Operera blygdläpparna
har någon här förminskat blygdläpparna? hur blev resultatet? komplikationer? pris?
har någon här förminskat blygdläpparna? hur blev resultatet? komplikationer? pris?
Oj vilken infekterad fråga det här var
*mjauuu*
Hoppas det ordnar sig TS! Stå på dig och gör som du själv vill! Det är ju ditt liv, dina plågor, ditt sexliv, ditt självförtroende, ditt val!
Divina: "Nä men jag visste inte att så många kvinnor hade inre blygdläppar som hänge ut. Men om jag personligen hade haft hade jag säkert opererat mig. Jag skulle inte alls tycka om det."
De allra flesta kvinnor har sådana blygdläppar och det är i de flesta fallen verkligen inte nödvändigt med operation, det är ju naturligt. Hur kan du säga så? Det är en annan sak om man lider som TS verkar göra, men att det alltid skulle vara fult med det är ju bisarrt
Vill bara påminna dem som funderar på olika ingrepp om att göra en "riskbedömning" innan ni bestämmer er så att ni verkligen har övervägt för och nack-delar.
"Man vet vad man har men inte vad man får" om man gör sådana ingrepp. Även om man har mycket besvär är det viktigt att verkligen tänka igenom om det är värt riskerna. I detta fall att tex bli av med känseln. Är det värt att kunna cykla smärtfritt osv om man inte har någon känsel eller domningar i nerverna i blygdläpparna.
Vet nu inte risken i procent att man misslyckas med ett sådant ingrepp men säg att det är så lågt som 5 % risk, i så fall är det fortfarande ganska många personer som drabbas, (5st av 100).
Ville bara uppmärksamma detta, så att man verkligen ser till att ta reda på så mycket objektiva fakta som möjligt om de risker/fördelar som finns så att man sedan kan göra ett så bra beslut som möjligt utifrån sin egen situation.
Kanske låter det självklart, men jag har tyvärr träffat dem som inte tänkt på detta sätt utan utgått från att "det gick ju bra för min kompis att göra detta ingrepp..."
Hur som helst hoppas jag att det ordnar sig så bra som möjligt för TS!
Divina m fl:
Pratar ni verkligen om samma sak?
Divina skriver att hon aldrig ens har sett inre blygdläppar som sticker ut lite. I så fall kan hon ju knappast ha duschat med de andra tjejerna efter gympan eller någonsin ha besökt ett gym. För jag tror knappt att jag har sett en tjej där det _inte_ är så. Nu menar jag inte att de hänger som påsar eller något, jag tror knappt att jag har sett det heller, men man ser dem ju alltid lite grann iaf? Oavsett om de är små eller inte? I synnerhet om man fixat frisyren brukar de synas...
Så det som Divina säger skulle vara fult, och det blivande fru J säger är så normalt, det kan nog inte vara samma sak...
Blondis: Alla har ju olika blygdläppar, men det är rätt vanligt att man har ganska stora. Jag känner av mitt underliv ganska mycket, men är väl inte så känslig kanske för jag tycker inte det gör jätteont att t ex cykla, särskilt inte på vintern då jag alltid har en tjock luddig sadelkudde på. Men gjorde det svinont skulle jag antagligen ha sadelskydd också på sommaren eller ha en tjock mjuk binda i trosan eller bedövning som någon skrev om. Tycker operationer är det allra sista man ska ta till, det är så mkt som kan gå fel och då är det kanske oåterkalleligt. Jag tycker inte det är moralpredikan att bry sig. Men plastiktjejer ska nästan alltid ha det till att man är en avundsjuk moraltant. Hur kan de tro att man är avundsjuk på att någon skär sönder underlivet t ex? Ok, om man är missbildad, men då borde väl någon gynekolog ha reagerat tidigare och undrat om personen ifråga varit besvärad. Det är väldigt vanligt att tjejer tror de ser "konstiga" ut i underlivet pga att p'rrtidningar framställer kvinnounderliv på ett och samma sätt, små skära blygdläppar, men i verkligeheten hänger de ju och slänger lite hur som helst
oj trodde inte att det skulle bli sånt liv av denna fråga, var tydligen ett mycket känsligt ämne jag var inne på..
vill tacka för de svar som varit sympatiska och konstruktiva, fortsätt att skriva!
sen vill jag bara påpeka att man inte kan jämföra könsstympning och intimkirurgi, eftersom könsstympning är till för att "beröva" och intimkirurgi är till för att "berika". dessa två saker har ingenting gemensamt.
varför börjar alla direkt att dra paralleller till porren eller att man är osäker på sig själv, eller något annat trams. om man besväras, funktionsmässig eller utseendemässigt, bör man spom vuxen människa kunna spekulera i åtgärder för detta och ibland står kirurgi bland alternativen. det betyder dock inte att man alltid väljer att genomföra operation, som jag tidigare sagt.
förstår inte varför många antar att man är en osäker och förvirrad själ som vill "skära sönder" sitt underliv för att man sett för mycket på porr, om man nämner ordet "intimkirurgi"!
jag är mycket glad att det iaf finns en del tjejer med sympati i detta forum :)
Jag vet inget om ämnet och eftersom det enda jag fick lust att skriva var något negativt om tonen i tidigare inlägg så beslöt jag mig för att låta bli!
Som jag ser det finns det ett stort behov av trosor konstruerade för att hålla koll på läpparna och självklart ska den som vill och behöver få operera utan att andra lägger sig i. Men bättre underkläder kanske vore något!
Annars så måste jag påpeka att jag ogillar motpåståenden som att det är onormalt att ha små blygdläppar. Det är inte rätt sätt att argumentera på. Tycker ni att tjejer som är mindre utrustade ska fylla på med collagen eller något?
En lite reflektion över tråden: Jag tycker att det är bra att det kommer fram åsikter av olika karaktär i en sådan här tråd. Det hade jag velat om jag funderade på att utföra ett sådant ingrepp. De saker som exempelvis Modestie skriver får i alla fall mig att tänka efter en extra gång - vilket jag tycker är bra när det trots allt handlar om ett kirurgiskt ingrepp. Känner TS ändå att hon har provat allt annat, tänkt över olika scenarios och konsekvenser så kan hon ju känna sig ännu säkrare i sitt beslut. Det här är väl ändå inte en tråd där man bara ska stryka medhårs och säga operera du om du har besvär utan att ifrågasätta det minsta? Då gör man ingen en tjänst. Tror inte att någon gör det av elakhet.
Självklart vill jag ha ALLA åsikter men det finns en skillnad på att skiva "tänk över riskerna, detta (X) kan hända, prova det här istället osv" än att anklaga mig för att jag skulle stödja könsstympning om jag opererade mig. Eller även följande inlägg:
"Är detta ett skämt? /.../ Skaffa vettigare bekymmer än hur ditt underliv ser ut eller inte?"
Det handlar om att ge KONSTRUKTIV kritik!