• nu är jag fruL

När märker man av att man är...GRAVID???

Eller:
    Äggsjuka aladåber- hur steker man dem?
    Desperate sexwives
    Jakten på det försvunna ägget
    Simmarnas kamp mot målet
    Gör kontorsstolen till en spermie centrifug...

Ja ni gissade det. Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 4000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???
  • Lapinette

Storasystern - när har du BIM? Några känningar?

• Storasystern

Lapinette, jag håller med dig, jag sover gladeligen 10-11 timmar per natt nu när jag har ledigt. Utom just idag. Kanske är det stress över att jag måste gå till jobbet igen imorgon? :(

BIM om en vecka ungefär... 13-14/1 alltså. Fast inga större förväntningnar... Har en tid hos gyn den 23/1 för rutinkoll om det inte funkar denna gång. Vill vet att allt är OK innan jag börjar förtvivla! När har du BIM??

• Lapinette

Nästan en vecka efter dig, typ den 18-19 januari. Precis dagarna innan vår inflyttningsfest à la cocktail! Har bunkrat upp med massor av alkohol som jag kan frossa i när mensen kommer!

• mugglesfan

Gött att du hittade ägget Sweet. Då blev det senare ÄL för dig med - precis som för många andra här som käkat RR (var det inte så?).

Kör en extra gång nu Sweet. Inte ge dig för tidigt!

Vem var det som hade BIM nu på tis-ons - Moppy? Spännande... Kul att det är fler som BIMar nu fram över, då brukar det hända saker.

Själv var jag och sprang 8km igår för att motverka plufsigheten, det gick bra faktiskt. Kändes skonsammare att jobba i lugnt tempo än att studsa på ett gympapass.

• start september

Hej Muggles,

jag tror bara att det är jag som har BIM nu mitten av veckan. Sen kommer ett gäng till helgen. Spännande

Själv är jag tveksam, har fått mensvärk idag. Tror inte att det är ett symptom

Inga övriga symptom överhuvudtaget heller.
    Maken är helt övertygad om att det inte tog, vi fick till det bara två dagar före och natten före böj, sen blev jag sjuk och fick penicillin.

Jag har bestämt mig för att inte deppa ner mig om det inte blitt nåt nu och att jag inte ska testa förrän onsdag (om inte tanten har kommit innan dessa, nu känns det så...) .

Ja, ja, sista dagen innan jag börjar jobba, så jag ska försöka ta det lugnt och ha det mysigt istället!

• sweetstreet

Page,

Bra att du är mätt och belåten! :)
    Jag skulle nog fortsätta med verkstaden iallafall tror jag. Eftersom det ju inte direkt verkar vara sådär superlätt att bli gravid. Se det såhär. Allt beror ju såklart på HUR desperat du är med detta. För om du är lika desperat som många av os här på tråden så skulle jag fortsätta. Annars inte.

Hm? Flummigt kanske???

• sweetstreet

Ang föräldraledighet så är Sverige verkligen ett "lysland". Tycker det är konstigt att många svenskar bara taar sådant för givet och inte fattar hur bra man verkligen har det?? I många fall klagar man istället. Utomlands tycker man att beträffande föräldraledigheten så är Sverige en utopi!

Här i USA är allt upp till det företga eller annat ställer typ myndighet, där man jobbar. ALla har egna regler beträffande att bevilja ldegihet när folk får barn.
    Ofta handlar det om att man FÅR vara ledig i 6-8 veckor(!) efter förlossningen utan att få sparken. Detta är dock i de flesta fall OBETALD ledighet! I vissa fall (vilket här räknas som ytterst generöst) kan man få obetald ledighet i 3-4 månader. Och i ännu generösare fall kanske man t o m kan få betalt i ca 2-3 månader och sedan obetald i 1-2 månder till.

Och pappaledighet finns inte alls. Tror det skulle vara otroligt svårt, läs omöjligt, för en man att stanna hemma för vård av barn här. Skulle t o m anses lite suspekt i många fall.

• sweetstreet

I de flesta fall stannar mamman hemma den tid hon kan och vill, och sedan skaffar folk nanny. Många har sina barn på dagis också och här är åldersgränsen runt 3-6 månader för att få lämna barn på dagis! Jag har kompiar som fick barn förra sommaren här och hon började jobba efter 3 månader (eller t om lite innan för hon ville tillbaks till jobbet). De ville gärna ha sin dotter på dagis (från ca 3 månaders ålder) men det fanns inte plats så nu har de en Nanny fram tills att dottern får en plats på dagiset.

Dagis är dessutom jättedyrt! På Manhattan kan det lätt kosta ca 7000-8000 (per månad) svenska kronor per barn!!!!!!! Så för många med fler barn är det billigare att 1) en av föräldrarna slutar jobba och är hemma med barnen 2) man har en nanny eftersom man ju inte betalar henne per barn

Har en kompis med barn i London. För henne kostar det ca 10 000 svdenska kronor per månad att ha sin son på dagis!!! Och en kompis i Kanada betalar ca 7000 i månden för sitt barn (dagis).

Så visst, jag tycker svenskar ska sluta klaga på ledighet och barnomsorg hemma i Sverige!

• sweetstreet

Om man nu blir gravid nåongång så hoppas jag att jag kan vara hemma åtminstone 3-4 månader. Mend et behöver absolut inte vara heltid!!!
    Jag skulle kunna tänka mig 2-3 månader heltid och sedan jobba kanske ett par dagar i veckan eller kanske varje dag men inte så långa dagar.
    Mitt jobb är ju sådant att när jag inte jobbar går mina projekt inte framåt. Lite som att vara egen företagare, så jag tror inte jag skulle kunna tänka mig att vara borta så länge från jobbet.

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???