• Sanasol

Schalins i VITT guld...?

Någon av er som har schalins ringar i vitt guld, jag har funderat på att ha i vitt guld nämligen och de ringarna jag bestämt mig för är från schalins.

Någon som har dem och har haft dem ett tag? Har de gulnat/mörknat mycket? Kvalitet??

• Svar på tråden Schalins i VITT guld...?
  • Sanasol

Wih, vi har också funderat på backens kyrka! Vart hade ni festen? Behöver tips!

• agronom

Experten no 1: Jag ville ha min vigselring i vitt guld och vi fick informationen av min vännina (utbildad gemmolog och juvelerare)samt Carl Hoff och Bolins att guldet bör ha minst 14 % palladium för att inte gulna med åren samt att det blir lite bättre kvalitet på materialet om det är över 14%. En vitgulds ring som inte är rodinerad och har under 14% gulnar med tiden medan samma vitguldsring fast med en palladium halt över 14% med tiden blir grå utan rodinering.

Jag mailade till Schalins huvudkontor för att höra vad de använder för palladiumhalt i sina ringar då jag hört att dessa gulnar samt att deras priser låg under de vitguldsringar hos juvelerare som vi sett. Svaret jag fick från en av cheferna (kommer inte ihåg om det var VD:n...)var att Schalins inte uppger till sina kunder vad deras vitguld innehåller för halt av Palladium.....men han kunde däremot "garantera den goda kvaliten"...Vi tyckte inte att det var god kundservice att inte vilja tala om hur deras ringar är tillverkade! Om de hade haft en halt på 14% eller över så skulle de ju ha sagt det och det lutar ju mer åt att de har en lägre halt. Jag har också frågat i guldsmedsbutiker som saluför Schalins och de har tittat i sina produktbald men inte kunnat hitta någon uppgift om palladiumhalten så du kanske hade tur eller så svarade dig vad de trodde att du ville höra för att du skulle köpa en ring hos dem...?

Vi köpte min ring hos min vänninna och har nu en tysk vitguldsring med 20% palladium, orodinerad vilket gör att den kommer att bli grå med åren. På lördag är det dags att få sätta på sig den

Lycka till ni andra med era ringar!

• Wih

Sanasol_

Vi hade festen i Göstas Loge, helt perfekt ställe vid Yttersjön! Det finns en bild på logen också om du tittar på msn-gruppen.

Vi hade anlitat Annas fest och mat, och maten var verkligen gudomligt god! Till och med godare än när vi provåt den!

Fotograf var Mathias Sjöström på 090foto och fastän vi ännu inte sett bilderna därifrån så är vi säkra på att de blev bra! Väldigt trevlig att ha att göra med dessutom!

Fler frågor? ;)

• vitsippa-78

Jag fick precis detta svar från Schalins:

Vi kan tyvärr inte gå ut med den exakta palladiumhalten, detta pga av konkuransskäl eftersom vi smälter och legerar vårt eget guld. Vi kan ändå tala om att vi ligger på en lagom nivå som inte gör guldet för mjukt och därmed känsligt mot stötar och hack, men samtidigt så vitt att det är godkännt.

jag undrar hur det kan påverkar konkurensen om dom avslöjar sin palladiumhalt...

• Sanasol

Det visar ju bara att de inte alls använder sig av de halter som man bör ha för att de inte ska bli fula! Blir nog inget vitt för min del.

• Sanasol

Wih, hur långt ifrån backens kyrka ligger det? hade ni gemensamt färdmedel för gästerna då? hur mycket kostade det att hyra lokalen?

• Wih

Sanasol_

Göstas Loge ligger ungefär 2 mil från stan, så vi hade hyrt Göstas Buss för att transportera gästerna. Lokalen kostade 2800 kr att hyra! Inklusive städning!!

• Sanasol

Okej, det lät ju som ett rätt bra pris för det!! Håller på och kollar upp endel alternativ :)

• 26maj2007

de vi pratade med i din guld smed sa att det finns nästa ingen vitgulds ring som innehåller 14 i palladiumhalt. så det är inte bara schalins ringa som är lägre.

• Sanasol

Nej, verkar helt ärligt som att det är ganska dumt att köpa vitguldsringar. De kostar mer plus att man får betala för att rodinera om dem, alltså dyrt det med!! Blir i rött guld för oss, och de är verkligen vackra de... och kommer att behålla sin fina färg!!

Svar på tråden Schalins i VITT guld...?