• okt2006

Oktober 2006 - tråd 5

Nu är det dags att öppna en ny tråd innan den gamla stängs av. Hoppas ni hittar hit alla härliga oktober-brudar!!

• Svar på tråden Oktober 2006 - tråd 5
  • caprea

bestämde du att du inte ville ha ngn möhippa själv?

föressten, har jag glömt ngt på min lista?

• viktualia

"bestämde du att du inte ville ha ngn möhippa själv?"

Japp. Jag sa nej till alla vänner som frågade och jag är rätt säker på att de förstod.

Anledning: Jag bor inte på samma ort som mina vänner. När jag är i den staden vill jag disponera tiden själv. Plus att mina vänner inte känner varandra. Plus att hela grejen känns krystad för mig.

Gläds dock med er andra när ni blir glada över era vänners omsorg, men avstår gärna konceptet!

• viktualia

caprea - svårt att veta om du glömt något, men med en sån där lista klarar du dig länge!! det går nog finfint!

smart med väderavstämning med fotografen.. jag ska nog lura ut min m2b till lämpliga ställe lagom i förväg.

gästboksfrågan löst här: oambitiös variant där folk skriver en hälsning i albumet - bredvid bilden som tas på dem under gästfotograferingen. (olöst fråga: vem ska sköta gästfotograferingen?!? hmmm löser den en annan dag)

sov gott!

• lana2810

Viktualia, Mexico låter underbart! Möjligen kommer ni vara trötta vid 20 och pigga igen vid 4 (jag tycker tidsomställningen är svår åt det hållet) ? men det är väl inte fel att utnyttja hotellrummet på en bröllopsresa?

Diskuterade musik i kyrkan igår ? ett område där sambon har mycket åsikter. Vi är inte så moderna som många av er andra (läs Nenne och Linnea ) och dessutom tycker inte sambon om orgel så vi satsar på folkmusik-stuk med fiol. Marscherna kräver fortfarande lite genomlyssningar av de skivor jag fått av min kompis som är kantor. Vad gäller solon börjar det dock klarna:
    Ur folkviseton med sång och fiol (Japp, vi är supertraditionella men vi bara älskar textraden ?gråten är min när du gråter? )
    Så skimrande var aldrig havet instrumentalt på saxofon (Vi velar dock lite om vår solist ska sjunga en av verserna)
    När löven faller (Vi vet att den handlar om kärleken till Jesus, men vi har ju valt kyrkobröllop. Dessutom är det ju gudomligt att vi funnit varandra )
    Är tre solon för mycket? Om inte, vad ska vi stryka? Tycker ni så skimrande ska vara helt instrumentalt eller med sång? Eller finns det någon annan melodi som gör sig på saxofon?
    Psalmer är svårt. Där håller jag med sambon att många blir så lååångsamma med orgel. Vi efterlyser någon lite höstig psalm med lite mickelmässkänsla, dvs tack för vad jorden/grödor gett (ska man gifta sig med en bonde så kommer sådana här önskemål?) ? men det är ju bra om psalmen är lite känd med? Hm, funderar vidare?

• Lycklig 2006-10-07

Tänk att man snart kan räkna ner i antalet dagar och inte i månader eller veckor!!
    Gifter mig den 7/10 och är lite nervös. Det känns som om det mesta är på plats, men oroar mig för "sista minuten återbud". Man har ju fixat med festprogram och bordsplacering m.m. och tänk om någon blir sjuk! Ja, det lär väl bli som det blir, men ändå..
    Längtar verkligen!!

• viktualia

lana2810

jag tycker ert musikval låter jättemysigt! särskilt saxofonsolot... jag ÄLSKAR saxofonsolon.. blir helt knäsvag av sånt. Vi ska inte ha nåt sånt och det är nog tur... jag hade dånat.. hi hi...

psalmval: Visst kan det vara bra med kända psalmer, samtidigt tycker jag att man ska välja sånt som känns rätt. En duktig kantor kan dessutom spela på ett sådant sätt att folk klarar av att hänga med. Och bara några klämmer i ordentligt, så brukar resten våga hänga på!
    Har inte något tips dock.. har inte psalmbok här på jobbet... få se om jag har tid ikväll!

• lana2810

Angående nervositet - jag är inte nervös men har sedan länge gått omkring i lycklig förväntan, med ett fånigt leende på läpparna
    och ja, jag kommer nog oavsett låtval att dåna i kyrkan och gråta floder. Är en lättrörd typ och snurvlar rejält när andra gifter sig...

• Lycklig 2006-10-07

Jag ler när jag läser ditt inlägg. Känner igen mig i det du skriver. Även jag är den lättrörda typen som gråter på andras bröllop och har hittills haft svårt att hålla tillbaka tårarna när jag lyssnat på vårt låtval för solosången. Vi har valt "Säg det igen" med Lisa Nilsson och "Somebody" med Depeche Mode. En kompis ska sjunga så det kommer att bli kanonbra. :)
    När det gäller musik i kyrkan har vi valt ?Bröllopsmarsch" av F. Mendelsson som ingångsmusik. Vidare har vi psalm 289:1 - 2 "Guds kärlek är som stranden och som gräset..." och utgångsmusik
    ?Birkalåten? av Gunnar Idenstam. Om du gillar det mer traditionellt svenska kan kanske Birkalåten vara ett alternativ. Psalmer gick snabbt och lätt för oss att välja eftersom det egentligen inte har så enormt stor betydelse för varken mig eller min blivande. Solosången var där emot knepigare.

När det gäller nervositeten går det upp och ner. Ena sekunden lyser jag som en sol och tycker att allt är toppen, för oroa mig i nästa.
    Men, det handlar om något fantastiskt bra och det gäller att komma ihåg att njuta av hela "resan"! :D

• chai

nu har vi flyttat... så vi har inget internet, och jag hinner inte titta in särskilt mycket från jobbet...

så lycka till alla oktobertöser... vi ses här efteråt va?

jag kommer att få en minimini-möhippa... min väninna har sagt att hon vill hippa mig med manikyr och mys, på måndagen innan mitt bröllop, bara hon och jag... fast det _kan_ ju vara en avledningsmanöver också... men jag tror inte det, för hon vet hur uppstressad jag blivit av att allt händer på en gång just nu...

10 dagar till lysning... då _måste_ vi ha kommit i ordning i lägenheten...

• nenne78

aaah, vi belv inte så annorlunda när det gäller musik som vi hade velat.

In - Brudmarsch från Malung (där jag är ifrån)

solo: I folkviseton av Nils Ferlin, min pappa ska spela gitarr och min lillasyster sjunga *böööööööl*
    Lyckorus av Eilin Sigvardsson
    Här sjnger min svägerska och en kompis spelar piano
    *uuuuuuuuuuhuhuhuhuhhuuuuuuuuuuuuu*

ut - Brudmarsch från Karlsbyn (där P är ifrån)

Och psalmer 181 (morning has broken fast på svenska), och 411.

Känns faktiskt helt OK, men jag hade velat ha en kärlekssång som utgångsmarsch eftersom det är därför vi är där. Men det får bli tjosan ändå.

Svar på tråden Oktober 2006 - tråd 5