• Sanasol

Schalins i VITT guld...?

Någon av er som har schalins ringar i vitt guld, jag har funderat på att ha i vitt guld nämligen och de ringarna jag bestämt mig för är från schalins.

Någon som har dem och har haft dem ett tag? Har de gulnat/mörknat mycket? Kvalitet??

• Svar på tråden Schalins i VITT guld...?
  • Sanasol

Hans ringar är ju väldigt vita i färgen såsom vitguldsringar är mest, är dem inte rhodinerade menar han då eller?

Kommer ni att köpa era ringar därifrån?

• experten no 1

Sanasol_

Vart har du fått höra att schalins inte talar om vad det är för paladium halt?
    Där jag kollade på ringar sist så hade dem ett informations blad med alla uppgifterna om schalins vitgulds ringar.
    Där stod det att det var 14.
    Men att man kan behöva rhodiera efter några år då rhodieringen slippats ner.
    Dåp blir ringen gulare. Man kunnde också beställa som någon tidigare sa, utan rhodiering. Då är den hela tiden samma färg. Mer blyerts grå.
    Lycka till!

• Sanasol

Jag har pratat med en på guldgruvan.se som säljer schalins ringar. De har inte fått någon information från shcalins angående deras palladiumhalt. Borde inte de få veta det ifall de nu berättaed det för någon?

Vart kan man få tag i det informationsbladet?

• trollslända

Hej,
    Min vigselring har 16% palladium och ingen rhodiering. Den är väldigt snarlik silver i färgen. Den är tillräckligt vit tycker jag och behöver absolut ingen yta av rhodium. Jag var runt hos en massa olika guldsmeder när jag skulle göra min ring och fick veta att en 18k guldring består av 75% rent guld och övriga 25% är en blandning av koppar, silver, palladium etc. Så om det är 16% palladium och 75% guld, så består ringen till 9% av någon annan metall. Dessa övriga metaller ger också ringen olika egenskaper (hårdhet och färg).

• Sanasol

vartifrån har du köpt din ring?

dessutom, du borde läsa lite mer om framställning av vitt guld då jag tror att den informationen du angav gäller rött guld. GULD i sig är ju inte vitt och det finns ju inget guld som är det, utan det är ju något man framställer.

• trollslända

Min ring är köpt hos Kenneth Magnell juveler.

Angående guldframställningen: Det är palladiumet som gör guldet vitt. I rött guld kan det vara koppar. Men en 18k ring är alltid 75% rent guld med andra metaller tillsatta som ger guldet dess färg och hårdhet. Det var det jag menade.

• Wih

Sanasol_

Jag har en Schalins-ring som vigselring, men eftersom jag gifte mig för bara en veckan sen kan jag inte svara på hur kvaliteten är riktigt... men jag har bara hört gott om dem! Dock är vigselringen något gulare än min förlovningsring, men jag tycker inte att det gör nåt eftersom hela ovansidan av ringen är täckt av diamanter = färgskillnaden syns inte.

• Sanasol

Wih, GRATTIS!! Har du några bilder från bröllopet och på ringarna? *nyfiken*

Annars, vad är det för ringar du har?

Svar på tråden Schalins i VITT guld...?