• Bröllopstokiig

Hur stor är en benstomme?

Jag är osäker på mej själv och har en rätt dålig självbild, har alltid betraktat mej själv som tjock men ALLTID när jag frågar min blivande eller min mamma om jag är tjock rakt ut så säger de bara - nä du har bara kraftig benstomme och börjar prata om vädret. såg ett inlägg här som handlade om just det och jag undrar om det verkligen finns kraftiga benstommar? vad är benstommen och hur kraftig kan den vara egentligen, jag väger närmare 90 kilo till mina 165 cm kan det vara så i mitt fall att det beror på benstommen eller ljuger mamma och min blivande för mej för att inte göra mej lessen? Hjälp mej jag vill ställa dem mot väggen för jag anser att man måste vara ärlig mot sin blivande och sina barn.....

Kramisar *lessen* Vampyra

• Svar på tråden Hur stor är en benstomme?
  • Bröllopstokiig

Vill du ha reda på din benstomme kan du gå till ett gym ex.Där brykar vara sådan friskvårds.... Som kan mäta din benstomme det gör dom med ett instrument på din armbåge,så mäter dom det.Sen behöver du inte undra längre.Jag fick reda på att jag hade grov,Lycka till

• Bröllopstokiig

Hej Vampyra!

Jag har en kompis som är läkare, och hon säger att benstommen kan väga upp till 25 kg. Alltså väger du egentligen bara 65 kg till dina 165 cm, och det är ju ganska OK ändå. Jag har ungefär dina dimensioner och blev faktiskt ganska tröstad när hon sa så.

Jag tror alltså inte att din mamma ljuger! Krama henne!

• Bröllopstokiig

Hejsan!

Föräldrar ljuger alltid och din blivande älskar dig för den du är. Strunta i vad du väger så länge du mår bra!

• Bröllopstokiig

Fast alla har ju benstommar! Frågan är väl hur stor skillnad det är på dess vikt. Så man kan ju räkna det som om du "egentligen" väger 65kg. De som nu väger 65 kg har ju också ben som väger...

Men som sagt, på gym kan du mäte din fettprocent och får då ett mått på var du ligger på den skalan.

Jag tror inte att din vikt bara beror på en kraftig benstomme, men om du trivs så är det väl inget fel med det du väger.

• Bröllopstokiig

Vadå "alla har ju benstommar"? Allas väger inte 25 kg, det skulle jag vilja säga! Eller tänker jag snett nu?

• Bröllopstokiig

Nej, men man kan ju inte räkna bort 25 kg även om ens bentomme väger det. Jag som är 173 och väger 57 har ju också en bestomme och den antar jag väger mer än några kilo! Så den egentliga frågan är ju skillnade mellan en väldigt lätt benstomme och en tung. Jag tror inte att det handlar om sådär jättemånga kilon. Så att om man jämför personer som är lika långa och där den ena väger 20kg mer så kan detta inte bara förklaras med att benstommen är tyngre.

• Bröllopstokiig

Vampyra,

bry dig inte vad andra säger! De vill få dig att känna dig tjock, men det är du INTE!

kram!

• Bröllopstokiig

Singapore sling och alla andra,
    tack för era snälla svar, jag kanske inte är så tjock egentligen då?

Kramisar *lite gladare* Vampyra

• Bröllopstokiig

Det viktiga är ju inte hur mycket man väger utan hur man mår. Är man aktiv och rörlig gör det väl inget med några extrakilon. Har man däremot svårt att gå i trappor (dåligt flås), får ont i knäna osv bör man nog försöka gå ner för hälsans skull.

Så Vampyra, bara du mår bra tycker jag inte du ska bekymra dig om vikten

• Bröllopstokiig

90-25=65... då ÄR man inte tjock! Har förresten för mig att benstommen kan väga upp till 45 kg om man kommer från kalkrika delar av Sverige, gör du det? I så fall väger du ju bara 45 kg!

Svar på tråden Hur stor är en benstomme?