• Trancequeen

Alla ni tjejer!

7/11 -05

Jag blir så hemskt upprörd när jag läser det som står under "Kroppen" här. Ni tjejer behöver inte större bröst, ni behöver ett större självförtroende. Vad kommer större bröst att ge er? Har ni tänkt på att kroppen faktiskt är perfekt konstruerad såsom den är?!

Låt inte dagens samhälle med den extrema utseendefixeringen påverka er. Ni är fina som ni är. Jag blir berörd, det är så synd, nästan tragiskt. Ni måste ju förstå att det finns annat att bry sig om, är ett par bröst. Vem kommer ge er mer respekt för att ni har större bröst? Vill ni att NI eller era bröst ska bli respekterade?!

Hjälp mig att lösa gåtan om varför folk opererar om sig?

MVH Trancequeen

• Svar på tråden Alla ni tjejer!
  • Valli

Ja, sola ÄR farligt. Jag tycker det är väldigt dumt att ligga och steka sig.

• Chokladtårtan

Om det inte är därför man vill operera sig då? Alla bryr sig inte om vad andra tycker, utan vill bara se bra ut för sig själva.

Själv så anser jag att små bröst är snyggast, och såna ska jag ha. Då måste det ju vara norm med små bröst.

• Mastermind

"Män ser ju sig så. Varför kan inte vi kvinnor också bara få vara oss själva?"

Månaden överdrift? Många, många män och framför allt yngre män/killar (övre tonåren, tidig 20-årsålder) är extremt modemedvetna och måna om sitt utseende, i en utsträckning jag aldrig varit i närheten av och förmodligen aldrig kommer vara, heller.

Men det är klart att samhället påverkar, och man sätter själv gränsen vart det går för långt. Många opererar sig nog för att få uppmärksamhet, men minst lika många opererar sig nog för sin egen skull, för att må bättre själv och inte för att andra ska glo. Men dom människorna märks ju inte eftersom dom inte flashar vad dom gjort om. Jag har t.ex ofta lösdreads i håret och går endast klädd i svart och kan sminka mig rätt "hårt" med svart eyeliner och t.ex röd ögonskugga (inte ofta, men det händer -när jag orkar och själv känner för det och absolut inte varje gång jag ska gå utanför dörren), och tro mig, jag gör det inte för att andra ska glo. Jag vill inte att folk ska glo; jag undviker gärna folkmassor och om jag kan välja så väljer jag gatan som går parallellt med gågatan, bara för att inte folk ska glo som efterblivna byfånar. Jag ser ut så för att jag trivs bäst med mig själv så. Jag har försökt gå tillbaka till min egen hårfärg (blond), men varje gång känner jag att det är fel, att det inte är jag. Nu tycker jag bara att jag helt enkelt inte passar i ljust hår eftersom mina ansiktsdrag "förändras" då, men när jag var yngre mådde jag dåligt över att vara ljushårig. Och om någon mår dåligt över en annan del av sin kropp -vad har vi då för rätt att förneka dom en hårfärg, smink, snygga "inne"kläder eller en operation? Visst, det ÄR skillnad på en mascara och ett koksaltsinlägg, men om resultatet gör personen i fråga lycklig så -go for it. Dom är (förhoppningsvis) vuxna och kan ta sitt eget ansvar och välja vad dom vill lägga sina pengar på. Vi har absolut ingen rätt att döma dom eller tycka att "det där gör hon för att folk ska titta på henne". Vi har ingen aning om ifall det är anledningen eller ej.

• Anneli23

Det där var mycket bra sagt Mastermind!

• aircondition

Bra sagt Mastermin!

• aircondition

...+ ett d i Mastermin...

• Valli

Jag dömer ingen. Jag förnekar ingen nåt. Jag tycker bara det är sorgligt och jag blir ledsen över att allt fler väljer att operera sig i stället för att arbeta med att bli tillfreds med sin kropp.

För egen del mådde jag väldigt dåligt över allt som hade med mitt utseende att göra när jag var yngre. Jag kunde vägra gå ut, vägra låta nån ta på mig. Jag kunde välja mellan att operera om allt jag var missnöjd med eller arbeta med mig själv, med mitt inre.

Jag fick möjligthet att gå i terapi och nu känner jag att jag ser på mig själv med helt andra ögon. Medan de unga tjejerna sitter och håller handduken hårt om sina kroppar i bastun, sitter jag med "tanterna" och skevar med bena och låter valkarna ta plats. Jag känner mig harmonisk och tillfreds. Jag skulle inte ändra på nåt på min kropp (förutom övervikten som jag är allt annat än hälsosam).

Jag förstår mycket väl att man vill operera sig men att säga att man gör det för sin egen skull är en sanning med modifiktation. Som sagt, man gör det för att man själv VILL men varför? För att man inte är nöjd. Varför är man inte nöjd? Kanske för att man inte är tillfreds med sitt inre.

Jag dömer inte folk som opererar sig. Jag vill bara diskutera varför och åter varför så många unga tjejer mår dåligt över sitt utseende! Är det ingen som reflekterar över hur unga tjejer och kvinnor mår? Allt fler får ätstörningar, allt fler skär sig, allt fler opererar sig. Kvinnokroppen har blivit ett objekt som ska va perfekt. Vem kan leva upp till alla dessa ideal utan att göra om sig?

Jag skulle med glädje gå med i en feministisk grupp och gå ut på gatorna och demonstrera mot allt det förtryck som tjejer och kvinnor utsätts för. Vi ska måla över våra naturliga ansikten, vi ska var smalare än vi är gjorda för, vi ska ha utmanande kläder, vi ska hela tiden vara missnöjda och sträva efter nåt annat. När vi bantat ner oss, sminkar över oss och rakat bort allt kroppshår - ja, vad finns det då kvar?

Jo, att helt enkelt operera om hela skiten. Det är inte tjejernas fel att det blivit så här men det är vi som drabbas! Vi som aldrig får va nöjda. Vi som hela tiden ska göra om oss och aldrig, aldrig bara få sitta ner och låta den där putmagen välla över en stund och läsa i tidningen att "putmage är häftigt - nya modet är att vara naturlig!".

• Valli

Jo, män kan också va utseendefixerade och jag tycker det är sorgligt att de håller på att gå samma väg som vi men generellt sätt så gäller deras trender bara coola kläder och lute gelé och slingor i håret. Än så länge har de sluppit allt det där som vi gör varje dag: Raka bort allt hår på kroppen, måla över sina naturliga ansikten, plocka ögonbryn, fila naglarna, måla naglarna...

• Mastermind

Jag gör inte allt det där varje dag. Det är upp till var och en om man vill passa in i en plastmall eller ej.

"För egen del mådde jag väldigt dåligt över allt som hade med mitt utseende att göra när jag var yngre. Jag kunde vägra gå ut, vägra låta nån ta på mig. Jag kunde välja mellan att operera om allt jag var missnöjd med eller arbeta med mig själv, med mitt inre."

Det låter hemskt tråkigt och jag är ledsen för att du har känt så, men också glad över att du kom över det. Jag tycker att det låter jättebra. Men det låter som om du hade BDD, är det korrekt? Och sådana människor bör inte operera sig, för då kan dom inte sluta. Och det är inte sådana människor jag menar jag jag säger att folk ska få operera sig om dom vill. Om man mår dåligt/vill förbättra _en_ sak, en enda sak som man vet att man velat ändra på så länge man kan minnas, då är det annorlunda än att vara missnöjd med hela sin uppenbarlse.

Men jag håller verkligen med om att det är tragiskt att useendefixeringen går så långt nuförtiden -och att så många sväljer den med hull och hår. Jag kan inte läsa tjejtidningar utan att må illa över dubbelmoralen på varenda sida, men tydligen så är det många som inte ens ser dubbelmoralen. Och det är nästan värst med dom mer "mogna" tidningarna (Amelia, Tara, Hennes, etc), dom som i enas stunden säger att man ska vara nöjd med sig själv och har långa reportage om kvinnor som varvat ner och funnit sig själva och nu satsar på tid till sig själv och sina barn, och som funnit yoga/taichi/piltes/Gud. Och i nästa uppslag gör ett test på vilken antirynk/-cellulitkräm som är bäst..

• Valli

Nä, jag hade inte BDD. Jag tyckte bara jag var värdelös på alla sätt, som en del av en massa problem jag hade. Att vissa dagar känna sig riktigt ful var bara en del av en stor soppa.

Men det känns i alla fall som att jag sagt mitt i den här tråden. Ta hand om er, tjejer, och låt inte normerna förgöra er!

• Chokladtårtan

Om man inte känner sig ful då? Jag vet att jag är snygg. Jag vill bli ännu snyggar, snyggare i MINA ögon, inte i dina ögon. Vad du tycker om mig och min kropp skiter jag i.

Jag vill vara liten, smal, ha små bröst, långt svart hår, vara blek, ha megablå ögon. Ska jag inte få ha det då? Bara för att du anser att man inte gör det för sin egen skull?

• cutti

"Medan de unga tjejerna sitter och håller handduken hårt om sina kroppar i bastun, sitter jag med "tanterna" och skevar med bena och låter valkarna ta plats"

jag är en av tjejerna som sitter med bikinin på mig i bastun men jag är nöjd med min kropp, dock så tycker jag att det är väldigt obehagligt med att folk går runt nakna inför människor man inte känner. Det beror inte på osäkerhet bara allmäna äckelkänslor.

Chokladtårtan, det låter inte som om du är osäker på dig själv. Fast om du typ är lång, blond och grönögd så får du lite problem med ditt personliga ideal ,p

Jag tror inte att det är media som har gått in i folks hjärnor tror inte heller att folk vill bli pamela andersen eller barbie, utan mer en egen bild av perfektion. Sen så tillskillnad från andra har vissa en typ tvångkänsla av att göra något åt det.

• Valli

Jag måste bara tillägga att alla får göra exakt vad de vill. Jag vill inte hindra nån. Jag tycker bara det är ruggigt synd att utseendet spelar så stor roll för er och att ni hela tiden måste jaga nåt som är yttre, när man kan njuta allt det som är inre och den människa man är.

• Mastermind

Valli - Då kanske du ska skriva "_dom_ som vill operera _sig_", istället för ni/er, så att du inte pekar ut oss alla.

• Chokladtårtan

Haha, ja, som tur är är det inte så mycket som behöver ändras för att jag ska se ut som jag vill. Brösten behöver ändras, håret färgas. Lite ner i vikt. Men annars så är det perfekt. :)

• KCsMama

Valli, ang ditt inlägg om att man inte behöver BH om man har små bröst!!

FALSKT!!

Jag har som sagt 75AA. Fyllningen i mina bröst är borta, huden är dock kvar till ett par bröst som var 75D. Jag tränar varje dag nästan och tro mig, det gör ont utan bh men samtidigt finns det ingen som är rätt storlek som ger bra stöd.

• KCsMama

Men måste det vara så att man SKÄMS över sig själv? Jag skäms inte över min kropp, jag går naken i duschrummet på badhuset och har handduken under mig och inte runt mig när jag sitter i bastun. Har jag inte rakat benen (eller andra områden) på två månader är det ingen big deal. Jag sminkar mig sällan även fast jag tycker att jag ser snyggare ut med.

När jag gör mig snygg är det för min skull, för att jag tycker det är roligt att "piffa" till sig ibland.

Att det sedan skulle handla om att man vill ha stora bröst tycker jag är löjligt, jag har haft 75D när jag ammade och nej, det var inte snyggt på mig.

• KCsMama

Föresten är jag ung också 20år.

Svar på tråden Alla ni tjejer!