordet förlovning betyder/innebär innan ni dissar trådstarten.

Sen vill jag tillägga att jag själv är nyförlovad och planerar att gifta mig. Detta är för oss mest en juridisk handling men givetvis älskar vi varann (giftemål förändrar inte sådant!). Vi är ateister och kommer därför inte att gifta oss i kyrkan så det är inte riktigt lönt att diskutera vit klänning och oskuld med mig.

Det är inte att ni inte följer gamla traditioner som gör mig upprörd utan att ni inte förstår vad en förlovning är. Att förlova sig är att för-lova sig inför ett kommande bröllop. När man har bestämmt sig för att gifta sig så är man förlovad och man kan därför inte per deffinition vara förlovad om man inte avser att gifta sig. Förlovad kan man vara både med OCH utan ring!

Inte heller kan man per deffinition förlova sig två gånger i rad, dvs ett frieri efter en redan officiell förlovning!

Ursäkta om jag var otydlig i trådstarten (vilket jag uppenbarligen var), hoppas ni förstår mig bättre nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-01 18:44
    Jag har lämnat tråden eftersom den urartat och uppmanar er att göra det samma.

• Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???
  • Liinda_e

ohhh choklad...kan man få smaka medans man blir road här?

• Liinda_e

oj nej det går ju inte för hur ska du skicka den genom datorn?

• Liinda_e

oj nej störde jag nu?....
    strunta i mej och fortsätt ni detta är såååå roligt så.

• Porcelain 83

haha lindaa...omeh..awww...såklart du kan få ...men aa som sagt liite svårt å få d igenom skärmen :P

• Porcelain 83

haha äntligen någon med humour...*yay*

• Troll1

I mitt umgänge har de allra flesta förlovat sig efter 30. Själv är jag precis fyllt 40 och är förlovad för första gången. (Och sista!!)

• Morr

Shit, ids knappt ens, men ..
    Pickolina: Eftersom ordets rätta innebörd försvinner om du använder ordet när du egentligen inte har för avsikt att ingå äktenskap utan är "förlovad" bara för att du bytt ring med någon.. att BARA byta ring utan att vilja ingå äktenskap är INTE en förlovning i ordets rätta betydelse. det finns ju andra ord för det "reserverad" eller vad tusan annat.. varför ändra ett ords innebörd när det är mycket lättare att använda ett annat ord för en ny företeelse som det faktiskt är att byta ringar utan att ha för avsikt att gifta sig.

För MIG personligen blir det aningen förvirrat när en vedertagen symbolhandling används av andra på ett annat sätt än den från början var tänkt och det är därför jag ogillar när man säger att man förlovat sig men inte tänkt ingå äktenskap. då har man enligt MIG inte förlovat sig utan "ringmärkt" varandra för att visa varandra att vi är kära. typ.

varför jag givit mig in i diskussionen är för att min blivande svärmor inte tolkade vår förlovning som ett steg till giftermål, förrän jag tydligt klargjorde detta, och detta upprörde mig då jag inte finner någon anledning att byta ringar om man inte vill gifta sig med varandra. Tidigare har vi haft liknande armband för att (internt mellan oss) visa att vi tillhör varandra...

nä nu orkar jag inte förklara längre, samma sak det här som med pappalämnabrudenvidsinman-diskussionen.

• GME76   080802

Tycker det är skoj att det pyser ånga ur öronen på TS (fast jag förstår vad du menar, har själv ALLTID hävdat att jag inte vill förlova mig förrän vi bestämt vigseldatum).

Men att bli så upprörd att man måste ha en röd gubbe och bli så ilsken det kan inte vara bra för dig. Folk får väl göra som dom vill. Det märks ju snabbt vilka som är seriöst förlovade eller inte. Äh vem bryr sig...ska gå till nån annan tråd nu. Orkar inte ens äta popcorn till den här filmen .

• pickolina

Porcelain 83 skrev 2007-09-30 20:48:18 följande:

Nu för du ju ge dig Pickolina...tror du att du kommer att finna svaret här? Där alla har olika syn på det hela..Du gillar bara å sätta igång el fortsätta med tjafs...Sanningen är att bara en själv vet vad som är rätt för sig å sin kille/tjej...sedan kommer d finnas massa människor som antingen tycker desamma eller helt tvärtemot..nu kan ni sitta å tjöta om det här i allevighet..haha, som att sitta å diskutera om vilken religion är den rätta...el aa..ni förstår..hoppas ja ..men nej nej..fortsätt å chöta...för d är det vi människor älskar å göra, även om svaret oftast är rakt framför oss...sunt förnuft liksom..alla är vi unika, tänker olika..tider ändras..jupp, hmm...oki tillbax till kycklingen..(haha skojja ba den va slut för läänge sen...nu é d chokla) *Asg*
    Vaa??? Vad kom det ifrån? Ja jag tycker om att diskutera och tjafsa för den delen oxå.. Men jag är inte alls ute efter att övertyga någon om att min åsikt är den rätta, inte just i denna tråd i alla fall.. *s* Självklart förstår jag att folk är av olika uppfattning och jag accepterar det och respekterar det, oftast.. Men jag kan väl tycka att det är kul och sitta här och skriva oavsett, eller får jag inte det plötsligt? Uj då.. Då SKA jag sluta med det genast, precis som TS talat om för mig och alla andra att man inte SKA eller FÅR göra annat än vad ordboken och traditionen beskriver.. *asg*
  • Porcelain 83

Omg ...gör precis va du vill, seriöst haha..ja mena heller inte att du försöker övertyga ngn om rätt el fel..mena att du gör...mm precis som du gjorde nu ;)

Men aa shiet nejnej chöta på..bara bra vettu ;)

Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???