• Zix

Hur kan ni inte förstå???

Nu pyser det ånga ur öronen på mig!

Förstår folk här verkligen inte vad en förlovning innebär????

Att förlova sig är att ha bestämmt att man ska gifta sig!!!

Ett frieri och en förlovning bör sammanträffa tidsmässigt. Ett frieri kan föregå en förlovning men ALDRIG tvärt om!

Ni som förlovar er utan att ens ha en tanke på att gifta er i framtiden, förstår ni inte att ni gör att begreppet förlovning tappar hela sitt värde.

Man ska inte förlova sig förrän man är tillräckligt säker på sitt förhållande för att börja planera bröllop och man ska ALDRIG förlova sig med tanken "det håller så länge det håller" då får man allt låta bli att förlova sig för då är man bara ihop (stor skillnad)

Vad tänker ni egentligen???

//förlovad och tar det på allvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-30 22:18
    Ok, eftersom det finns en hel del inlägg här från folk som inte följt tråden så vill jag uppdatera den lite.

Läs tråden eller ta reda på vad ordet förlovning betyder/innebär innan ni dissar trådstarten.

Sen vill jag tillägga att jag själv är nyförlovad och planerar att gifta mig. Detta är för oss mest en juridisk handling men givetvis älskar vi varann (giftemål förändrar inte sådant!). Vi är ateister och kommer därför inte att gifta oss i kyrkan så det är inte riktigt lönt att diskutera vit klänning och oskuld med mig.

Det är inte att ni inte följer gamla traditioner som gör mig upprörd utan att ni inte förstår vad en förlovning är. Att förlova sig är att för-lova sig inför ett kommande bröllop. När man har bestämmt sig för att gifta sig så är man förlovad och man kan därför inte per deffinition vara förlovad om man inte avser att gifta sig. Förlovad kan man vara både med OCH utan ring!

Inte heller kan man per deffinition förlova sig två gånger i rad, dvs ett frieri efter en redan officiell förlovning!

Ursäkta om jag var otydlig i trådstarten (vilket jag uppenbarligen var), hoppas ni förstår mig bättre nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-01 18:44
    Jag har lämnat tråden eftersom den urartat och uppmanar er att göra det samma.

• Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???
  • Little Nikki

Vi skippade förlovning å gifte oss direkt! Vi lever på 2000 talet och traditioner o annat är ganska urvattnat - e det verkligen nåt att bli arg över undrar jag?

• tattar-Emma

Little Nikki skrev 2007-12-13 09:15:30 följande:

Vi skippade förlovning å gifte oss direkt! Vi lever på 2000 talet och traditioner o annat är ganska urvattnat - e det verkligen nåt att bli arg över undrar jag?
    Arg är det väl ingen som blir... men rent tekniskt sett så var ni förlovade eftersom ni bestämde att gifta er och sen gjorde det. Att vara förlovad betyder ju att man lovat nån att gifta sig. Även om ni skulle ha stått utanför rådhuset, kommit på att ni ville gifta er och varit man och hustru minuten efter så var ni förlovade under den tid det tog att gå in till receptionen. Enligt ordboken då.
  • tattar-Emma

"Lovat nån att gifta sig" låter onödigt dramatiskt inser jag, borde ha skrivit "bestämt att gifta sig".

• elin och fredrik 2008

men gud, att TS orkar!! har man inte tillräckligt annat att bry sig om.. låt var och en göra som de vill, så länge de inte sårar sig själva eller nån annan... kärlek är underbart och det är DET som betyder nått..

• Tooticki

Varför får inte folk förfara efter egna önskemål och värderingar när det gäller frieri, förlovning och giftermål? Så länge ingen människa skadas så har folk rätt att göra precis som de vill! Lägg din energi på något viktigt istället!

• Bride in England

Jag maste halla med TS lite, aven om jag vet att det ar ett valdigt kontroversiellt amne.

Jag ar inte arg pa de som bestammer att forlova sig bara for skojs skull, alltsa utan tanke pa giftermal, men det stor mig lite.

Varfor?

Jo for att jag antar att ju fler som bara forlovar sig utan att gifta sig, desto storre risk att den egentliga betydelsen bakom traditionen forsvinner. Det borde uppfinnas en ny tradition for de som vill "forlova sig" utan att gifta sig. Jag tycker forlovning och giftermal ar en san fin tradition och vill man ha nya traditioner kan man val komma pa nya da istallet for att andra dem som redan finns? Annars forstors ju det hela lite for oss som fortfarande tar traditionen pa allvar.

Jag forstar att det finns de som vill visa varandra att de hor samman utan att gifta sig, men maste ni kalla det for att forlova er, da detta faktiskt enligt ordlistan betyder att ni tanker gifta er?

• malous

Jag har verkligen inget emot att man förlovar sig utan tanke på omedelbart giftemål men det var väldigt tråkigt när jag och min fästman förlovade oss och ingen ens frågade när vi ska gifta oss. Vi ville ju berätta!

Varumärkesdegeneration.

• Hammerman

Den här tråden är nästan lika rolig att läsa som en legendarisk tråd på ett annat forum där en person hävdade att japanernas (i hans tycke) förmåga att rita bättre än västerlänningar helt och hållet beror på att dom äter med pinnar och därigenom har bättre rörlighet i handlederna. :D

Jag kan däremot hålla med TS i att det är lite synd när definitioner och dylikt urvattnas, själva ordet "förlovning" innebär ju per ordboksdefinition att man beslutat sig för att gifta sig i framtiden.

• tofflisar

Håller med malous. Vi valde att gå ut med att vi ska gifta oss istället för att vi har förlovat oss. Det är samma sak enligt oss men då förstod folk liksom. Lite lustigt när en del svarade med "jaha, men är ni fölovade då eller?"

malous skrev 2007-12-13 19:23:00 följande:
    Jag har verkligen inget emot att man förlovar sig utan tanke på omedelbart giftemål men det var väldigt tråkigt när jag och min fästman förlovade oss och ingen ens frågade när vi ska gifta oss. Vi ville ju berätta!Varumärkesdegeneration.
  • Lady o Lufsen

Oj, oj, oj.....förlovade mig 5 år innan äktenskap- då efter 10 års sambo-skap...hade vid förlovningen inga som helst önskemål eller krav på äktenskap...oj, oj, oj- är jag förtappad nu- trots att jag å faktum är vigd för 1½ år sedan...

Släpp fångarna loss- det är vååååår.....eller i alla fall juuuuuul!!!

Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???