• insideharmony

Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???

Hej hej! Tänkte göra egne både inbjudningskort å tack kort osv till vårt medeltids bröllop. Men ja har idee torka...! Nån som har några bra förslag, vill ju att de ska passa in i temat. ;)

• Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???
  • insideharmony

Kirsto Nej nu ska ja sussa du få ha de bäst. Å tack så mkt för idag ;) Nattiz nattiz

• Kirsto

inside: Vi hörs säkert imorgon! Sov gott!

• Kirsto

Isabeau: Jag kanske har missat något, men vad jag kan läsa mig till på gröna stuben så kostar det ingenting att anta ett vapen. Har jag missat något? Fin hemsida han har gjort där!

• Bröllopstokiig

Kirsto: jag hade en utskrift från hans sida, men den är nog några år gammal, så det kan hända att han tagit bort den delen. Då låg den i alla fall under "vapenantagning". Ett litet boktips är "Heraldiken i Sverige" av Magnus Bäckmark och Jesper Wasling om ni inte har den

Inside harmony: Min stämpel kommer att vara 9*4 cm så den blir rätt stor den med *lääängtar*! Men det kanske är bra att inte göra sin stämpel alltför stor, så blir den mer användbar i framtiden.

Ska gå in och kolla på monogramsidan och se på monogrammen igen. När jag kollade igår lite snabbt så tyckte jag nog att den med lite "slingerrankor" runt monogrammet var snyggast, om den så att säga står för sig själv. Men tillsammans med ett vapen blir nog den tvåfärgade bäst!

• Kirsto

Isabeau: det som mest får mig att undra om kostnaden är att det står på ett ungefär att "när man har bestämt sig för att anta ett vapen så är det antaget. Det finns ingen myndighet som registrerar vapnen, men man har skyldighet att kolla i lexikon och rullor att inget känt vapen är likadant."

• Isabeau

Kirsto: det kan säkert va så och då är det ju bara bra för mig! Måste då bara kolla att ingen har ett snarlikt vapen. Schysst att du kollade upp detta

• Kirsto

Isabeau: Vet du? Jag tycker du ska maila han (Magnus?) som har sidan och fråga. Då är du på den säkra sidan.

• Isabeau

Kisto: jag ska göra det. Jag brukar få ett nyhetsmail lite då och då, så då kan det ju vara läge att kolla upp saken..

Vad gäller embossande så hade jag köpt ett rött embossingpulver(med lite svarta korn i också) som jag strödde över text som jag skrivit med ofärgad embossingpenna. Jag testade det på både ett rött papper och ett vitt papper. På det vita blev det lite jullack-aktigt, rätt fint. På det röda syntes de svarta prickarna mycket mer, och det såg lite krackelerat ut.

Har köpt ett superstarkt lim i stick, men funderar på ett spraylim för att få det bra i kanterna på pappret. Är det nåt du använder mycket? Köpte också små "distanser" och det blev jättefint: Jag satte ett vitt papper på ett rött kort och stämplade med guldfärg och embossade på det vita.

• Isabeau

Skulle inte vara en blinkis där utan parentes..jaja, så kan det gå

• Kirsto

Isabeau: Nja, använder spraylim så sällan jag kan. Det blir så fruktansvärt klistrigt överallt av det! Men jag har spraylimmat fast ett tyg på insidan av alla inbjudningskorten (och förmodligen ska tackkort och festprogram göras likadant). Blev väldigt fint, om än kladd på golvet som sagt. Recensionen är alltså bra lim, men bökigt.

Det är så KUL att embossa! Allt blir liksom tre gånger så snyggt!

Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???