• Annastasia

kuvertavgift?

Vi har inte ekonomin att ha ens ett "litet" bröllop, med andra ord inga sparpengar. Att köpa förlovning + vigselring är alldeles nog för oss (känner mig som en fattigråtta)

Hur är det där med kuvertavgift?
    Betalar gästerna en avgift för att komma på vårat bröllop?
    Är det sniket att göra så?

• Svar på tråden kuvertavgift?
  • Elisabet hjärta Christian

Annastasia

japp gästerna får betala en summa föra tt komma till ert bröllop (men den kommer ju inte att täcka hela kostnaden för bröllopet). rimlig summa skulle jag säga är allt mellan 250-500:-/person. i gengälld så ska de inte ha med sig några presenter.

Hade det varit jag hade jag hellre väntat ett par år och sparat pengar under tiden. Skulle inte drömma om att be mina gäster om pengar för att de ska komma på vårt bröllop. Alla är vi dock olika

• jagärsåkär

köp ringarna först och ha festen senare när ni sparat ihop lite pengar.

Enligt min mening känns kuvertavgift så tråkig... Hade absolut hellre väntat o sparat. Vi kommer ha bröllop på landet och göra en del själva... det går att få det billigt. Och vi sparar pengar i 1,5 år... Så det går! Man måste bara ha tålamod.

• Bruden blå

Att gifta sig är gratis, det är allt runtomkring som kostar.
    Köp en slät vigselring från en nätbutik (ca 1000kr) stenar kan ni sätta i senare.
    Gift er borgeligt i någon fin klänning du redan har. ni kan gifta er utomhus i en park eller på en brygga. vart ni vill.
    blommor plockar du kanske själv eller köper några rosor och binder en bukette själv. kostnad 150kr.
    efter vigseln bjuder ni på mottagning med smörgåstårta och vanlig jordgubbstårta med kaffe och brudskål.
    smörgåstårta+ vanlig tårta+ kaffe+ läsk + mousserande bubbel för låt säga 40 pers?
    hmm tänker. smörgåstårta 500kr, vanlig tårta 300kr, kaffe 50kr, läsk (köp stora flaskor) 200kr, mousserande bubbel ca 65kr/flaska, 40 pers = 390kr.
    Och vips har du ett bröllop för 2590kr.
    foton kan gästerna ta, så kan ni be att få kopior sedan.
    bröllopsnatten spenderar ni hemma.
    hår och smink gör du själv
    bröllopsresa kan ni ta längre fram när ni har råd.
    man behöver inte så mycket för att gifta sig. det behöver inte kosta massa för att vara romantiskt och fint.
    Gör det ni har råd med istället.

• Snart Erics fru :)

jag tycker inte heller om kuvertavgift. vi har ett sk budget bröllop. vi gör allt själva. kostar ca 18000 till slut. vi gör maten sjävla, handlade alkohol i tyskland.
    kommer 86 personer. vi sparade i ett år. år oxå ganska " fattiga "
    generellt sätt så gillar nog inte folk kuvetavgifter. jag vet att alla mina gäster skulle rynka på näsan åt detta.

• systerbrud

Hej! Är man lite äldre och redan har ett komplett hem kanske man inte vill ha en massa presenter. Ingen kommer ju tomhänt på ett bröllop så kuvertavgift tycker jag är en bra idé. Även om det inte täcker allt kan man ju passa på att bjuda mycket kompisar och ha en kul fest att minnas.

• littlepixiegrl - Mrs B

Kuvertavgift är inte alls sniket och många gäster tycker nog det är skönt att slippa köpa present. En kuvertavgift är ju inte till fär att betala hela kalaset utan endast maten och oftast knappt det. 500kr/person skulle nog jag tyckar var alldeles för dyrt, men 150-250kr/person skulle kännas okej.

Lycka till med brölloppet, men förbered dig på att den här tråden kan explodera totalt! Kuvertavgift är bara ett av bts känsliga ämnen och tonen kan bli rätt hård :)

• Vidalila

japp det är sniket!

men alla är vi olika.

• hemligt, HA

Japp, vi är snikna!
    och alla som har blivit "tillfrågade" är nöjda (slipper massa presenter etc). Inte en enda sur min pga kuvertavgift, men visst det kanske beror på vilka brudparet är till vilka gäster. Vi hade lika gärna gift oss för oss själva för oss är mycket bisaken men inte för släkten!
    Så mitt råd, Gör vad ni finner bäst och anpassa "gästlistan" därefter.

• succubusan

Inte sniket.smart. vi har 100 kr och vill någon ge oss nått mer har vi önskat oss pengar. dels för att vi flyttar till Malayisa snart och dels för vi har allt vi behöver.

Svar på tråden kuvertavgift?