• viktualia

Nu har jag gjort det igen....... del 3

... hängt på BT galet mycket!

Här kommer en tredje tråd på samma tema som den gamla som strax stängts av på grund av åldersskäl! Hoppas ni hittar hit allihop....

För mindre BT-beroende har vi ju INTE blivit.. eller??!
    Särskilt inte som tråd del 2 nästan tog sig upp i 7300 inlägg....Coolt!!!

Välkomna alla BT lister!

på er!

• Svar på tråden Nu har jag gjort det igen....... del 3
  • viktualia

Omsan...

Det är jättebra att du sätter igång tankarna hos mig! Verkligen!

Men nej. För det första gissar jag att jag får jobba kvar ett tag till efter mars. Och det är ju bra så länge jag söker annat.

För det andra är det en praktiskt omöjlighet att skaffa barn med nuvarande bostad. Och min största fasa just nu är att fastna i hålan. Det FINNS bara INTE... Alltså gäller det att lägga på alla kål i världen för att skapa den förändring som jag ser framför mig.

Det kan tyckas hysteriskt, men det står jag för i så fall. Jag vägrar finna mig i ett livsöde som består i att bo på en plats där jag i princip vet att jag aldrig kan få jobb. Risken att bli bitter på maken är verkligen överhängande... jag hör mig själv anklaga honom för att mitt liv blev pissigt bara för att han lurat mig att bo i hålan.

Vad tycker min make undrar ni nu? Svar: Han fattar att jag inte vill bo i en stad där jag inte kan få jobb. HAN har faktiskt möjlighet att söka sig vidare, både inom och utom hålan. Men för mig finns inte hålan som alternativ.

Alltså är dealen: Om jag fixar ett jobb i grannstaden så går han med på att flytta dit och börja pendla till hålan.

Alla har vi olika kriterier för att våga tänka tanken att skaffa barn. Bra eller dåligt, detta är mitt.

(med ytterligare förutsättning att backup i form av makens och mina föräldrar bor 25 mil åt varsitt håll)

• MuffinsTönt

Tyvärr var det gammal hederlig spinning som gäller. Jaja... det var ju nyttigt det med.

ser nu på Grey´s anatomy. Får se om jag orkar mer...

• Oms

men Vickan... det GÅR att flytta med barn vet du och man behöver inte ha sina föräldrar att luta sig tillbaka på - det går ändå... det är först när de börjar i skolan som man ska försöka undvika att flytta därförinnan kan du ta bebis och blöjor o sticka till thailand i 1 år eller så. Och trång lgh... man kan möblera om till stor del - vi bor ju på 58kvm där vi på eget bevåg har gjort 2 sovrum av 1 **jag vet inte kul att höra när man har bestämt sig - att det alltid ska var ngn "besservisser" som e så djävla duktig o gillar läget jada jada ...bläh ;) ;)**

du har onekligen en hel del hinder att ta dig över för att inte rubba på din bekvämlighetsfaktor här. och det kan vara så att en dag så känns det bara sååå rätt, dvs ni bor i en lagom stor lgh på rätt ort, har bra jobb båda två och bra ekonomi och ett stort kontaktnät. visst kan det bli så, absolut! vet flera som väntat och det m rätta - det e ju faktiskt bara du själv som sätter upp hindren för din egen lycka ;)-

men...som den sanna realisten jag e så vågar JAG själv inte gå o vänta på att det ska bli som Jag har tänkt mig, nä det kan jag ta sen, nu kör vi *nja snart iaf* och sen får vi ta problem när de kommer - om de kommer:)

det e inte såå likt mig - vill ha total kontroll på allt men jag har insett genm åren att det här m barn kan man inte kontrollera så det e verklgien bar o gilla läget:)

nä nu ska jag pussa på mannen:)

• Makens Pela

God morgon alla!

Förbaskat vilken träningsvärk jag har i magen efter Pilateskursen här om dagen. Det var en riktig heffaklump som fick rulla ur sängen i morse när klockan ringde. Men det känns samtidigt bra för då har jag ju rört på dököttet lite iallafall.

Det där med att försöka skaffa barn, att verkligen bestämma sig att jo, nu är det dags eller nej vi väntar något år p g a detta är ett dilemma vad jag kan förstå. Vad som kändes bra i går känns kanske inte alls känns rätt idag.
    Dock har min s k biologiska klocka missat att ticka( slut på batteri kanske?!) så i mitt fall är det ju enkelt. Det är bara att hoppas att den inte börjar ticka när jag är 45 och allt är försent...*s*

• viktualia

Omsan - som sagt! du är skitbra!!!! för man behöver grubbla över sånt här. Några svar:

1. Vår lägenhet är inte för trång. Felet är att det inte finns någonstans att göra av en barnvagn, utom att ta in den i lägenheten. Dvs kånka den upp för 3 tr utan hiss.

2. Visst GÅR det att flytta med barn. Men jag tänker inte vara föräldrarledig i en stad som jag inte ser nån framtid i. Får isningar i magen av hur ensam jag skulle känna mig.

3. VARFÖR ska jag offra mig för maken?!? Offra inte min bekvämlighet utan snarare tillgång till mitt sociala liv - som jag faktiskt har i grannstäderna. Näe, jag har varit snäll mot honom och bott i hålan i snart FYRA ÅR, det för f-n räcka... jaa eller i alla fall nästan. Nu har han fått ha det bekvämt med alla sina livsfunktioner inom 2 km. När är det min tur?!?

4. Makens Pela - min biologiska klocka har inte heller nåt batteri. Antagligen därför jag hänvisar till ovanstående... Men trots att klockan inte tickar så vill jag nog testa att få barn - bara inte med ovanstående förutsättningar.

Summa: Jag vill inte bli en bitter morsa som anklagar barnens far för att ha pajat mina möjligheter till stimulerande arbetsliv och jag vill inte sitta i hålan och vara föräldrarledig med en liten plutt.

• viktualia

Godmorgon alla gosgummor!

Dagen började med projektet att byta tid för sån där gynekologisk cellprovtagning... telefonkö? näpp, på vischan tutar det upptaget. Återuppringningsknapp på jobbtelefonen? näpp, här får man slå alla siffror.. men det gick till slut och nu är det ordning på torpet!

• Oms

aight Vickan! Now i get u:)

då säger jag så här då - FLYTTA! hamna i rätt stad, VAR vill du var mammaledig ngnstans (förstår om du INTE väljer hålan -det behöver du inte förklara, haha)
    ´
    att byta stad är ett projekt som tar tid, ge det minst 1 år m att leta bra boende - tänk inte att det e för alltid även om du skulle råka bli gravid eller ngt under resans gång - allt fugnerar temporärt:)

så istället för att fundera över ev grav i år tycker jag du ska göra det du sagt hela tiden nämligen -bestämma en stad att bo i!

m din utb borde du få jobb förr eller senare så e det bara men om det e störst chanser i större städer så får ni nog leta er dit.du kan ju även jobba i sthlm län om det skulle vara så men bo utanför - på mitt jobb pendlar man ifrån nykvarn, trosa, västerås, hallstahammar, eskilstuna, Norrköping, Uppsala mfl ställen dagligen.

jag tror nog att du redan nu letar efter jobb i lämpliga städer och det e nog det enda du kan göra i nuläget-

Vickan - det här m att inte vilja var mammaledig i FEL stad var det avgörande här, hahaha för lgh 3 tr upp utan hiss bodde jag i de första 7 åren av dotterns liv - de va bara till o släpa vagn - snacka om att man var vältränad sen:)

• Oms

nu e jag nyanländ på jobbet - vi försov oss idag och vaknade när maken i normala fall skulle ha börjat skolan dvs kl 8.00 - idag var inget normal fall - han hade inga lektioner vilket jag missat så han ställde inte sitt alarm som JAG alltid vaknar av - tack för den!

fick iväg dottern och hoppade in i duschen och sen gick allt i slowmotion... har 5 min till jobbet - har inte sminkat mig, kläderna hade jag bestämt igår och från duschen tog det mig 40 min att komma till jobbet...helt oroligt!! vad har jag pysslat med?

och ni ser ju - nu hänger jag här - jag som har så mkt att göra... blir så trött...;) For the record: vi SOV hela natten så inga kanin kommentarer här nu;)

ha en underbar dag allihopa!!

• viktualia

Omsan - skönt att få häva ur sig allt till nån som fattar! *kram på dig gumman*

Och japp, letar jobb är ju det jag precis dragit igång!

Försova sig - det gjorde jag medvetet imorse... jag orkade inte gå upp 5.50 utan väntade till 6.45 och tog en senare buss... latmaja...

• Oms

Pela, Vickna mfl som är uppe o skuttar i ottan... E NI INTE KLOKA????

så där tidigt brukade jag gå upp när jag hade häst och när man hade morgonfodringen i stallet - fast då sov jag en stund medan de åt innan jag började m mitt:)

jag måste säga att jag beundrar människor som går upp så där tidigt - min pappa har allid gått upp mellan 4-5 varje morgon (han stod vid brevlådan o väntade på DN, haha) och själv brukade jag komma hem runt den tiden, haha

men helt seriöst, om jag skulle ha ett jobb där det krävdes att jag skulle behöva gå upp innan 6.30 som är min absoluta smärtgräns (helst inte före 7.00) ja då skulle jag om inte få spraken iaf få varning för min oduglighet - kan inte sköta jobb så tidigt - helt omöjligt!

däremot kan jag utan problem jobba kväll ngnstans - det e bara lite bök m familj m arbetsmässigt får jag sååå mkt gjort på kvällstid

Svar på tråden Nu har jag gjort det igen....... del 3