• Bröllopstokiig

Hur stor är en benstomme?

Jag är osäker på mej själv och har en rätt dålig självbild, har alltid betraktat mej själv som tjock men ALLTID när jag frågar min blivande eller min mamma om jag är tjock rakt ut så säger de bara - nä du har bara kraftig benstomme och börjar prata om vädret. såg ett inlägg här som handlade om just det och jag undrar om det verkligen finns kraftiga benstommar? vad är benstommen och hur kraftig kan den vara egentligen, jag väger närmare 90 kilo till mina 165 cm kan det vara så i mitt fall att det beror på benstommen eller ljuger mamma och min blivande för mej för att inte göra mej lessen? Hjälp mej jag vill ställa dem mot väggen för jag anser att man måste vara ärlig mot sin blivande och sina barn.....

Kramisar *lessen* Vampyra

• Svar på tråden Hur stor är en benstomme?
  • Bröllopstokiig

Vampyra,

Med risk att göra dig ledsen och anses som elak måste jag nog säga några saker.

För det första om du är för tjock eller inte kan bara du avgöra. Vad tycker du själv? Låt inte andras skönhetsideal påverka dig!

Att fråga någon närstående om dem tycker du är för tjock är farligt. Om min fästmö eller någon vän skulle fråga mig vikten är risken stor att jag svarar med en vit liten lögn. Jag vill inte göra människor jag tycker om ledsna i onödan.

Du har ett BMI, dvs Body Mass Index, vikten i kilo dividerat med kvadraten på längden i centimeter, på 33. Enligt läkare som jobbar med överviktiga innebär det en markant ökad risk för diabetes, hjärtsjukdommar och högt blodtryck.

Du kan mycket väl känna dig frisk idag men långsiktigt kan det vara farligt. Ett BMI på mellan 19 och 25 brukar räknas som ofarligt. Det motsvara en vikt mellan 52 och 68 kg för dig.

Sen är det själklart andra faktorer som också påverkar. T ex stämmer inte BMI beräkningar för muskelbyggare och elitidrottare. De har förhållandevis mycket mer muskler än normalt.

Mitt råd till dig är att kontakta ett gym, träningsställe, husläkare eller motsvarande för att göra en hälsoprofil. De har ofta hjälpmedel för att mäta benstomme och kroppsfetthalt. DE kan sen hjälpa med kost och träningsråd om det skulle behövas.

Hoppas jag inte har sårat dig. Om så är fallet så har det varit helt oavsiktligt.

Lycka till!
    Kjell

• Bröllopstokiig

Hej!
    Här är en med kraftig benstomme. Jag är 160 cm lång. Jag har genom företagshälsåvården fått hjälp att mäta benstomme osv. Med tanke på min kraftiga benstomme skulle min idealvikt ligga på ca 65 kg. Jag har för mig att det inte skilde på så väldigt många kilon mellan en kraftig om en tunnare benstomme. Ca 5 kg tror jag.

• Bröllopstokiig

Räkna ut ditt BMI (Body Mass Index). Det är ett mått som är godkänt för att bedöma kroppsvikt och det används av "viktminskningsläkare". Man får fram ett tal som motsvarar förhållandet mellan vikt och längd.

Ta längden gånger längden (i mitt fall 1.80 x 1.80 = 3.24)

Ta sedan vikten dividerat med resultatet (i mitt fall 68 / 3.24 = 21)

Man tolkar resultatet såhär:
    BMI mindre än 16: Allvarlig undervikt.
    BMI 16?18,4: Undervikt.
    BMI 18,5?24,9: Normalvikt.
    BMI 25?29,9: Övervikt.
    BMI 30?34,9: Måttlig fetma.
    BMI 35?39,9: Svår fetma.
    BMI 40 och mer: Mycket svår fetma

• Bröllopstokiig

BMI kan trots allt ge enormt fel resultat. Om man som jag har massor med muskler blir det helt fel (jag tävlar i styrkelyft...).

För att kolla om du har kraftig benstomme eller inte kan du mäta runt handleden, precis där den går över i hand. Där finns i princip inget annat än hur och ben, dvs inget fett. Har du över 17 cm i omkrets har du förmodligen en kraftig benstomme.

• Bröllopstokiig

Vill bara inflika att jag väger (sist jag kollade) 143 kg och min längd är 1,72 men jag är inte överviktig däremot underlång....=))

So what om man väger för mycket eller för lite, vi är alla människor, med fel o brister o jag tycker det är dags att folk tar oss som vi är...

Och som jag har sagt tidigare...hellre överviktig än skitviktig...

• Bröllopstokiig

Hallå?

Ingen förutom Marianne som ifrågasätter uppgiften om 25-45 kg som vikt för benstomme?

• Bröllopstokiig

Tjongen,
    nej jag vill nog ganska gärna tro att den kan väga upp till 45 kilo.... så jag håller ju tummarna

Kramisar Vampyra

• Bröllopstokiig

En liten fråga bara, säger verkligen ett nummer man väger så mycket? Jag menar, uppenbarligen kan man inte se på en person hur mycket personen väger, så att behöva vänta på att få svar på hur mycket en benstomme kan väga för att få reda på om man uppfattas som överviktig eller inte går inte riktigt ihop för mig. Jag tycker du ska gå till en personlig tränare el. dyl och mäta kroppsomfång och fettprocent för att få svar.

• Bröllopstokiig

Ja, jag tror i alla fall att du kan ha en benstomme som väger uppåt åtminstone 40 kg. Ben är ju ganska tungt, trots allt!

krammmmmmmmmm

• Bröllopstokiig

Frågar igen, vad spelar det för roll? Man märker väl om man har för mycket fett för att trivas med sig själv eller inte...?

Svar på tråden Hur stor är en benstomme?