• Sanasol

Schalins i VITT guld...?

Någon av er som har schalins ringar i vitt guld, jag har funderat på att ha i vitt guld nämligen och de ringarna jag bestämt mig för är från schalins.

Någon som har dem och har haft dem ett tag? Har de gulnat/mörknat mycket? Kvalitet??

• Svar på tråden Schalins i VITT guld...?
  • Sanasol

Seinfeld, dina ringar har inte visat några tendenser till att gulna eller?

Kanske kan det vara skillnad NÄR man köpte dem, de äldre ringarna kanske var av sämre kvalitet? När köpte du din ring FiaLottis?

• FiaLottis

Vi köpte våra förlovningsringar december 2003. Kanske kan det blivit bättre nu, men eftersom de inte anger vad de har för palladiumhalt i ringarna kan man kanske anta att den ligger på 12. Guldsmeden jag ska göra ringar hos nu har en palladium halt på 14 vilket gör att ringarna har en vit nyans från början och inte behöver rhodineras för att hålla en fin färg.
    Men åsikterna verkar ju skiljas åt, så det beror väl lite på tycke och smak också kan jag tänka...

• Sanasol

Har hört att det inte spelar någon roll ifall de använder sig av 14, eftersom ringarna ändå förlorar sin yta och behöver rhodineras om ändå. Allt annat är ren och skär lögn sa min guldsmed.

• FiaLottis

fast lägger guldsmeden ingen rhodering på ringen så har den ju samma nyans rakt igenom. Ligger en rhodinerad yta på så ser man ju när ytan börjar slitas och lagret under (det gulare) kommer fram...

• Sanasol

den är ju mer gråare än gulare om de använder +14 i palladiumhalt sa den jag pratade med. Och väljer man att inte rhodiera ytan från början kommer ringen alltid att vara just grå.

• FiaLottis

Ja, det stämmer nog. Och jag vill hellre ha den "gråare" nyansen och som håller den färgen. Än som jag har nu, att ringen blir gul och måste lämnas in med jämna mellanrum för att se fin och fräsch ut. Men det handlar ju om tycke och smak. Vill man ha den riktigt vit får man nog räkna med att ha ett rhodinerat lager utanpå som måste förbättras med gämna mellanrum. Lycka till med ditt val av ring!

• Sanasol

Vet du vilken nyans ringar som inte har en rhodinerad yta har? kanske någon bild??

• Seinfeld

Jag har haft min ring sedan nov 2003 och jag kan inte se någon gulnad i den, så det är väl ett gott tecken, men min smed sa att vi behöver komma tillbaka med dem med jämna mellanrum, men det borde väl räcka vart annat år?

• Seinfeld

Sorry, menar november 2004 såklart!!

• FiaLottis

Så här skriver Anders Fors på Vigselring.nu:
    "Idag så änvänds palladium som legering istället för nickel. En bra legering av vitguldet innehåller 14% palladium, vilket ger en så bra färg att rodiering (ytbehandling) ej är nödvändigt. Är det mindre palladium eller inget palladium alls så riskerar man att ringarna blir gula efter en tids använding."
    På hans sida finns massor av ringar i vittguld vilket innehåller 14 % palladium. Hoppas det kan vara till någon hjälp.

Svar på tråden Schalins i VITT guld...?