• Bröllopstokiig

Hur stor är en benstomme?

Jag är osäker på mej själv och har en rätt dålig självbild, har alltid betraktat mej själv som tjock men ALLTID när jag frågar min blivande eller min mamma om jag är tjock rakt ut så säger de bara - nä du har bara kraftig benstomme och börjar prata om vädret. såg ett inlägg här som handlade om just det och jag undrar om det verkligen finns kraftiga benstommar? vad är benstommen och hur kraftig kan den vara egentligen, jag väger närmare 90 kilo till mina 165 cm kan det vara så i mitt fall att det beror på benstommen eller ljuger mamma och min blivande för mej för att inte göra mej lessen? Hjälp mej jag vill ställa dem mot väggen för jag anser att man måste vara ärlig mot sin blivande och sina barn.....

Kramisar *lessen* Vampyra

• Svar på tråden Hur stor är en benstomme?
  • Bröllopstokiig

ville bara säga att jag i våras undersökte kroppens fettmassa osv,...
    kom fram till att min skelett väger 11KG!
    är 178 cm lång
    väger 87 kg!

• Bröllopstokiig

Vikten på skelettet hos en människa varierar max 1-2 kg från person till person. Det säger viktväktarna iallafall. Alltså kan man inte skylla på "kraftig benstomme" om man är överviktig.

• Bröllopstokiig

Alltsa, "kraftig benstomme" ar ju en san dar klassisk ursakt! Jag har en san dar vag som mater fett%. Och haromdagen jamforde jag och en riktigt tunn kompis oss med varandra. Hon vager 60 kg och ar 1.73- jag vager 68 kg och ar 1.73. Hon har supertunna armleder/fotleder, knan etc. En typiskt tunn tjej medans jag ar en "normal" mot mer solid typ med mer muskler. Vi hade samma fett % vilket var 23% som anses "bra".
    Skillnaden mellan kraftig/smal benstomme kan alltsa skilja pa hur du ser ut- och avgor alltsa att aven om du gar ner 20 kg blir du aldrig en Kate Moss typ.

• Bröllopstokiig

Vampyra- det låter som att du är lite rund men huvudsaken är ju att du mår bra i dig själv. Oavsett hur vi ser ut så mår alla bra av att äta balanserat och näringsriktigt och då gör det inget att man "syndar" ibland. Och att man rör på sig. Helst lite varje dag men tre gånger i veckan är ett bra riktmärke. Konditionsträning är så klart bra men långa promenader räcker bra om man inte är så van att röra på sig.

Hoppas att du inte blir sårad av mitt inlägg. Försök att leva ett "sunt" liv så kommer självförtroendet med det och då spelar det inte så stor roll vad du väger eller vad andra tycker.
    Jag är själv ganska rund, väger en 65 kg till mina 160 cm men jag försöker träna och äta bra för jag vet att jag mår så otroligt mycket bättre då. En livslång förändring som tar lite (lång) tid att vänja in.
    Har en jättesnäll kille som så klart tycker att jag är fin och snygg och duger som jag är och jag tycker om honom även om han har lite mage, men jag vet ju själv att det inte är kläderna som krympt i affären de senste åren...

• Bröllopstokiig

Här fanns det en massa tråkig och felaktig information. Ni pratar en hel del om benstommen. Har själv inga bekymmer med att kunna konstatera att en människas benstomme faktiskt varierar kraftigt mellan olika personer. Men att räkna bort hela benstommen från kroppsvikten är felaktikt. Men däremot om man har bevisad kraftigt benstomme ska man räkna bort ca 10-15% av total vikten.
    Mvh Zenmaster

• Bröllopstokiig

Om för er som klankar ner på andra och tycker dom ska gå ner i vikt. Så tycker jag ni ska kolla med vissa folk raser som lever både längre och är friskare än vi från europa. Syftar väldigt mycke på japan och tibet. Kolla en sumo brottare dom har en medel livslägnd på 80- 90 år och det vill jag säga är en ganska hög ålder. Och inte heller har dom mycke sjukdommar. Ju mer massa kroppen har, desto högra skydds faktor mot sjukdommar.
    Som sagt jag är en grabb som är 182 cm lång och väger över 90 kg. Har vägt 125 kg utan att känna mig dålig. Enligt mig ligger min ideal vikt vid 110-115 kg.
    Värdera andra som ni själv vill bli värderade. Det lönar sig i lägnden.
    Mvh Zenmaster

• Bröllopstokiig

Blir lite nyfiken på var du har fått din information ifrån.

Läste nämligen nyligen en artikel om att de blev färre sumobrottare och i den nämndes den låga genomsnittsåldern...

Eftersom ett av dina påståenden inte stämmer med vad jag tror mig veta så blir jag nyfiken på varifrån siffran 10-15% kommer.

Som flera har sagt och jag också hört i andra sammanhang varierar inte vikten av bestommen så mycket.

*kram*

• Bröllopstokiig

J!

Pssst... jag tror att Zenmaster är ir*nisk (hoppas jag i alla fall!).

ähum.

• Bröllopstokiig

Nu har jag gjort en sökning på internet (safari - om forskning) och hittat att svenska benstommar väger 5-25 kg. Sådeså! Pilutta er som hade fel!
    190-25=65 kg, definitivt ingen övervikt, Vampyra, du är jättefin! Såg dina bröllopskort med den fina MaggiS-klänningen, urromantisk!

• Bröllopstokiig

Nu ska man ju naturligtvis inte dra bort benstommens vikt från den totala vikten!! De uppgifter jag fått tidigare stämmer inte alls med dina (singapore slings)ang benstommens vikt.

Svar på tråden Hur stor är en benstomme?