• fnissa

Operera blygdläpparna

har någon här förminskat blygdläpparna? hur blev resultatet? komplikationer? pris?

• Svar på tråden Operera blygdläpparna
  • fruSolli

jo jag förstår att det inte är kosmatiskt! så var det för mig men när jag började uppleva smärtan så vart även min bulle iriterande.

och rent fysiskt för att inte bli dömd för förargelseväckande beteénde när läpparna hoppar ut på stranden ;)
    så får man anpassa kläderna efter sin kropp, en parallel är tex bh man köper en model som är i propotion till hur stora och tunga bröst man har. likadant med bikini en liten tuntrekanstop är inte kanske något för den med "väldigt" stora bröst som är tung och behöver mycket stöd.

om jag tänker på vad jag har för bikinibyxer så är de anpassade så mina läppar får plats, för tyver är det ju så att allt inte passar alla. det innerbär itne att du måste köpa stora mormors underdelar utan man får helt enkelt kolla hur olika modeller ser ut mellan benen.

jag har väldigt långa armar också så köpa tröjjor är en helvete för min om jag vill ha ärmar i propotion till mina armar, men det är bara gilla läget och leta efter tröjor som passar.

nu har ju inte jag sätt dina läppar och vet itne hur stora de är men ju utgår från att de är mindre än ett elefantöra iaf ;)
    vist är det frusterade när saker inte passar men då får man försöka att tänka att det är inte för att jag är onormal utan för att den här modellen inte är gjord för mig.

så vad jag tycker är att prata med gyn som du sagt att du vill göra, prova smärtstillade krämer och funkar det inte ändå så kanske man får överväga det. för det tror jag både du och jag är överens om att det är de största problemet.

detdär med anpassning av kläder det har ju jag gjort också igenom att inte a så tvärtajta jeans och jag kan inte använda visa stringtrosor som tenderar att vara för smala där nere.

jag hoppas att igenom det jag säger nu kan cotsha (kan itne stava det) dig till at verkligen sätta problemet underlup och söka efter alternativ innan du tar till kniven. men om du väljer en operation så är det ditt beslut och jag stödjer dig och hoppas det går väl. för jag vet hur fruktansvärda smärtor man kan få tyver :-/

*fler kramar*

• ELA

Vill bara säga att jag tycker det är trist att det tydligen är lite tabu att fråga om just det TS frågade om! Hade det varit en knöl på foten som skulle opereras bort eller var som helst annars - födelsemärke!? Hade ni reagerat så här då? Det var en ärlig fråga och jag tycker man kan ge ett ärligt svar. Har man inget svar att ge kan man ju skriva nåt snällt om man känner att man vill nyttja tråden?!?

• Kay

Har ingen erfarenhet av operation men jag förstår hur TS känner sig. Cyklar själv inte gärna. Mina inre blygdläppar hänger utanför de yttre och när jag cyklar skaver det. Har som tur är inga problem vid sex men tycker ändå att det är lite genant. Fast min man har ju sett dem i nästan elva år nu så han är van
    Har också sett en dokumentär på tv om sådana operationer men jag kommer tyvärr inte ihåg vilken kanal etc. Men jag har för mig att de nämnde att man kunde få viss känselbortfall.

• Kay

Jag hittade lite information på den här hemsidan:
    (obs, jag rekommenderar alltså inte specifikt denna läkare/klinik. Bara att det fanns lite information att läsa)

www.plastikkirurgi.com/

• Silje21

Undrar vad en sådan operation skulle kuna kosta? Om man bara skär bort lite av blygläpparna med t.ex laser borde det ju gå på några minuter bara. Det kan väl inte vara så dyrt?

• Nightingale

Ni som kritiserar TS vet inte vad ni pratar om, det hör jag ju. Jag såg den dokumentären om underlivsoperationen som gick på tv om tjejen som opererade bort lite av sin ena b-läpp för att den hängde utanför. Jag säger bara en sak, skulle hon se mina läppar så skulle hon a_l_d_r_i_g operera sig. Mina är nästan en dm långa när jag drar ut dem, annars är de kankse 3-4 cm, hängandes utanför. Det gör jätteont att cykla, att springa ifall man inte har rejäla trosor. De åker lätt utanför när man har string, att ha såna här små smala se*iga string, det är inte att tänka på.

Hur kul tror ni detta är, och JA de åker in i sl*idan vid s*x. Men som någon sa, är man rejält upphetsad så är det inte så farligt, men man får ändå hålla undan dem i början så att säga, annars gör det jätte, jätteont.

Så kom inte här och säg att det inte finns nått sådant problem och att "jag måste väl tro på det när du säger det".

• Modestie

ska jag vara intim så är även jag ganska "stor" därnere. Men jag anpassar mina kläder efter det. Jag ser hemsk ut i string och det gör jätteont, men varför ska jag då ha det? Finns jättefina stora trosor och bikinibyxor också. Jag kan inte ha tighta byxor för då syns mina blygdläppar, men varför ska jag då¨ha det? På nå´t sätt känns det för mig som att det ändå handlar om något slags ideal att följa om man vill skära i underlivet för det

• Swing

JAG HAR FÖRMINSKAT MINA INRE BLYGDLÄPPAR!
    Det är bara min man som vet om operationen, eftersom det är ett så oerhört laddat ämne och jag inte vill bli påhoppad!

Jag är 40+ och har önskat mig detta hela livet. Opererades den 19 april förra året av J.J. på Akademikliniken. 10 000 kr.

Det är inte så lätt som ni tror att operera i slemhinnor. Han skar ut en v-formad bit och sydde ihop. Efter ett par dar släppte ett stygn på ena sidan. En mycket smärtsam komplikation. Det gick inte att sy ihop igen, så jag hade ett fingerstort hål. Det läkte efter 3-4 veckor, men vilken ångest det var under tiden. Syns lite, eftersom jag vet om det, men ingen som inte vet nåt kan se att jag opererat mig. Det skulle möjligen vara en gynekolog som tittar MYCKET noga. Träffade en i somras som inte reagerade.

Jag har önskade mig denna operation i över 20 år och är så nöjd att jag gjorde den! (Även om det var jobbigt ett tag). Har full känsel och känner mig mycket mer bekväm och avslappnad när jag slipper klämda, värkande blygdläppar och kan cykla, sporta, och ha sex utan problem. Kan välja underkläder som jag vill.

Jag gjorde inte operationen pga nåt slag skönhetsideal utan för min egen skull. Så underbart att äntligen slippa mina besvär. Jag har varit tillsammans med min man i VÄLDIGT många år och han hade inte en aning om att blygdläpparna var ett problem för mig. Så tabubelagt är detta ämne. När jag förklarat förstod han att jag menade allvar med att operera mig.

Sätt i gång och rasa mot mig nu!
    Jag byter signatur och tänker inte skriva mer i denna tråd.

• Loppilej

Har suttit o läst hela tråden och blivit både glad o upprörd. Det är ju fantastiskt att det finns ett forum där kvinnor kan utbyta erfarenheter och åsikter. Jag förstår bara inte att vissa människor jämt måste klaga o komma med moralkakor. Det framgår klart o tydligt vad tråden handlar om i "överskriften", är man pryd, gå inte in. Då menar jag inte debatt inläggen. Alla har rätt till en åsikt även om vissa borde finslipa sin stil....
    Vill bara säga, stå på dig Fnissa. Hur många ställen kan man hitta med så här många samlade kvinno-erfarenheter.

• Ananas

Jag tycker också att det är synd att man inte får ta upp sånt här.

För TS och många andra handlar det kanske främst inte om att man inte kan välja vissa kläder utan ffa att det gör ont att göra vardagliga saker som att cykla, även sitta, springa osv.

TS. Nu har du tidigare i tråden fått tips och råd och några länkar. Läs noga och ta sedan upp diskussionen med din gynekolog.

En parallell kan ju vara stor byst. För mig är det ett problem att hitta skjortor som sitter snyggt och bh på lindex och liknande är bara att glömma, 70H är inte så vanligt. Men som det är nu vill jag inte operera mig. Men om jag skulle få ont i ryggen av min ganska tunga byst är det nog ingen som skulle opponera sig, om jag skulle få ont av att gå och inte kunna träna ordentligt utan att ge mig själv en blåtira.
    Har man fysiska problem som hindrar en i vardagen är det väl självklart att man vill få hjälp med det oavsett var på kroppen "problemet" sitter?!?

Svar på tråden Operera blygdläpparna