21 juli 2007 part 3
Dags för en ny tråd igen! Nu är det nära! Vad hände med tiden? Var tog den vägen?
Ja, jag frågar igen:
Hur går det med planeringen?
Dags för en ny tråd igen! Nu är det nära! Vad hände med tiden? Var tog den vägen?
Ja, jag frågar igen:
Hur går det med planeringen?
Daphne:
Att STIM säger att det är tillåtet att spela musik från CD under en vigsel behöver inte betyda att prästen/kantorn tillåter det. Det är prästen som har sista ordet när det gäller utformningen av kyrkliga vigslar.
Jag har stångats i flera trådar (och privata sammanhang) för att kyrkan ska skärpa till sig och göra klart vad som faktiskt gäller. Får man spela musik från CD? Ha hunden som ringbärare? Tillämpa brudöverlämning? Välja bort psalmer?
Det vore faktiskt bra för alla om man hade enhetliga regler, oavsett vilken kyrka man väljer och vilken präst/musiker man får.
Nåväl, nog om det.
Idag ska jag och sambon skriva gästpresentationer. Har alla gjort det redan? Känns som ett hästjobb....
Vi har också en del annat att fixa, men det börjar ordna upp sig. Konstig känsla. Jag måste ha glömt något :)
Duchess
Jo nu är det så att det är STIM som utformar alla vigslar i Mariefreds församling och prästerna här har inget att säga till om ;)
Om du hade läst hela tråden hade du sett att det var kantorns förslag att spela skivan men men.
Sen kan jag ju säga också att hans argument var för att hans församling hade åkt på att betala 75 000 kronor när han hade spelat någon skiva i kyrkan men enligt det svaret jag fick av STIM så är det ej olagligt att spela skiva vid en vigsel :D
Daphne:
STIM-avgift på 75 000? Inte en chans. Jag kan berätta att enligt Svenska Kyrkans STIM-avtal så betalar de mellan 160-300 kr per musikstycke, beroende på hur många som sitter i bänkarna under gudstjänsten. Tro mig. Jag vet :)
När det gäller musiken under vigseln så känns det jättebra. En god vän till mig är kantor, och ska spela på vigseln. En annan kompis ska sjunga, och en tredje spela sax. Alla är jätteduktiga!
Apropå det så måste vi ju skriva ut vigselprogrammet....
Duchess
ja jag vet inte om de blivit stämda eller vad saken gällde utan det här är vad kantorn sa att prästen hade sagt.
Vi ska ha orgel som ingång och sedan två psalmer och tre solon och sen utgångsmarchen på skiva.
Kul att känna kantorn då blir det ju ännu mer personligt.
Vad bra att det löste sig med musiken, Daphne. Då är det bara att köra
Vigselprogram vill inte min m2b ha, tycker det är onödigt. Nu blev det ju bestämt för några dagar sedan att vi skulle vara i kyrkan så det gjorde mig superstressad. Har precis bjudit min ena tärna på lunch och stämt av lite.
Jag måste sätta mig och skriva festprogrammet och gästpresentationerna i helgen. Hoppas nästan på dåligt väder så man får vara inne utan att ha dåligt samvete
Ska nog kolla om vi kan fixa några enkla tärnbuketter när mina tärnor kommer ner till mig nästa torsdag. De ville gärna ha något att hålla i....hoppas det inte blir för dyrt!
Nu ska jag ringa och beställa likörglas som vi glömt ta med i planeringen...
Jodie,
Idag köpte vi papper och nu är vi lite sura för att vi inte tänkte på det tidigare. Vi köpte på age som också har försäljning via nätet. Det finns massor av färger och tjocklekar och det är mycket billigare än att köpa på hobby- eller bokaffär.
Heleneli,
Bor du i Vallentuna? I så fall är vi nästan grannar. Jag bor i kommunen öster om er.
Nu har jag varit och köpt lite tilltugg till festen, sopsäckar, tandpetare och oasis. Har också sett var jag ska köpa småsten att lägga i ljuslyktorna.
Imorgon ska vi med sonen till läkaren inne i Stockholm och jag ska då passa på att hämta min klänning och på fredag ska vi hämta förlovningsringarna som varit inne för gravyr.
Det börjar arta sig!
moonlight lady
tackar :)
Jodie
Verkligen jätte vackert :)
titta här, mycket spännande: wap.vaderlek.se/index.php
helt rätt inställning! (men vi kommer att planera inför regn ändå)