• Bröllopstokiig

Hur stor är en benstomme?

Jag är osäker på mej själv och har en rätt dålig självbild, har alltid betraktat mej själv som tjock men ALLTID när jag frågar min blivande eller min mamma om jag är tjock rakt ut så säger de bara - nä du har bara kraftig benstomme och börjar prata om vädret. såg ett inlägg här som handlade om just det och jag undrar om det verkligen finns kraftiga benstommar? vad är benstommen och hur kraftig kan den vara egentligen, jag väger närmare 90 kilo till mina 165 cm kan det vara så i mitt fall att det beror på benstommen eller ljuger mamma och min blivande för mej för att inte göra mej lessen? Hjälp mej jag vill ställa dem mot väggen för jag anser att man måste vara ärlig mot sin blivande och sina barn.....

Kramisar *lessen* Vampyra

• Svar på tråden Hur stor är en benstomme?
  • Bröllopstokiig

Linda 14/9:

om du går ner i vikt kommer dina bröst att synas mycket bättre.

Du kanske mår bra nu men du vill väl må bra många år framöver?

• Bröllopstokiig

Maggan: Men de syns ju redan bra som det är..

• Bröllopstokiig

Helt otroligt - är det verkligen SÅ provocerande att Linda har mage att vara nöjd med sin kropp trots att hon är överviktig!? Tydligen får en kvinna liksom inte vara nöjd om hon inte överensstämmer med normen!

Visst, ni talar om hälsoaspekter och att det inte är nyttigt att väga för mycket, men jag har svårt att tro att det är era omsorger om Linda som får er att reagera så starkt. Snarare verkar folk bli helt förvirrade när en tjej faktiskt kan vara nöjd med sig själv trots att hon inte kan "köpa snygga, trendiga kläder som sitter fint, inte bära tält som många överviktiga gör...?" (SandraP).

Och Maggan, jag hoppas att kommentaren "om du går ner i vikt kommer dina bröst att synas mycket bättre" var ett tänkt som ett skämt!

• Bröllopstokiig

Det var menat som ett svar på hennes inlägg till varför hon inte ville gå ner i vikt. Ett argument som jag inte tycker håller.

Vi pratade ju faktiskt ursprungligen om att lura sig själv och låtsas för sig själv att man inte var överviktig och därmed kanske omedvetet sakta förstöra och slita ut sin kropp i förtid.

Jag tycker det är mycket värre som Vampyras mamma och man gör, säga "det är din benstomme som är grov" när man idag vet att övervikt är en viktig orsak till hjärt/kärl-sjukdomar, diabetes och i förlängningen orsakar en märkbart förtidig död.

• Bröllopstokiig

Maggan, du är bra!

För att svara på den ursprunliga frågan:
    Ja, Vampyra, din mamma ljuger! Du är överviktig vare sig du har en kraftig benstomme eller inte. Om du sedan trivs med ditt utseende och vikt är det ok; man får trivas även om man är överviktig.
    Det ända man bör komma ihåg är att med övervikten kommer förhöjda risker att få sjukdommar som diabetes, hjärt- och kärlsjukdommar.
    Du bestämmer hur du vill se ut och hur du vill leva.

Ha det bra
    KRAM

• Bröllopstokiig

Vampyra, jag håller med dig. Din mamma och din blivand måste vara ärliga mot dig! Det måste du ställa som krav. Din mamma tror nog att hon är snäll som ljuger för dig men det är hon INTE. När jag frågar min mamma om min rumpa ser stor ut i ett par jeans så säger hon det till mig om det är så. Man måste kunna lita på mamma.

Sen är det så att tjockleken på benstommen spelar inte så stor roll eftersom det skiljer ca 2-3 kg på en normal och en kraftig benstomme. Så är det med det. Jag vill gärna skylla på min benstomme eftersom jag är en tjockis själv, men tyvärr.

kram på dig!

• Bröllopstokiig

Uräkta mig, men vad f-n spelar det för roll vad skelettet väger om det som sitter runt omkring bara är fett?

Skulle jag alltså kunna påstå att jag är jättesmal för om min benstomme väger x kg så väger ju "jag " bara y kg? Skelettet är väl en del av kroppen man har och inte en lös del som man kan plocka bort?
    Suck!!!
    Köper man kläder i de större storlekarna är man överviktig - tjock - fet osv. välj det ord som passar bäst.

Jag själv är inte smal och har insett det!
    Jag klämmer inte ner mig i för små kläder så att det hänger över och blir valkar både här och där bara för att jag tror att jag är smalare än vad jag är.

Det gäller väl att acceptera sig själv för den man är eller göra någonting åt det.
    OCH det är ingen annan än man själv som kan bestämma om man ska banta eller inte.
    Utan rätt motivering går det inte.

Det är lika svårt för en person att sluta äta som det är för en rökare att sluta röka.

• Bröllopstokiig

Till ung & arg:
    Fan ta mig på tiden att någon sa sanningen.
    ÄR man överviktig, vilket kan vara så i Vampyras fall, så gör man antingen något åt det eller ej.
    Jag menar, vad hjälper det att sitta och hitta ursäkter åt sina extra kilon? Nä...just det.
    Acceptera och låt bli alla torftiga ursäkter eller gå ner i vikt. Misstolka mig inte.....jag har inga som helst problem med överviktiga människor (har själv varit en) men man går inte ner i vikt att att sitta o gnälla.
    Hoppas du kommer till insikt vampyra.
    Lycka till

• Bröllopstokiig

Varför får man känslan av att sådana här trådar uppstår av ett enda syfte: Att folk ska tala om för den som skrev trådens originalinlägg att hon absolut inte är överviktig?

Är man inte längre än 165 cm lång och väger 90 pannor, så är man överviktig, så enkelt är det! SEDAN kan man diskutera om man nödvändigtvis måste göra ngt åt de x-tra kilona eller ej, men faktum kvarstår: övervikten finns där.

Och vad spelar det för roll om benstommen väger ett eller annat kilo, alla har vi benstommar och alla tabeller som räknar BMI osv, är nog fullt medvetna om att folk har benstommar, det ingår liksom i anatomin hos människor att ha en...... Det finns inte en tabell som kan komma och påstå att 90 kg på 165 cm INTE skulle räknas som övervikt....om nu inte BT har en egen liten tabell förstås.

/Lollan

• Bröllopstokiig

Lollan m fl...

Det var ett litet skämt det där med att man kunde "räkna bort" 25 kg p g a benstommen! Det skiljer inte mer än några kilon mellan en redig bondkvinna och en bortklemad stadstös (ex Cyberpet). Det finns heller absolut ingen anledning till att gå till vårdcentralen och mäta benstommen i viktvärderande syfte, och endast i ett fåtal fall kan det vara idé att leta efter benskörhet bland i övrigt friska unga kvinnor! Låt oss använda sjukvårdens resurser till bättre saker!

Ursäkta humorn. Det var dumt av mig...

Svar på tråden Hur stor är en benstomme?