• vit tiger

sugmärke! på svensexan!!

sitter här och måste skriva av mig. min m2b hade sin svensexa igår. ville att den skulle vara lika kul å trevlig som min möhippa så att vi kunde skratta tillsamans med varandra. NÄ han kommer hem med ett fett sugmärke på halsen. gifter oss om en vecka vill inte se den nu när vi ska mysa tillsammans. är rädd att den ska synas på bröllopsbilderna!!! vill bli gla å kär igen..

• Svar på tråden sugmärke! på svensexan!!
  • tessideluxe

Hej
    Jag är lite intresserad av var dessa siffror kommer ifrån. Vore trevligt om ni som använder sådana siffror i er argumentation kan redogöra för var ni hört/sett/läst dem.

Nonika: Var har du fått dina siffor ifrån? Enbart för att någon skriver något i en självbiografi betyder inte att det är sant...

I all källkritik ingår att ifrågasätta om källan har någon egen agenda. Vad vinner källan på att redovisa dessa siffror. Om siffrorna kommer från en feministisk organisation så tycker jag att det finns anledning att ifrågasätta dem. Kommer de däremot från en internationell studie gjord av erkända forskare så tycker jag att man kan acceptera dem.

Sen kan kan tycka vad man vill om strippor, porr och kvinnor som tjänar pengar på sex. Det är upp till var och en.

/Tessi

• Lippi

Jag önskar verkligen att jag kunde trycka upp ett stort antal av min uppsatts, till alla er som tror att alla kvinnor är tvingade in i porrindustrin.

Problemet är bara att den är skriven på flamländska. Så här i Sverige är det ganska få som får något ut av den. Men jag har haft en tanke på att skriva en ny här med de svenska tjejerna i branschen.

Uppsatsen skrevs för cirka fem år sedan och bygger på intervjuer med många nederländska porrstjärnor.

Nonika:
    Du säger att "Dagens samhälle är inte jämställdt, det kan du verkligen inte ta ifrån mig hur många uppsatser du än skrivit."

Det finns många anledningar till att den totala jämställdheten dröjer. En är till exempel den att folk inte inser att kvinnor vill göra samma saker som män. T.ex. jobba i inom porrindustrin.

Jo, jag vet vad feminist betyder. Att vi vill att kvinnor och män ska få leva sina liv och bli bemötta av andra på precis samma sätt. Att det inte ska vara någon som helst skillnad på om du är kvinna eller man.

Jag är feminist i alldra högsta grad. Därför tycker jag att de kvinnor som vill ska få arbeta med porr.

Du skriver också "Många misshandlas och hotas. Det är inte kvinnorna som tjänar pengarna, utan det är de som håller i filmtillverkningen, dvs männen."

Jag har ett otroligt välbetalt arbete, men de här kvinnorna tjänar min månadslön på en film som görs på ett par dagar. Sen kan jag hålla med om att filmbolaget tjänar betydligt mer på en film än alla skådespelarna tillsammans. Men vilket företag tjänar inte mer än sina anställda???????

Visst har jag hört om kvinnor som blivit misshandlade vid filminspelningar. Men precis som i andra branscher så sprider sådant sig. Och jag har hört att de som behandlar sina anställda illa, har mycket svårt att anställa nya.

• clary

Lippi, om du tycker att det är ok, att din man går och kollar på halvnakna kvinnor och kommer hem med sugmärken,fine.Men jag skulle aldrig acceptera det. Och jag har inte dåligt självförtroende, snarare tvärtom. Jag vet vad jag vill ha, och det är inte en kille som går på strippklubbar och kommer hem med sugmärken. Varje sig det är svensexa eller något annat. Jag är inte svartsjuk, jag delar bara inte min sambo med någon annan.

• Nonikas blivande man

Jag tycker det är sorgligt att porrindustrins kvinnoförnedrande innehåll har blivit så normaliserad. Har jobbat med jämställdhet i några år och tagit del av rapporter, läst böcker (från "båda sidor") och inte minst samtalat med många människor. Mina erfarenheter från detta är att sex är underbart, kul och njutbart i de flesta former och färger, men porr handlar om kvinnoförnedring.

Det finns de här på BT som tycker att porr är ok, men då vill jag bara fråga:

-Är det någon här som skulle rekomendera sin dotter att bli porraktris? Jag menar, ni säger att det är ju välbetalt, frivilligt, jämställt, helt ok osv.

• Nonikas blivande man

Smilisen ska inte vara där!

• Nonika

tessideluxe:
    Varför skulle man inte kunna lita på siffror som en feministisk organisation framställt? Vad är det för syn?! "Erkända forskare", är det ett gäng män, eller...?

För övrigt tycker jag också att det är sorgligt att en del av er har den kvinnosyn ni har. Om ni tror att det är jämställdt att betala för att se kvinnor visa upp sig, och i många fall förnedras, tycker jag det är en konstig jämställdhetssyn.
    Och det är konstigt att tex Lippi inte svarar på om hin tycker det är ok att betala kvinnor pengar för att visa upp sina kroppar.

Och jag skulle också gärna vilja veta om Lippi, Frances och Tessideluxe har lust att rekomendera sina döttrar att bli porrskådisar, eller strippor för den delen.....

• clary

Ja, det finns säker de kvinnor och män som tjänar mycket pengar på att sälja sig själva. Men de allra flesta gör det inte. Många säljer sig själva för att ha råd med droger och liknande.

Självklart får kvinnor jobba inom porrindustrin om de vill det. Bara de går in med öppna ögon. Filmer de spelar in försvinner inte. Om de någon gång i framtiden tar ett mer vanligt jobb, är det inte så roligt om en av deras gamla filmer kommer fram.

• tvillingsjäl

Jag tycker att ni ska läsa boken som Traci Lords har skrivit..nattens barn heter den, där kan ni läsa om hur smutsig porrindustrin är...Hon är ju dock en av världens mest kända porrskådisar (Håller numera inte längre på med porr)hon bör ju veta...

• Lippi

Nonika:

Jag skall klargöra detta för dig.

JA, jag tycker att det är Ok att folk betaler pengar för att se det motsatta könet ta av sig kläderna. Jag trodde det framgick av alla mina tidigare inlägg.

Nej, jag skulle inte rekomendera mina barn att bli porrskådisar. Men jag skulle inte rekomendera dem att bli undersköterskor som sin pappa heller. Där emot så hade jag accepterat deras beslut och stöttat dem till 100%. Jag hade inte skämts det minsta för mina barn om de valt att bli skådespelare inom porrbranschen. Jag hade gladeligen berättat för alla. Och så länge de trivs så ska väl inte jag komma och vara någon moraltant.

• Nonika

Lippi;
    Ok. Då har vi helt olika sätt att se på saker.
    Och jag lägger ner den här diskussionen nu.

Tack för mig, hej, hej...

Svar på tråden sugmärke! på svensexan!!