• Zix

Hur kan ni inte förstå???

Nu pyser det ånga ur öronen på mig!

Förstår folk här verkligen inte vad en förlovning innebär????

Att förlova sig är att ha bestämmt att man ska gifta sig!!!

Ett frieri och en förlovning bör sammanträffa tidsmässigt. Ett frieri kan föregå en förlovning men ALDRIG tvärt om!

Ni som förlovar er utan att ens ha en tanke på att gifta er i framtiden, förstår ni inte att ni gör att begreppet förlovning tappar hela sitt värde.

Man ska inte förlova sig förrän man är tillräckligt säker på sitt förhållande för att börja planera bröllop och man ska ALDRIG förlova sig med tanken "det håller så länge det håller" då får man allt låta bli att förlova sig för då är man bara ihop (stor skillnad)

Vad tänker ni egentligen???

//förlovad och tar det på allvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-30 22:18
    Ok, eftersom det finns en hel del inlägg här från folk som inte följt tråden så vill jag uppdatera den lite.

Läs tråden eller ta reda på vad ordet förlovning betyder/innebär innan ni dissar trådstarten.

Sen vill jag tillägga att jag själv är nyförlovad och planerar att gifta mig. Detta är för oss mest en juridisk handling men givetvis älskar vi varann (giftemål förändrar inte sådant!). Vi är ateister och kommer därför inte att gifta oss i kyrkan så det är inte riktigt lönt att diskutera vit klänning och oskuld med mig.

Det är inte att ni inte följer gamla traditioner som gör mig upprörd utan att ni inte förstår vad en förlovning är. Att förlova sig är att för-lova sig inför ett kommande bröllop. När man har bestämmt sig för att gifta sig så är man förlovad och man kan därför inte per deffinition vara förlovad om man inte avser att gifta sig. Förlovad kan man vara både med OCH utan ring!

Inte heller kan man per deffinition förlova sig två gånger i rad, dvs ett frieri efter en redan officiell förlovning!

Ursäkta om jag var otydlig i trådstarten (vilket jag uppenbarligen var), hoppas ni förstår mig bättre nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-01 18:44
    Jag har lämnat tråden eftersom den urartat och uppmanar er att göra det samma.

• Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???
  • pickolina
    Morr skrev 2007-09-30 20:54:53 följande:
    Shit, ids knappt ens, men ..Pickolina: Eftersom ordets rätta innebörd försvinner om du använder ordet när du egentligen inte har för avsikt att ingå äktenskap utan är "förlovad" bara för att du bytt ring med någon.. att BARA byta ring utan att vilja ingå äktenskap är INTE en förlovning i ordets rätta betydelse. det finns ju andra ord för det "reserverad" eller vad tusan annat.. varför ändra ett ords innebörd när det är mycket lättare att använda ett annat ord för en ny företeelse som det faktiskt är att byta ringar utan att ha för avsikt att gifta sig. För MIG personligen blir det aningen förvirrat när en vedertagen symbolhandling används av andra på ett annat sätt än den från början var tänkt och det är därför jag ogillar när man säger att man förlovat sig men inte tänkt ingå äktenskap. då har man enligt MIG inte förlovat sig utan "ringmärkt" varandra för att visa varandra att vi är kära. typ. varför jag givit mig in i diskussionen är för att min blivande svärmor inte tolkade vår förlovning som ett steg till giftermål, förrän jag tydligt klargjorde detta, och detta upprörde mig då jag inte finner någon anledning att byta ringar om man inte vill gifta sig med varandra. Tidigare har vi haft liknande armband för att (internt mellan oss) visa att vi tillhör varandra...nä nu orkar jag inte förklara längre, samma sak det här som med pappalämnabrudenvidsinman-diskussionen.
    Jag köper det helt och fullt och sanningen är att jag har precis samma syn på förlovning som du har (om jag går efter vad du skrivit i alla fall), tro det eller ej. Men att det skulle vara enklare att använda sig av något annat uttryck håller jag inte med om då i alla fall jag är uppväxt med att man använder ordet förlovning på det "felaktiga" sätt som ifrågasätts här. Något annat vedertaget uttryck finns ju inte. Det må vara "fel" men så är det. Att ge sig på alla som använder uttrycket så och säga att dom är okunniga och att dom gör fel och att dom inte kan eller får göra så (som TS gjort enligt min åsikt) är bara absurt tycker jag.
  • pickolina

Porcelain 83 skrev 2007-09-30 21:05:36 följande:

Omg ...gör precis va du vill, seriöst haha..ja mena heller inte att du försöker övertyga ngn om rätt el fel..mena att du gör...mm precis som du gjorde nu ;)Men aa shiet nejnej chöta på..bara bra vettu ;)
    Jappz! Guilty (stavning?) Skitskoj ibland jue..
  • Peters Fridelina

Nu har jag lyckats läsa igenom hela tråden. Hakade på i början med en kommentar om att man kanske kunde kalla det "trolovning". Men blev nerröstad tror jag. ;)

Jag har alltid tänkt om folk som förlovat sig att ett äktenskap är att vänta (ingen tidsram). När vi förlovade oss frågade folk(eller främst familjen) när vi skulle gifta oss. Men vissa frågade inte. Det tänkte jag såklart på eftersom jag gärna bubblar i evigheter om det förestående bröllopet! Och då tänkte jag: De kopplar nog inte automatiskt ihop förlovning med giftermål.

Nikolina, jag gillar dina inlägg. Fast kåt betyder också glad på norska. Och pömsig är i mina trakter att man är trött pga. att man haft sex. Inte att man är kåt. (Kul att höra fler innebörder av samma ord.)

Svart klänning att gifta sig i förr, var för att man fick EN finklänning. Man hade inte råd till mer. Och då blev det svart eftersom man skulle ha den även till begravningar. Därför kan jag mycket väl tänka mig att vit bröllopsklänning var för de rika, då de hade råd med MINST 2 klänningar.

• Porcelain 83

Okok have to give you props för du erkänner d iaf haha..mm Guilty ;)

• pickolina

Peters Fridelina skrev 2007-09-30 21:15:03 följande:

Nu har jag lyckats läsa igenom hela tråden. Hakade på i början med en kommentar om att man kanske kunde kalla det "trolovning". Men blev nerröstad tror jag. ;) Jag har alltid tänkt om folk som förlovat sig att ett äktenskap är att vänta (ingen tidsram). När vi förlovade oss frågade folk(eller främst familjen) när vi skulle gifta oss. Men vissa frågade inte. Det tänkte jag såklart på eftersom jag gärna bubblar i evigheter om det förestående bröllopet! Och då tänkte jag: De kopplar nog inte automatiskt ihop förlovning med giftermål. Nikolina, jag gillar dina inlägg. Fast kåt betyder också glad på norska. Och pömsig är i mina trakter att man är trött pga. att man haft sex. Inte att man är kåt. (Kul att höra fler innebörder av samma ord.)Svart klänning att gifta sig i förr, var för att man fick EN finklänning. Man hade inte råd till mer. Och då blev det svart eftersom man skulle ha den även till begravningar. Därför kan jag mycket väl tänka mig att vit bröllopsklänning var för de rika, då de hade råd med MINST 2 klänningar.
    Ja mina exempel var inte alls helt exakta, drog bara till med det på ett ungefär typ för att jag vet att orden idag har en helt annan innebörd än den ursprungliga..
  • Peters Fridelina

Hihi, jag tänkte bara fylla på din rad av ord. Var kommer du ifrån? Jag är från sydskåne. Ord har helt olika innebörd var man nu kommer ifrån. Det är ganska kul. Sen är det lokalt här i stan också. Jag kommer från en skola där ett ord använts på ett sätt (pömsig i detta fallet) men sen hade min m2b ALDRIG hört det förr i den betydelsen. Kul!

• Zix

Tack Indiebrud!

Tog en liten paus från tråden för att göra viktigare saker och efter att ha läst de senaste 4 sidorna var jag beredd att skrota tråden helt. Men kul att se att det fortfarande finns vettigt folk.

• Princessdiamond

Zix

känns ju trist att du anser att de som inte håller med dig inte är "vettigt folk"

du verkar inte kunna skilja på människor och på deras åsikter..
    men men, det är ju din förlust egentligen..

• Zix

Hjälp! Tråden har helt urartat! Alla ni som inte följt tråden men gärna vill diskutera, snälla läs tillägget i trådstarten först! =)

Ska försöka besvara några av frågorna som dykt upp under min korta frånvaro.

• Zix
    Troll1 skrev 2007-09-30 19:46:10 följande:
    Om TS nu tycker att man ska följa frierier och förlovnings-ritualer till punkt o pricka, utan undantag, så borde det väl vara rimligt att TS absolut inte är varesig sambo eller har varit med ngn man före det stundande äktenskapet! Om det nu är så illa att det ändå inte är ngn oskuld här så funkar det inte med vit klänning heller. Bara en liten fundering kring trådstarten.
    Ritualer och traditioner har jag inte så mycket till övers för. Firar knappt längre jul. Hade gärna friat till min sambo om det inte varit så att vi är så pass jämlika att vi bestämmer så här pass viktiga saker tillsammans.

Men jag tycker att man ska veta vad ordet förlova sig betyder! Att förlova sig utan att ens ha en tanke på att gifta sig är lika felaktigt språkbruk som att påstå att man har brutit benet när inte ens har ont.
Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???