• *BlushingBride*

5 Augusti 2006 forts...

Så nu var tråden avstängd igen! Startar här en ny där vi kan fortsätta följas åt. Kan berätta att vi nyligen varit i vår kyrka (Tyresö) på infomöte. Det var jättekul att få provgå gången och få veta alla detaljer och så, dock blev jag något förargad när jag fick höra att en del av prästerna i den kyrkan inte tillåter att man går baraxlad. Alltså måste jag skaffa en sjal eller liknande. Inte så himla farligt egentligen, det är bara det att jag faktiskt inte VILLE ha nån sjal och så blir jag arg över att en präst ska bestämma över min klädsel på MIN bröllopsdag...

• Svar på tråden 5 Augusti 2006 forts...
  • Sandgren

Hej alla 5-aug-brudar. Jag har lite ångest att vi nog inte kommer att träffa prästen förrän veckan innan eller samma vecka som vigseln (bor inte i Umeå) . Hur gör ni, har ni redan träffat er präst? Bestämmer man programmet i samråd med denna vid en sån träff? Vi måste ju ha sånt klart då... Hur gör ni?

• Cristine

Idolf!

Vad ska ni ha för botten till er tårta? Vi har tänkt oss hallon och chokladmousse och har precis insett att vi får baka den själva.

• Fru O

Vi ska ha en nötbotten(tror jag och den är även glutenfri). Jordgubbsmoussetårta!!!

• *BlushingBride*

Vi har beställt vår sprit nu så nu är det bara att vänta och se om den dyker upp. Har dock lagt till försäkring på det så om det beslagtas i tullen får vi pengarna tillbaka. Det känns tryggt för det blev ett par tusenlappar! Men gud vad det var svårt att veta hur mycket vi skulle köpa. Vi kommer ha ca hundra gäster (varav kanske 20-30 är barn) och då har vi köpt 18 boxar vin och 4 flak öl, 1 flak cider och ca 7 flaskor starksprit, 3 baileys och två whiskey. Vad tror ni om det? Vinet ska räcka både till middagen och även till baren. Hur mycket ska ni ha?

• Sarita 2006

Sandgren:

Vi ska träffa vår vigselförättare på torsdag för att prata igenom vigseln. Att detta möte blev lagt så pass tidigt beror dock mest på att jag o m2b kommer befinna oss på annan ort över sommaren, och därför ville passa på nu...men jag tror vi nog är tidigt ute.

Vi har ändå redan försökt utforma ett vigselprogram själva, i och med att vi redan kontaktat musiker och kantor själva. Man vill ju gärna vara i god tid när man ska kontakta vänner och bekanta som ska hjälpa till. Så jag tror att vår pastor mest kommer vilja gå igenom programmet för att hjälpa oss att hitta den bästa ordningen på de olika punkterna...samt prata igenom själva vigselakten (bestämma löften osv.).

Så mitt tips är att ni ska känna en stor frihet och utforma en skiss på hur ni vill ha er vigsel som ni sen har med er när ni träffar prästen...han/hon kommer nog bara bli glad att ni varit förutseende och ordnat med det iom att det är så pass kort tid kvar till bröllopet då.

Lycka till!

• Fru O

Vi vet inte vilken präst som vi blir tilldelade ännu. Vi frågade prästen som döpte dottern, men hon skulle tyvärr sluta sitt uppdrag i Sverige. Vi får väl se, min erfarenhet är att präster är väldigt proffsiga på att få i hop det så jag är inte så orolig ...

• Sandgren

Sarita 2006: Tackar, det lät ju bra Nu ska jag köpa mig en psalmbok för att försöka välja psalmer.

•  blivande fru Wikdahl

Hej igen på er
    Vi träffar inte heller vår präst förrän tisdag samma vecka som vi gifter oss. Men jag oroar mig inte för det. Vi har mailkontakt och kommer bestämma psalmer och musik innan via mail. Sen går vi igenom resten när vi ses. Jag litar på prästen att det blir bra. Vi håller på att leta bröllopsresa. Det lutar mot Toscana.
    Ska ni andra ha nåt spex/lekar etc under festen? Tycker det är svårt att veta om man ska lägga in nåt eller inte. Jag personligen gillar inte lekar och sånt så mycket. Tycker det är nog att sjunga vid middagen. Men jag vet inte? Vi kanske har nåt kvällen innan bröllopet och dagen efter bröllopet i stället. Dagen efter tänker vi bjuda på lite brunch och ha presentöppning med dem som är kvar och vill vara med. Gör ni andra nåt speciellt kvällen före eller dagen efter bröllopet?
    /Jennie

• idolf

Cristine
    Vi ska ha vanlig sockerkaks botten

Någon sång kommer vi nog att ha. Pinsamma lekar har vi undanbett oss (typ "klämma-på-benen-lekar").

• idolf

Hmm.. skulle inte vara en gubbe på slutet utan en slutparantes..

Svar på tråden 5 Augusti 2006 forts...