• Bröllopstokiig

Hur stor är en benstomme?

Jag är osäker på mej själv och har en rätt dålig självbild, har alltid betraktat mej själv som tjock men ALLTID när jag frågar min blivande eller min mamma om jag är tjock rakt ut så säger de bara - nä du har bara kraftig benstomme och börjar prata om vädret. såg ett inlägg här som handlade om just det och jag undrar om det verkligen finns kraftiga benstommar? vad är benstommen och hur kraftig kan den vara egentligen, jag väger närmare 90 kilo till mina 165 cm kan det vara så i mitt fall att det beror på benstommen eller ljuger mamma och min blivande för mej för att inte göra mej lessen? Hjälp mej jag vill ställa dem mot väggen för jag anser att man måste vara ärlig mot sin blivande och sina barn.....

Kramisar *lessen* Vampyra

• Svar på tråden Hur stor är en benstomme?
  • Bröllopstokiig

Vampyra - som så många andra säger: mår du bra spelar det väl ingen roll hur mycket du väger? Men jag antar att du inte mår så bra eftersom du känner dig tjock? Å andra sidan kan man väga hur lite som helst och ändå känna sig tjock.

Har du tid och energi skulle jag rekommomendera dig att gå till ett gym, inte så mycket för att mäta muskel/fettmassa, utan för att börja gå på t.ex. aerobicspass. Du kanske tycker det är jättekul? Ett litet bonus man får när man tränar regelbundet (förutom bättre flås) är att man KÄNNER sig smal och fräsch, oavsett vikt och kraftig benstomme.

Som någon nämnde ovan, överflödskilon är inte så farliga så länge man håller igång med lite motion.

• Bröllopstokiig

Varför väger ni er? Jag har inte vägt mig på 2-3 år och är lyckligt ovetande om min vikt som säkerligen är närmare 70 än 60.
    Man blir mkt lyckligare om man inte räknar kilon, tro mig..

• Bröllopstokiig

För sanningen Vampyra är ju att 90 kg är jättemycket (det väger inte ens min pojkvän). Så ja, i mina ögon är du klart överviktig.
    Vad har du för storlek på kläderna? Över de vanliga 42/44 som finns i vanliga affärer är ju för överviktiga. Nog kan du se i spegeln att du är stor?

MEN jag tycker inte du ska banta eller göra något sånt om du inte verkligen vill! Som någon skrev, många väger för mycket men mår absolut utmärkt ändå. Se till att få motion och frisk luft, då mår de flesta bra.

Lycka till...

• Bröllopstokiig

Rätt Empsipemsi men faktum kvarstår dock: Det är bättre att vara smal och sund än otränad och rund.

Forskning visar ju att det är trots allt är högre påfrestning för kroppen och mer hälsofara att väga lite för mycket än att väga lite för lite.

• Bröllopstokiig

Tina:

Du skrev och jag citerar "Det är bättre att vara smal och sund än otränad och rund."

Det kan så vara, men det är upp till var och en hur de vill se ut...

jag har (när jag var 15 vägt) 65 kilo till min längd på 1,70 sen dess har jag växt 2 cm till på längden och betydligt mer på bredden, men om jag vill gå ner i vikt, inte fasen vill jag gå ner till 65... runt 100- 110 är min idealvikt...

Och min blivande vill inte ha ett benrangel o krama...

Det finns många killar/män som vill ha nåt att hålla i när stora åskan går...

• Bröllopstokiig

Tina - det är även bättre att vara tränad och rund än otränad och smal. Det är också vetenskapligt belagt att om man är smal men inte tränar löper man också större risk för att få hjärtinfarkter senare.

• Bröllopstokiig

Varför skulle en otränad smal person ha större risk för hjärtinfarkt än en tjock otränad?

Det bästa är väl om alla hade bra kondition och tog hand om sin kropp och sitt hjärta?

• Bröllopstokiig

Linda 14/9:

Från 110 kg till ett benrangel är ett ganska stort hopp. Det är ju att gå från en ytterligghet till en annan. Din man vill gärna ha någon...självklart...men om man väger 110 kg för länge är risken stor att kroppen tar skada och din man kanske får en sjukling att hålla i...

Det går inte att komma ifrån, att väga 110 är inte bra för kroppen.

• Bröllopstokiig

Detta med olika benstomme är faktiskt inte bara nys. Min mor som växte upp med att jobba på sin fars bondgård har mycket kraftigare benstomme än mig som är en bortklemad stadstös. Enligt läkare så har det en viss betydelse om man tränat och jobbat hårt i sin barndom bland annat. Det finns möjlighet att mäta benstommen så kontakta din vårdcental.

När det gäller att uppfattas kraftig så brukar man ju ha en konstig självbild om man känner sig kritisk till sig själv. Jag har en underbar seriestrip där man ser en normalbyggd tjej stå i spegeln och ser sig själv som en stor fet blobb. Det är den spegelbilden du måste försöka tvätta bort.

Kram,
    Petra

• Bröllopstokiig

"Varför skulle en otränad smal person ha större risk för hjärtinfarkt än en tjock otränad?" skriver du Tina. Det sa jag inte. Men en rund människa som tränar har bättre förutsättningar att undvika hjärt-kärlsjukdomar än en smal person som inte tränar. Så att vara smal innebär inte automatiskt att man är sund.

Man kan ju hålla med om att bra kondition är önskvärt för alla personer, men det innebär ju inte automatiskt att man är smal.

Svar på tråden Hur stor är en benstomme?