Hej Vampyra!
Det är svårt det här, och om jag råkar uttrycka mig klumpigt är det inte för att jag vill såra dig.
Mamma brukar också säga att jag har en kraftig benstomme, men jag vet att hon är mycket subjektiv... :)
Jag vet inte hur mycket en benstomme väger, står inte i de av mina medicinböcker jag tittat i (läser till läkare), men jag tror det är ganska irrelevant. Läs vidare så förstår du varför!
Som Kjell sade så väger inte ett skelett speciellt mycket (har också, av förklarliga anledningar haft med sådana att göra), men vad man inte tänker på är att ben i en levande kropp är fyllda med benmärg och fettvävnad, och då väger mer. Dessutom har vi en massa andra saker, exempelvis blod, vätska utanför blodbanan, alla organ, o.s.v. som behöver få väga, också.
Det bästa sättet att få reda på om man är överviktig, tror jag är att mäta fettet hos ett gym, inte benmassan (jag har själv gått ner ca tretton kilo i vikt och vet att handleden ökar och minskar i omkrets). Visst väger säkert ben, och alla andra av kroppens nödvändiga beståndsdelar, olika hos oss alla, men det rör sig inte om så mycket som 20 kilo.
Ett sätt att räkna ut sin vikt är BMI, som är ett GROVT mått på om man väger för mycket. Det har ju med själva vikten att göra, inte mer.
Sedan vill jag också säga, och det är VIKTIGT, att en överviktig som äter rätt (d.v.s. får i sig alla behövliga ämnen, även om man kanske äter mer än man behöver) och som motionerar, har en kropp som mår BÄTTRE än en normalviktig, som äter skräpmat och inte motionerar (men som ändå inte går upp i vikt). Dock brukar ju övervikt ha att göra med att man äter fel och motionerar för lite, och då är det inte så bra att vara överviktig.
Jag tycker också att man skall komma ihåg att det finns många andra anledningar till att man är överviktig än just att man äter dåligt.
Jag hoppas det jag skrev var någorlunda förståerligt, och om jag kan förklara någonting bättre får du hemskt gärna höra av dig!
På den här sidan från Karolinska Institutet i Stockholm står det om övervikt, speciellt i den högra kolumnen. www.ki.se/medhs/obesity/fetma/
Det finns en massa information på Internet, men kom ihåg att titta vem som har skrivit den och var den är publicerad, den är inte alltid tillförlitlig!