• Heleneli

21 juli 2007 part 3

Dags för en ny tråd igen! Nu är det nära! Vad hände med tiden? Var tog den vägen?

Ja, jag frågar igen:
    Hur går det med planeringen?

• Svar på tråden 21 juli 2007 part 3
  • Daphne

Idag träffade vi kantorn. Hon tyckte att det var ett intressant musikval (zelda) men hon ville inte spela det eftersom hon trodde att hon inte kunde göra det rättvisa så hennes förslag var att spela CD-skivan istället. Så ja det blir Zelda som utgångs musik :)

Kantorn tyckte att det ena psalmvalet var fint men att den var ny så ingen skulle nog sjunga med. Men jag tror inte att så många av våra nära och kära kan speciellt många vigsel psalmer. Och en vänlig grönska kan väl alla. Så det får nog bli den ovanliga vigselpsalmen ändå :)

Jag har börjat göra bröllops programmen men måste ringa prästen i morgon och höra i vilken ordning allt kommer typ psalmer och solon osv.

Måste fixa en förstärkare och högtalare till festlokalen och transport för gästerna mellan kyrkan och festlokalen.

Hoppas det går bra för er andra.

• fd flöjtist

Daphne, vad kul att ni får zelda som ni ville ha!

Jag har pratat med kantorn idag och han tyckte om vårt val av musik och att det var roligt att våra vänner skulle ta utgångsmusiken.

Under helgen bokade vi tårtställningen på konditoriet och de kör även ut den. På lördag ska vi dit och titta hur vi vill att den ska se ut och smaka.

Det mesta är nu under kontroll och vi vet alla vad vi ska göra så det är bara att beta av på listorna.

Prio ett är att köpa papper till trycksakerna för att kunna skriva ut pärmen till festprogrammet innan onsdag. Sen behöver vi göra färdigt innehållet till festprogrammet och vigselprogrammet, men det är mest finlir kvar. Vi ska göra maten själva så det börjar bli hög tid att börja baka och göra lite marineringar nu. Jag hade tänkt baka idag så att vår äldste son på 3 år skulle bli lite sysselsatt också eftersom han älskar att baka, men det är så fint väder så vi gick ut istället. Nu väntar jag på att barnen ska vakna vilket de gör vilken minut som helst.

• Heleneli

Jaha... så är man ensam igen, m2b (min heter Mattias, om nån är nyfiken! :D) sitter på ett flygplan någonstans ovanför Atlanten på väg till Colombia för att jobba i en vecka. Han kommer hem nästa tisdag, men redan på onsdagkvällen skiljs vi åt igen för jag ska åka upp till Jämtland till min mormors begravning... Sen ses vi nog på lördagen igen... Ja, vi hinner ju inte lessna på varandra innan bröllopet i alla fall!
    Usch, jag blir så stressad av att han ska iväg... Vi ska ju göra färdoigt vigselprogrammen och framsidan till festprogrammen.. Han är mycket bättre på att göra saker och ting rakt än vad jag är så jag vill att han ska göra allt... men men, stämpla får jag i alla fall göra nu när han är borta... så får han limma och så sen...

Idag har jag lämnat in våra ringar för uppfräschning och gravyr i hans ring... känns väldigt ensamt utan min ring just nu måste jag säga... Har satt en annan ring på det fingret för att reservera platsen. :D

Daphne, Vad kul med Zelda! :D Blir det en överraskning för gästerna eller vet de om det? Vilken psalm är det som hon tror att ingen kan? Och ja, hur många kan speciellt många psalmer ändå? Jag är nog den av de närvarande på vårat bröllop som kan näst flest (tippar på att Ms lite religösa mormor kan fler) psalmer och det är inte så väldans många....

Nu ska jag försöka hitta på presenter till tärnorna och ev. något till solist och frisör (båda är bekanta till m2bs familj och får betalt, men det känns ändå som att jag vill ge dem nåt litet som en gest)

kakan, håller tummarna för att ni får den musiken ni vill ha! (hur kan de egentligen förbjuda det? så länge det inte är nåt anitkristet och så)
    fd flöjtist, vad duktigt att fixa maten själv! hur många blir ni och vad bjuder ni på?

• söta

Idag har jag varit och hämtat min ring och den blev precis så som jag drömt om
    Har även lämnat in min förlovningsring för förminskning och uppfräschning så visst är det tomt.

Var och träffade kantorn och gick igenom vilka låtar vi ville ha och det var inga problem. Det blir Only love som ingång och The throme rome som utgång. Psalmerna ska spelas på piano då jag tycker att det är finare än orgel.

Precis som de flesta av er är det festprogrammet som hänger över mig nu, men det ser ju ut som det ska regna hela veckan så då känns det ju lättare att sitta inne vid datorn hela dagen.

Blev tagen på möhippa i lördags och hade jätte roligt, dagen var fullspäckad med klättring, bowling, pizzabak, bubbelbad, uppdrag på stan och en god middag. Alla mina vänner hjälptes åt att göra denna dagen minnesvärd

• Daphne

Tack fd flöjtist och Heleneli det känns kul att få ha den låten som vi båda ville ha. Och det blir en överraskning :D

Har era präster åsikter om hur ni ska stå vid solo sångerna? Vår präst säger att vi bör stå vända mot honom under första och andra solot. Men det känns lite nonchigt mot dem som sjunger och spelar. Har ni hört något om det här?

Har träffat en urgullig florist idag så hon ska göra min bukett och det känns jätte bra :)

Ska sätta mig med programmen nu.

Lycka till med allt.

Söta
    Kul att du gillade din ring och att du hade en lyckad hippa :)

Heleneli
    Jag ska leta presenter till komp gitarristen och toastmastern på onsdag :)

fd flöjtist
    Jag måste också börja baka och laga mat :)

• Heleneli

Daphne, oj vad dina kyrkomänniskor verkar tycka mycket... Hoppas inte mina tycker lika mycket eftersom vi träffar prästen först på tisdagen innan bröllopet... Jag vill nog titta på vår solist när hon sjunger, om jag behöver samla mig så får jag väl göra det samtidigt eller nåt... :)
    Är fortfarande jättenyfiken på vilken psalm som var för ny! :)

Festprogrammet är det som upptar mina tankar mest... Syrran gör det, men vi måste lyckas konvertera det till en pdf och när jag försöker göra det i datorn här hemma försvinner mina snygga fonter... Nu måste vi hitta någon som har en bättre pdf-writer än vad jag har.... Pappa har en på jobbet men han är inte där förrän den 16/7 igen... Det är ju lungt OM det funkar men om det inte gör det får jag ont i magen....

Söta, vad härligt med ringen och möhippan! Har du någon bild på din ring?

• söta

Daphne
    Vår präst sa till oss att vända oss mot vår vän som sjunger.

Fick ett råd från en om just detta, de hade inte pratat med prästen om hur de skulle stå innan vigseln så när solosången skulle börja visste de inte hur de skulle stå så de stod kvar mot prästen. De ångrade det jätte mycket, hon sa att de kändes konstigt mot hon som sjung och henes föräldrar sa att det såg konstigt ut. Så hennes råd till mig var att glöm ej att vända er mot den som sjunger.

Vad hade prästen för motevering?

En fråga som jag har funderat över som vi glömde fråga prästen när vi träffade honom var när man får pussas i kyrkan, tycker att det ser så gulligt ut.

Heleneli
    Ska försöka lägga in en bild på ringen i kväll.

• Daphne

Heleneli & Söta
    Jo de verkar tycka en hel del. Hmm tycker att det hade känts bättre att få stå vänd mot den som sjunger för att visa respekt och så känns det som om man uppskattar att personen sjunger på ens bröllop om man står vänd mot.
    Hans motivering vad något med att man inte ska vända gud ryggen när man precis gått in i kyrkan och under det sista solot då är det okej att titta på den som sjunger.

åhhhh min risör ställde in igår. Hon ska opereras. vet inte vad jag ska göra. alla som jag ingt är uppbokade, har semester eller gör inte hår uppsättninger *suck*

Är helt klar med alla vigselprogram och fröpåsarna. Har handlat lakan på IKEA till dukar har hämtat nyckeln till fest lokalen. Har köpt ett par nya skor en liten vit väska och en bolero att ha om jag fryser. Har köpt ett vitt paraply på en leksaksaffär som jag har sytt fast spet på och ska dekorera lite till. Har handlat vita plastblommor att ekorera bordn med och lila skålar på IKEA att ha på borden.

Men ja vill ha en ny frisöööööör.
    Ursäkta om jag klagar ville bara skriva av mig.

Hoppas era bröllopsplaneringar flyter på bra utan bakslag.

• Heleneli

Daphne, nej vad jobbigt!!! Känner inte frisören någon då? Gifter ni er i Umeå eller hur var det? *förvirrad av alla, inkl. mig själv, som bor någonstans men gifter sig någon annanstans*

Kan du inte fråga prästen exakt var Gud står då så kan ni kika på honom lite ändå.... ;) Nä, men vaddå vända Gud ryggen?? Altaret och Gud är faktiskt inte samma sak. Finns inte Gud överallt?

Idag ösregnar det här och mitt paraply gick sönder när jag var ute, så jag är lite tjurig idag...

• fd flöjtist

Daphne, låter ju jättekonstigt att ni inte får titta på solisten! Jag har pratat med vår kantor som var jättetrevlig. Vår präst är en vikarie som också verkar trevlig i telefonen, men vi får se vad vi tycker när vi träffar personen nästa tisdag. Vi har nämligen varit på ett dop med den prästen och sa då att vi aldrig ville ha den på vårt bröllop, men typiskt nog så fick vi ju det. Men det ska nog gå bra ändå.

Nu i veckan var vi till IKEA och köpte glas, ljuslyktor, krukor mm till festen. Och idag hämtar vi lite saker som vi ska hyra här nerifrån, t ex dukar. De vi hyr från har semesterstängt så vi får ha dem från nu och en bit in i veckan efter bröllopet. Det var skönt att inte behöva lämna tillbaka allt på en gång eftersom det är en bit ifrån.

I helgen ska vi till Dalarna där bröllopet ska vara så vi ska bestämma tårta och ett blomalternativ till buketten imorgon. Det är nämligen inte säkert att de blommor jag vill ha hinner blomma i tid, det beror på vädret.

Jag har nästan hela festprogrammet klart nu och jag har gjort den mat jag kan förbereda inför buffén och idag tänkte jag baka bröd så att vi kan stoppa det i frysen i Dalarna på en gång istället för att behöva frakta det frusna brödet dit.

Söta, Vi har också lämnat in våra ringar, så jag håller med om att det är tomt. Vi har inte haft någon gravyr sen vår förlovning för 4 år sen så det passar vi på att åtgärda nu.

Hoppas allt går bra för er också, det börjar närma sig!

Svar på tråden 21 juli 2007 part 3