"Män ser ju sig så. Varför kan inte vi kvinnor också bara få vara oss själva?"
Månaden överdrift? Många, många män och framför allt yngre män/killar (övre tonåren, tidig 20-årsålder) är extremt modemedvetna och måna om sitt utseende, i en utsträckning jag aldrig varit i närheten av och förmodligen aldrig kommer vara, heller.
Men det är klart att samhället påverkar, och man sätter själv gränsen vart det går för långt. Många opererar sig nog för att få uppmärksamhet, men minst lika många opererar sig nog för sin egen skull, för att må bättre själv och inte för att andra ska glo. Men dom människorna märks ju inte eftersom dom inte flashar vad dom gjort om. Jag har t.ex ofta lösdreads i håret och går endast klädd i svart och kan sminka mig rätt "hårt" med svart eyeliner och t.ex röd ögonskugga (inte ofta, men det händer -när jag orkar och själv känner för det och absolut inte varje gång jag ska gå utanför dörren), och tro mig, jag gör det inte för att andra ska glo. Jag vill inte att folk ska glo; jag undviker gärna folkmassor och om jag kan välja så väljer jag gatan som går parallellt med gågatan, bara för att inte folk ska glo som efterblivna byfånar. Jag ser ut så för att jag trivs bäst med mig själv så. Jag har försökt gå tillbaka till min egen hårfärg (blond), men varje gång känner jag att det är fel, att det inte är jag. Nu tycker jag bara att jag helt enkelt inte passar i ljust hår eftersom mina ansiktsdrag "förändras" då, men när jag var yngre mådde jag dåligt över att vara ljushårig. Och om någon mår dåligt över en annan del av sin kropp -vad har vi då för rätt att förneka dom en hårfärg, smink, snygga "inne"kläder eller en operation? Visst, det ÄR skillnad på en mascara och ett koksaltsinlägg, men om resultatet gör personen i fråga lycklig så -go for it. Dom är (förhoppningsvis) vuxna och kan ta sitt eget ansvar och välja vad dom vill lägga sina pengar på. Vi har absolut ingen rätt att döma dom eller tycka att "det där gör hon för att folk ska titta på henne". Vi har ingen aning om ifall det är anledningen eller ej.