11 augusti 2007 del 3
Hej!
Här samlas vi... Sista tråden innan bröllopet?
Hej!
Här samlas vi... Sista tråden innan bröllopet?
11 augusti: Lycka till!
vår meny:
förrätt: vildmarksbakelse
dryck: cono sur riesling
huvudrätt: rådjursfilé, kantareller, kantarellsås, svartvinbärsgelé, baconlindad haricovert och en ört/potatis rösti
dryck: inte helt klart, vi provar fortfarande. rött vin iaf.
efterrätt: myltade halvfrusna hallon, vaniljglass kula dränkt i flädercider
dryck: ev ett dessertvin av muscatdruva ev. det som finns kvar i glaset från middagen (ingen av oss gillar dessert el. portvin)
sedan blir det kaffe och avec samt tårta med mycket choklad och hallon (inte så söt)
glömde, vårat veg alternativ är quornfilé och harricovert utan bacon + resten
Nu kommer vår meny, som nästan känns beige efter att ha läst era.
Förrätt: Kaijpsoppa, rosenbröd. Till det dricks vin/alkoholfri cider/öl/kolsyrat vatten och snaps.
Varmrätt: Kalkon i 3 olika former: Rökt lår, rökt bröst samt pastrami och sedan rostbiff och tjälknöl (alltså i princip 5 olika sorters kallskuret. Sedan potatisgratäng och sallad. Samma dryck som till förrätt minus snapsen.
Veg, alternativet blir quornfilé som marineras. Annars som det andra.
Efterrätt har vi bestämt oss för att hoppa över. För efter middagen är det brudvisning och sedan blir det vals och tårta och kaffe. Tårtan blir ev, en päron-chokladtårta.
Lilla Li: Mysigt med en så känslig man!
11 augusti
Hur gick det vid prästen??
Vi kommer att ha följande meny:
Förrätt:
Västerbotten paj på en bädd av ärtskott och ruccolasalld täckt med en röra av mango, avocado och färska räkor. Till detta blir det ett vitt pinoair vin.
Varmrätt:
Grillad marulk, med potatiskaka och kräfttzatsiki. Till detta blir det något lättare rött vin (har inte letat rätt på vilken sort ännu).
Till dessert:
Kaffe, avec och bröllopsbakelser.
I övrigt känner jag mig också smått stressad. Känns som om alla bollar är i luften just nu och vet inte riktig när de dimper ner. Men gifta blir vi nog ändå
Mmmmm Marulk är jättegott...
Vi frågade efter det men det hade de inte..
Nu har vi iallafall gjor en prel bordplacerings översikt i powerpoint..lite nöjd måste jag själv säga
Denna ska vi sedan förstora upp i A3 och rama in vid entren till matsalen..
samt ge till personalen så de har koll på vem som är vegetarian osv..
Vilka härliga menyer ni verkar ha!! Vi har inte fått några förslag än... Kocken sa att han skulle fixa det i midsommar veckan, han ringde förra helgen och sa att det dragit ut lite på tiden, och nu har vi fortfarande inte fått nån... Det känns stressande, vill få det klart... Det mesta känns annars mest stressande för oss också tycker jag, mycket som inte är klart... Och tiden går så snabbt nu!!!
Rapport från mötet med prästen:
Vi har fått en helt underbar präst som ska viga oss. Allvarlig, humoristisk och jättetrevlig. Vi pratade en stund om allvaret med att leva i en relation, att man ska vårda den och varandra. Sedan frågade han om vi minns första mötet och när det sa klick. Två svåra frågor tyckte vi, eftersom det växte fram mellan oss. När han sedan frågade oss varför vi valt just varandra - det finns ju så många andra där ute - så blev m2b ställd/förskräckt (det var han inte beredd på).... Det kom fram jättevackra saker när han fått tänka en liten stund på hur han skulle formulera sig, jag blev alldeles rörd. Men jag kan konstatera att det är svårt att sätta ord på varför man älskar en person, speciellt när man levt tillsammans en längre tid och har barn (vardag). Vi gick igenom vigselordningen och han hade aldrig tidigare sett bröllopstexten till Den blomstertid - men tyckte att det var jättebra, så det kör vi på. Sedan gick vi in i kyrkan och övade. M2b tyckte att det kändes som att vi redan gift oss när vi varit där. Vi fick öva på våra löften. M2b kände sig alldeles religiös när vi gick därifrån
Summan av kardemumman: det här blir jättebra! Vi ska öva med barnen nästa vecka och då kommer det att kännas ännu bättre
11 augusti: Härligt! Kul att det kändes så bra. Vi blev också alldeles rörda när vi skulle prata om varför vi valde just varandra. Mys! Vi kommer också ha bröllopstexten till Den blomstertid nu kommer, och även bröllopstexten till I denna ljuva sommartid.