• Bröllopstokiig

Hur stor är en benstomme?

Jag är osäker på mej själv och har en rätt dålig självbild, har alltid betraktat mej själv som tjock men ALLTID när jag frågar min blivande eller min mamma om jag är tjock rakt ut så säger de bara - nä du har bara kraftig benstomme och börjar prata om vädret. såg ett inlägg här som handlade om just det och jag undrar om det verkligen finns kraftiga benstommar? vad är benstommen och hur kraftig kan den vara egentligen, jag väger närmare 90 kilo till mina 165 cm kan det vara så i mitt fall att det beror på benstommen eller ljuger mamma och min blivande för mej för att inte göra mej lessen? Hjälp mej jag vill ställa dem mot väggen för jag anser att man måste vara ärlig mot sin blivande och sina barn.....

Kramisar *lessen* Vampyra

• Svar på tråden Hur stor är en benstomme?
  • Bröllopstokiig

Hrm, jag tror inte att Vampyra märker om hon har för mycket fett eller inte, annars skulle hon ju inte ha frågat oss! Gud vad svårt... Jag gissar att benstommen kan väga ca 30 kg. Min grannes mamma är barnmorska.
    Och fettmätning på gym, det blir ju bara onödigt dyrt. Bättre att minusa benstommevikten från vikten. Och gratis!!!!

• Bröllopstokiig

Har lyft ett skelett en gång, manligt ca 180 cm. Det vägde ca 10 kg. Det var länge sedan så jag kan ha misstagit mig. Det var hur som helst inte tungt.

/Kjell

• Bröllopstokiig

Kjell!

VARFÖR har du lyft ett manligt skelett?
    Det låter ju inte inte helt normalt! Och hur visste du förresten att det var manligt? Det finns ju inge ben i snuppesno!

• Bröllopstokiig

Jag lyfte ett skelett när min bror läste medicin. Han hade lånat ett för att plugga anatomi.

Det går att se på ett skelett om det är manligt eller kvinnligt. Höftbenet är olika.

/Kjell

• Bröllopstokiig

Singapore sling...

Har också lyft ett manligt skelett och jag anser mig vara fullständigt normal!
    I vissa yrken kan man behöva lyfta skelett ibland (du får själv fundera ut vilka! )

Upplysningsvis så finns det andra saker som skiljer man från kvinna än snipp och snopp. Faktiskt. T.ex att bäckenet är olika utformat på man och kvinna.

• Bröllopstokiig

Sen har män ett revben mindre..... *ler*

• Bröllopstokiig

Som jag skrev innan så tycker jag själv att jag är tjock, men andra säger ju att det bara är benstommen och jag vet att man ibland har svårt att se på sig själv på ett opartiskt sätt.

• Bröllopstokiig

Åhå! Man blir ju lite nyfiken på vad du jobbar med, xplorina! På museum eller i ett konditori?

• Bröllopstokiig

Kära Vajlet :)
    Nu är det så att benstommen är redan inräknad i den vikt som rekommenderas för din längd. Att försöka lista ut hur mycket just din benstomme väger är meningslöst för den kan bara handla om några kilo upp eller ner.

Oavsett alla bodyindexlistor som folk skickat in så måste jag ändå säga att du väger minst 2o kilo över vad som är riktigt hälsosamt. Och det är ju det som räknas. Hur det sedan ser ut är ju en helt annan femma. Tänk på att förutom det fett man ser finns det mycket osynligt fett mellan de innre organen och runt leder, tex knä leder och i blodkärl. Jag har förstått att du är en pigg och glad tjej speciellt nu när du planerar ditt bröllop och får syssla med din favoritsysselsättning, pyssel...men jag tycker att du på ett långsiktigt perspektiv ska försöka bli av med din övervikt.

Mer pyssel och mindre maräng!!!

• Bröllopstokiig

Lina - du menar väl Vampyra?? Jag har iofs också svårt att hålla isär dem, men man måste respektera allas särart och kalla dem vid sina rätta namn!

Mer maräng och mindre (och färre) biskvier!

Svar på tråden Hur stor är en benstomme?