Januari-Februari 2008 fortsättningen...
Vår gamla tråd var avstängd så nu startar en ny. Fortsättning följer...
Vår gamla tråd var avstängd så nu startar en ny. Fortsättning följer...
Ja, och personalen finns ju där hela eftermiddagen och kvällen och serverar i baren (vår medtagna alkohol) samt serverar fördrink och så också...
Vi skall ha tre rätters, antagligen blir huvudrätten från catering medan vi gör för- och efterrätten själva. Serverings-"personal" har vi fixat själva genom bekanta och föräldrars bekanta. Det stället vi tänker ha catering ifrån hade personal för 295 kr/timma så där sparar vi en del.
Menyn bli antagligen:
Skaldjursröra på kavring
Pepparstekt fläskfilé med potatisgratäng (även om jag läste att det är helt ute)
frosen cheescake (fölingekaka)
Akvavit
Tycker menyn låter superb.
Edli!Nu blev jag hungrig! *s*
Älskar skagen röra,fläskfile oh potatis gratäng.
Men jag får nöja mej med räkcoctail till förrät ( på mitt bröllop alltså)
Era menyer later super smaskiga....Sjalv star jag och velar om vi ska ha buffe (som var ursprungstanken) eller om vi ska ha 3 ratters. Vi lagar de mesta sjalv men kommer att ha en kock som finns pa plats den dagen och fixar nagra ratter samt haller stallningarna i koket da serveringspersonalen inte ar proffs utan vanner till familjen som staller upp och hjalper till.
Det finns ju bade for och nackdelar med bade och.....Men vet inte riktigt vad vi ska valja nu!!??
Vad väger för och emot i båda förslagen?
Det beror väl på vilken typ av person man är och vad man vill ha för typ av middag. Det blir mer spring med en buffe fast mer stillasittande med en middag osv.
Ett alternativ är ju att ha förrätt och sedan buffe. Då kan man börja ha tal etc under förrätten då folk sitter stilla.
Vi ska ha sittande middag med tre rätter, men har nog överhuvudtaget varit ute efter ett traditionellt bröllop (sedna är ju hela julen en enda lång buffe och vi gifter oss strax efter). Jag vill att folk ska sitta still och prata med varandra och inte springa runt, men som sagt det är en smaksak. En del tycker att det är bra om det inte blir för stelt och folk rör sig lite.
Att tänka på när man har buffe är att man har gott om plats. Det finns inget värre än dålig logistik, långa köer och trångt om plats. Dessutom kan det ju vara trevligt att ha kort med namn på maten så att man vet vad man tar.
Jo...buffe var ju som sagt det som var tankt fran borjan..och lite av anledningen till det var just att gasterna var tvungen att lyfta pa rumpan och ga och hamta maten sjalva...vi ville lixom inte att det skulle bli for stelt (vilken jag inte pastar att det blir nar man har en sittande middag..det var mer bara en kansla ) Vi hade tankt att det kanske var ett satt att fa gasterna att borja mingla..ni vet sma prata lite i kon osv. Vara gaster ar en STOR blanding av olika nationaliteter och darav sa ar min fasa att folk till en borjan inte tors prata med varandra. Utrymme ar inga problem, och kort (namn pa matratterna) hade jag tankt att ha bade pa svenska och engelska.
Vi vill ha lite svenskt/norrlandskt tema men da det som sagt ar en blanding av gaster sa kanske inte det alltid faller alla i smaken..och pa sa satt sa ar ju en buffe ypperligt da man helt enkelt tar av vad man vill ha.
Men ett problem som jag ser ar ju det har med talen...mins stackars toastmadames ska ju pa nagot satt lyckas tajma in dem sa att det inte ar allt for mycket spring just da osv...hur gor man det?
Sen tycker jag ju att det kanns hogtidligare med en 3 ratters och mojligtvis oxa lattare att tillaga allt da man bara har 3 ratter att laga men dock i storre kvantite?? Buffe maste man ju ha ratt mycket av allt da man inte vet vad som gar at bast..och hur far man till en bra balans av allt??
...Hmmmm...tricket kanske ar att inte tanka for mycket helt enkelt och lata det bli som det blir?!?
Vi tänker ha förrätt som står färdig och sedan en buffé där man tar i två omgångar. Lättar mat först och mer matig mat sen. Som efterrätt blir det tårtbuffé. Våra toastmadamer är proffs Den ena tjejen har varit toastmadame på många bröllop och hon vill att gästerna ska anmäla talen i god tid innan bröllopet så att de kan slipa på detaljerna med kockarna och serveringspersonalen.
Enligt henne är det inga problem att få ihop logistiken. Samma principer gäller som vid en trerättersmiddag. Tydlighet!
Vi blir många och både jag och min m2b avskyr att sitta still länge på fester. Speciellt om man hamnar i ett sällskap där man inte helt känner sig hemma. Alla middagar vi har varit på när det känns som om man suttit hela kvällen... Nej, vi var överens om att ha buffé.
Det var ju en himla bra losning att ha buffe i tva omgangar..typ de kalla ratterna/kallskuret/forratts buffe och sen efterat varmratterna!!! Ah TACK for det!! det hade jag inte ens tankt pa att man kunde ha.
Vi ar runt 80st och kanner lite samma sak att man inte vill sitta for lange..dessutom sa inser jag nu att for en 3ratters sa skulle vi nog behova ha nagra fler i serveringspersonalen for att alla ska fa mat nagorlunda samtidigt.
mmmmm...tartbuffe...det lat smaskigt!!