Finländska brudar 2
Såg att den första tråden var avstängd för svar, så jag startar en ny. Har inte sett om nån annan redan har gjort det..?
Fortsätt diskussionerna finländska brudar!
Såg att den första tråden var avstängd för svar, så jag startar en ny. Har inte sett om nån annan redan har gjort det..?
Fortsätt diskussionerna finländska brudar!
Grattis Ell!!! Berätta mera!!!
Tindra star: Jag köpte klänningen från Boutiqe Beauty. En vit A-linje klänning som hade smala skimmrande axelband (som man kan ha som halternek eller som "vanligt"). Den har blå-silver skimmrande stenar på bröst och ryggparitet, långt släp. Märket var Benjamin Roberts. Köpte oxå en ljusblå sjal till. Skall väl passa bra till vinterbröllop?!
Var var du och prövade klänningar? Vilken stil skulle du vilja ha?
CKL och alla andra: jag klistrar in min berättelse...
Nu är jag gift!! Det känns fantastiskt, men det har nog inte riktigt sjunkt in ännu... får titta på mitt vänstra ringfinger ibland för att intala mig att det inte bara var en dröm... :D
Hela lördagen blev en underbar och nervös dag. Kl. 9 hade sambon o jag väckning (dottern sov hos sin mormor o morfar, sambon o jag sov båda hemma), vi duschade och åt frukost tillsammans, sedan kl.11 var det dags för mig att åka till frissan. Där satt jag lite över en timme, förvandlingen var total, från ett ostylat hår, som fått lufttorka efter tvätten, till en festfrisyr med tiara o flera liter spray. Fast det såg rätt så dumt ut just då, jag var helt osminkad och hade jeans o tröja på mig... :D
När jag kom hem, var mamma o syrran hos oss, de hade varit och hämtat buketterna. Mat hade de med sig också, så jag fick något i magen. Min m2b kom hem, han hade hämtat tårtan o kört den till festlokalen, samt satt upp vägskyltarna. Jag sminkade mig hemma (och ja, sambon tittade på nästan hela tiden, ingen som tror på skrock här inte) :) , sen hoppade jag o gubben i vår volvo o körde iväg till festplatsen. Väl framme böt vi om, fotografen var på plats redan så vi gick ut o fotade. Sen var det bara att gömma sig för alla gäster som började droppa in, och vänta, tillsammans med våra två brudnäbbar... nervöst, kan jag lova!!
Vigseln var jättefin, och allt gick som det skulle. Musiken funkade bra, prästen pratade jättefint, dottern satt stilla hela tiden, och vi svarade båda ja! :D Enda missen var att dottern som höll min bukett under ceremonin med ringen, gav buketten tillbaka för tidigt, men jag tror inte att någon märkte det.
Själva festen gick också bra, med undantag för några små missöden... Vårt tidschema stämde inte riktigt, så vi var en halvtimma för tidiga hela kvällen. Lyckligtvis var maten klar redan kl.17 (vi hade sagt 17.30) så det gjorde inte så mycket. Maten var underbart god! Efter maten var det dags för bukettkastning, en av mina barndomsväninnor fångade den. En lustig detalj var att hennes sambo hade fångat strumpebandet på ett annat bröllop i sommar!
Strax innan vigseln blev det lite problem i köket också. Vi hade tänkt ha vattenkannor på borden, men vattnet som kom ur kranarna var brunt!! Det fanns inget annat att göra än att en från cateringfirman hoppade i bilen o körde till närmaste samhälle o köpte 40 st 0,5 liters flaskor med källvatten...
Vi hade inte så mycket program på festen, vilket inte var meningen heller, så kl. 20.30, efter kaffet, smet vi iväg. Min man hade bokat en hotellsvit åt oss, champagne och en fruktbricka väntade oss på rummet... och en underbart mjuk o skön dubbelsäng! ;)
Vi stannade två nätter på hotellet, och kom alltså hem igår. På kvällen kom mina föräldrar över med alla presenter, så vi drack kaffe och kollade igenom allt vi fått. Många överraskningar där också, gåvor från folk som inte var bjudna och som vi verkligen inte förväntat oss något från.
Summan av det hela blev en väldigt trevlig helg, ett jättemysigt, avslappnat och familjärt bröllop och vi är lika lyckliga, om inte snäppet lyckligare, än innan bröllopet. :)
aquawoman: hur har det gått för dig??
Tjenare tjejer.
Gifter mig med en halvfinne i sommar. Det vore lite kul om man lärde sig säga något riktigt fint på finska för att överraska mannen. Av någon anledning lär man säg bara svordommar och skämt på finska. Hehe..
Kan ni tipsa mig om någon fin fras?
fröken Inga: det är ganska svårt, du vill ju säkert säga nåt personligt till just honom... men om du vill kan du ju skriva en fras på svenska, så ska vi se om någon av oss här lyckas översätta den snyggt till finska? :) (jag är personligen inte särskilt bra på finska, men jag är övertygad om att de andra finländska brudarna här är bättre) :D ;)
CKL:
Det var precis där jag var och prövade också! Hittade en klänning av märket ladybird som jag kunde tänka mig och den andra var väl en nixa tror jag. Min drömklänning är följande:
www.maggiesottero.com/dress.aspx&searchId=105630810&keywordType=any&page=0&pageSize=8&style=A404
Men den är både dyr och svår att få tag på i Finland...
Får man fråga vad din klänning kostade?
Ell:
Låter helt underbart!
Vill gärna se bilder sen också om det är möjligt!
Okej, då ska jag fundera på vad jag vill säga...
Ell, grattis än en gång! Din berättelse lät helt underbar! :)
CKL, din klänning låter jättevacker! :) Jag tror nog att du valde rätt! Men jag vet av egen erfarenhet att man alltid funderar en tid efteråt om man valde rätt eller inte. Jag köpte en underbar klänning från Petalax när min pappa skulle gifta sig och valde då mellan två olika modeller och färger och i en vecka funderade jag på om jag valt rätt... Men det gjorde jag nog, och det gjorde säkert du också! :) Om du har bilder på den så vet du en som vääldigt gärna vill se... Ja, jag är den nyfiknaste männiksan i den här tråden! :D
Det gäller Ell också förståss! Bilder?!
Javisst, ni ska få se bilder! Men tyvärr måste ni vänta tills vi har fått dem! :D Det är en konstig känsla, vi har inte sett en endaste bild från bröllopet än, men de är påväg... *otålig*