Lippi: Man kan fråga sig vad ett "fritt" val är. För majoriteten av alla kvinnor i världen är jag övertygad om att sexhandel, oavsett om det är striptease, trafficking eller gaturprostitution är ett nödvändigt ont, något man gör för att man har just brist på valmöjligheter, på pengar, på utbildning, på "rätt "socialgrupp osv.
Dete är inte socialt accepterat med t ex striptease, även om både kvinnor och män kan dregla över sådana shower och jag tror det är lika obehagligt för varje manlig och kvinnlig strippa, att de ofta föraktar de som gör det och om de inte lyckas stänga av sina känslor tillräckligt, mår dåligt. Visst, det finns alltid undantag som bekräftar reglen. Men det är för enkelt att säga att folk som är marginaliserade är det för att de valt det och gillar det, strippan gillar att visa sin kropp och uteliggaren det fria livet osv. ofta tror jag man ser det så för att rättfärdiga sina egna åsikter eller för att ha skygglapparna kvar inför att det faktiskt kan kännas för j-vligt att ha det så. Samma sak gäller de som t ex strippar. Ingen vill väl må skit och "erkänna" för andra att man förnedras, man vill framstå som en person som gör "bra" val. Ett tag kan man därför intala sig själv att man gillar det osv. och pengarna är väl ofta en självklar drivkraft i det, med pengar kan man tillfälligt köpa sig lite tröst efteråt. Läs t ex den f.d strippan Louise Eeks bok (numera sociolog) där hon beskriver just detta och hur nära steget är till prostitution ifrån striptease. Och ja, jag känner en del personer som varit inom sexindustrin, både i Sverige och i sydamerika (där man ofta börjar i sexindustrin som barn, är det då när man är vuxen ett "fritt val" när man fortsatt sedan barnsben och sedan inte vet något annat eller tror man kan något annat...?)
Jag tycker mer man ska sträva efter att ingen ska RISKERA att hamna i striptease. Det är ingen "chans" man ska "få", det är inget vi ska uppmana unga tonårstjejer till och killar. Ingen utomstående ska väl behöva funka som tändstift för andra par, det där kan man hitta i sin egen fantasi annars tycker jag definitivt något är "fel". För mig handlar s*x och passion om innerliga känslor, alltså sådant som kommer inifrån oss själva och inte utifrån en helt annan person. Det kommer inifrån pga att vi båda tycker vi är underbara personer och funkar som tändstift i vardagen för varandra!