• Bröllopstokiig

Hur stor är en benstomme?

Jag är osäker på mej själv och har en rätt dålig självbild, har alltid betraktat mej själv som tjock men ALLTID när jag frågar min blivande eller min mamma om jag är tjock rakt ut så säger de bara - nä du har bara kraftig benstomme och börjar prata om vädret. såg ett inlägg här som handlade om just det och jag undrar om det verkligen finns kraftiga benstommar? vad är benstommen och hur kraftig kan den vara egentligen, jag väger närmare 90 kilo till mina 165 cm kan det vara så i mitt fall att det beror på benstommen eller ljuger mamma och min blivande för mej för att inte göra mej lessen? Hjälp mej jag vill ställa dem mot väggen för jag anser att man måste vara ärlig mot sin blivande och sina barn.....

Kramisar *lessen* Vampyra

• Svar på tråden Hur stor är en benstomme?
  • Bröllopstokiig

ooops....jag blandade ihop de två...kommer i alla fall i håg att de färgmatchade och pysslade frenetiskt båda två.

Måste säga att denna tråd verkar lite konstig! 160 com och 90 kilo...klar övervikt!!! Om så benstommen skulle väga 40 kg...

• Bröllopstokiig

Hahahaha! 40 kg, det är ju som två fullpackade resväskor! Nu får ni VAKNA!

• Bröllopstokiig

Hej Vampyra!
    Det är svårt det här, och om jag råkar uttrycka mig klumpigt är det inte för att jag vill såra dig.
    Mamma brukar också säga att jag har en kraftig benstomme, men jag vet att hon är mycket subjektiv... :)
    Jag vet inte hur mycket en benstomme väger, står inte i de av mina medicinböcker jag tittat i (läser till läkare), men jag tror det är ganska irrelevant. Läs vidare så förstår du varför!
    Som Kjell sade så väger inte ett skelett speciellt mycket (har också, av förklarliga anledningar haft med sådana att göra), men vad man inte tänker på är att ben i en levande kropp är fyllda med benmärg och fettvävnad, och då väger mer. Dessutom har vi en massa andra saker, exempelvis blod, vätska utanför blodbanan, alla organ, o.s.v. som behöver få väga, också.
    Det bästa sättet att få reda på om man är överviktig, tror jag är att mäta fettet hos ett gym, inte benmassan (jag har själv gått ner ca tretton kilo i vikt och vet att handleden ökar och minskar i omkrets). Visst väger säkert ben, och alla andra av kroppens nödvändiga beståndsdelar, olika hos oss alla, men det rör sig inte om så mycket som 20 kilo.
    Ett sätt att räkna ut sin vikt är BMI, som är ett GROVT mått på om man väger för mycket. Det har ju med själva vikten att göra, inte mer.
    Sedan vill jag också säga, och det är VIKTIGT, att en överviktig som äter rätt (d.v.s. får i sig alla behövliga ämnen, även om man kanske äter mer än man behöver) och som motionerar, har en kropp som mår BÄTTRE än en normalviktig, som äter skräpmat och inte motionerar (men som ändå inte går upp i vikt). Dock brukar ju övervikt ha att göra med att man äter fel och motionerar för lite, och då är det inte så bra att vara överviktig.
    Jag tycker också att man skall komma ihåg att det finns många andra anledningar till att man är överviktig än just att man äter dåligt.

Jag hoppas det jag skrev var någorlunda förståerligt, och om jag kan förklara någonting bättre får du hemskt gärna höra av dig!

På den här sidan från Karolinska Institutet i Stockholm står det om övervikt, speciellt i den högra kolumnen. www.ki.se/medhs/obesity/fetma/
    Det finns en massa information på Internet, men kom ihåg att titta vem som har skrivit den och var den är publicerad, den är inte alltid tillförlitlig!

• Bröllopstokiig

Singapore sling...

*skratt*
    Varken eller!!! Fortsätt gärna gissa (kul och se vilka alternativ som dyker upp). När såg DU någon lyfta ett skelett senast?

• Bröllopstokiig

Äh, läkare, det vet man ju hur de är! Jag har bestämt för mig att benstommen väger 25 kg, nu vill jag inte diskutera det mer. Och fortsätter ni att trilskas tänker jag höja till 35!

• Bröllopstokiig

Xplorina:
    Arkeolog (sp?) ?

• Bröllopstokiig

Lilla gumman Vampyra,
    Klart att du inte är tjock ju! Visst kan en benstomme väga mycket, upp till 35 kg har jag hört!!! Vad har du för klädstorlek föresten!?

Bry dig inte om den där parisbruden, hon vill nog bara vara elak, tror jag!! Klart att ben väger MASSOR, man gjorde ju vapen av det på stenåldern och de var tvugna att vara tunga så man kunde slå hårt!

Lycka till o kramelikram!

• Bröllopstokiig

Biologilärare!

• Bröllopstokiig

Vampyra: Hålller med många av de andra. Så länge du mår bra och inte känner dig negativt påverkad av dina extra kilon är det väl ingen fara.
    Själv väger jag ca 90kg på 169 cm, är medveten om att det är för mycket men trivs bra med mig själv och tycker (nu får ni som känner mig en chock) ofta att jag ser bra ut! Det har mer med känsla att göra än kilon!

Xplorina: Äsch jag somm just tänkte slänga in en gissning på massmördare.. ;)

• Bröllopstokiig

Rosemarys Baby,

tycker absolut inte Parisbruden är elak, hon berättar ju bara hur det är. Sakligt från medicinsk synpunkt. Förstår inte vad det var som var elakt?

Vampyra,

vad spelar det för roll vad benstommen väger? Förstår inte riktigt.
    Din självkänsla borde inte hänga på vad din blivande och din mamma säger om dig, det är vad DU tycker som är viktigt.

Svar på tråden Hur stor är en benstomme?