• vit tiger

sugmärke! på svensexan!!

sitter här och måste skriva av mig. min m2b hade sin svensexa igår. ville att den skulle vara lika kul å trevlig som min möhippa så att vi kunde skratta tillsamans med varandra. NÄ han kommer hem med ett fett sugmärke på halsen. gifter oss om en vecka vill inte se den nu när vi ska mysa tillsammans. är rädd att den ska synas på bröllopsbilderna!!! vill bli gla å kär igen..

• Svar på tråden sugmärke! på svensexan!!
  • 11 juni 2005

Beträffande striptease - känner Ni män också som går på detta och som inte har en något skev kvinnosyn?

• Lippi

Min sambo har varit på några stripteasshower, under de åtta år vi varit ett par.

Men han har inte någon konstig kvinnosyn. Han har den största respekt både för mig och för alla andra kvinnor. Han ser det bara som en kul grej.

Alla män kan väl tänka sig att gå och se en kvinna klä av sig (oavsett om de erkänner det för sina flickvänner eller ej). Men de flesta män har trots det en hälsosam kvinnosyn.

• Frances

Jag skulle garna vilja ga och se Chippendales (en striptease-show med man), men inte har jag skev mans-syn for det ;)

• Nonika

Lippi:
    Nej, min m2b vill INTE gå och se kvinnor klä av sig. Han är mogen, stabil, och tycker inte det är rätt att betala någon får att hon ska klä av sig kläderna så att män får titta på hennes kropp.
    han är emot hela porrindustrin - och den sträcker sig långt, så att säga. I vårt samhälle är det fortfarande så att kvinnan är ett objekt, är lägre stående, och inte har lika mycket att säga till om. Det märks överallt i samhället, och går att se tydligt om man inte "blundar", vilket är lätt att göra eftersom det har blivit en normalisering.

Sen är man rätt "insöad" om man tror att det är så enkelt att kvinnor själva valt porrindustrin bara för att de "känner för det". Det är mer komplicerat ändå. I åtminstone 98% av fallen, har de här kvinnorna blivit sexuellt utnyttjade som barn /tonåringar, blivit missahndlade både fysiskt och psykiskt, hamnat i drogmissbruk och beroendeställning. Att man inte mår bra av det "yrket" är väl inte så svårt att förstå. Du är absolut inte ensam om att tro som du gör. Kvinnorna sitter ju själva och säger att de gillar det de gör. Men man ska nog sätta sig in (så gott man nu kan, vilket inte är lätt), i deras situation.

Läs gärna självbiografin av Linda Lovelace. Och återkom efter den...

• Nonika

Lippi:
    Såg att du hade ställt en fråga till mig.
    Jag har inte uttalat mig om strippor, utan om kvinnor i porrindustrin. Det är stor skillnad. Jag tror inte heller att de på nåt sätt har drogproblem.

Men det finns ju en anledning till att man strippar? För att det finns "behov" hos män som vill se, eller hur? Och för att de på nåt sätt gillar att visa upp sig, vara sexiga och låta dem fantisera medans de tittar på deras (halv)nakna kroppar...

Det kan ju sällan handla om att man bara vill röra på sig lite, eller är en ovanligt varm person

Det är inget fel på nakenhet - det är både naturligt och vackert. Har själv varit krokimodell! Det är SYFTET det handlar om!

• Lippi

Nonika :

Tro det eller ej, men jag uttalar mig sällan om saker som jag inte har koll på.

Jag har läst mycket om beteende inom porrindustrin. Skrev en B-uppsats om det. Visst finns det exempel på kvinnor som blivit indragna i branschen av män som velat utnyttja dem. Men att säga att " I åtminstone 98% av fallen, har de här kvinnorna blivit sexuellt utnyttjade som barn /tonåringar, blivit missahndlade både fysiskt och psykiskt, hamnat i drogmissbruk och beroendeställning" är även det elakt förtal. Det är de siffrorna som uttalade feministgrupper går ut med.

Det är bara statistik och det går att förvanska i det oänliga. Man kan få fram precis vad man vill, bara man vinklar det rätt.

I dagens jämställda samhälle är det väl inte så konstigt om en kvinna vill medverka i en porrfilm. Män vill ju.

• Modestie

Lippi *ropar* vill gärna läsa din uppsats, vad heter den...?

• Frances

Ja varfor tror alla att strippor maste vara utnyttjade/misshandlade/beroendestallning/drogade
    osv? Ar det nagra som hort talas om exhibitionister? Det finns MANGA sadana, bade man och kvinnor!

Kvinnorna 1. njuter av vad de gor, kanner sig sexiga, OCH tjanar mycket bra pengar (kanske en kvalls dans = en veckas jobb for manga). Det finns manga, manga som inte mar daligt, och sen finns saklart det som gor det - men det ar ingen som nagonsin pratar om de som alskar vad de gor och att visa upp sig :)

• Modestie

Jag kan iofs tycka att det är liiite "sorgligt" att det finns behov hos så många att "synas", visa upp sig och bli bekräftade, även inför män som sitter och dreglar eller t ex i Big Brother. Tankar som :har de inte blivit tillräckligt sedda och bekräftade som små dyker upp och har de inte uppmuntrats att tjäna pengar på kunskap istället för på sin kropps "skönhet" och mycket annat. Dessutom är det någpt märkligt att det skrivs böcker om hur "hemskt" det är i den branchen (senast Tracy Lords "nattens barn), men sällan eller aldrig hur bra det är. Är det för att det är tabu att jobba i sexbranchen eller för att det trots allt inte är så kul. Vem vet? Men eftersom få t ex säger till sina barn att "du borde bli strippa när du blir stor, du kan tjäna in en hel månadslön på en vecka om du dansar halvnaken framför massa karlar" antar jag att det INTE är acceptabelt, åtminstone inte i sina egen närmaste krets och det i sin tur leder till marginalisering. Att man mår dåligt av att inte kunna leva "öppet" med det man gör, av rädsla för att bli utdömd. Det behöver kanske alltså inte vara strippandet i sig som känns dåligt, utan den sociala stigmatiseringen.

• Nonika

Lippi:
    Ja, det vore kul/nyttigt att läsa din uppsats.
    Dagens samhälle är inte jämställdt, det kan du verkligen inte ta ifrån mig hur många uppsatser du än skrivit.
    Och JA, jag är feminist, och det är min sambo också. Jag antar att du vet att ordet feminist inte innebär att man tycker illa om män. Men det har fått en rätt negativ klang.
    Min sambo är mer påläst vad gäller porrindustrin, så han får väl uttala sig här om han har lust (han har bla jobbat med jämställdhetsfrågor).

De fd. porrstjärnor som "trätt fram", har i alla fall bllivit utsatta, och enligt vad jag har läst/ hört är det absolut inte ovanligt.
    Och även om en del nu skulle göra det för att de vill, återstår i alla fall en del fakta:
    Många misshandlas och hotas. Det är inte kvinnorna som tjänar pengarna, utan det är de som håller i filmtillverkningen, dvs männen.

Tycker du att det är rätt att sälja andra människors kroppar? Vare sig de vill det eller inte?

Svar på tråden sugmärke! på svensexan!!