Operera blygdläpparna
har någon här förminskat blygdläpparna? hur blev resultatet? komplikationer? pris?
har någon här förminskat blygdläpparna? hur blev resultatet? komplikationer? pris?
Maniko: även i den den pejstade URL:en gjordes ju den jämförelsen av Birgitta Essén, gynekolog och forskare vid universitetssjukhuset i Malmö, så det är något som det reflekteras över även hos kunniga akademiker inom området.
Tolin
Jag undrar lite hur det kommer sig att du tycker att jag är så säker på min ståndpunkt, vad det är du tycker att jag sagt som visar på det?
Allt jag säger är att alla seriösa läkare upplyser om riskerna, det är deras skyldighet. Min upplyste om riskerna att få en infektion, om hur vanligt det är med kapselbildning och vad som gäller om detta händer, hon berättade att det kan finnas en risk att inläggen kan gå sönder, hon avrådde helt från op om vi tänkte skaffa fler barn. Hon bad mig att sluta med p-piller och ciggaretter ja jag kan göra listan ännu längre.
Men självklart vill de tjäna pengar de kan ju inte jobba idiellt.
Jag menar bara att vissa av er går in i alla trådar om plastikop. och hoppar på alla.
Låt alla göra sina egna val och lider man av något och man kan göra något åt det så varför inte?
Blivande fru J:
Jag förstår inte alls ditt inlägg, är det mig du riktar det till, i så fall förklara.
Visst lever vi i ett samhälle av utseendehets men denna tråd handlar om att opa sitt underliv pga smärta och obehag, skapar nog inte så stor avundsjuka eller hetsar någon ung tjej till skönhetsop!
maniko: jag menar precis det jag skriver. vad är det du inte förstår???
Du funderade över liknelsen med könsstympning och jag pejstade en URL där jämförelsen gjordes av en gynekolog och forskare. jag tycker jag uttryckte mig solklart, så berätta gärna vad som gör min text så otydlig. Intressant att veta :)
maniko: Jag skrev att om du var säker på din sak så skadar det väl inte att få den ifrågasatt. Är man det tyder det i mina ögeon på att man inte tänkt igenom det ordentligt. Tycker jag en sak och står för det så gör det inte mig någonting att människor inte håller med och ifrågasätter min åsikt - exempelvis i det här fallet.
Vet inte vad du menar med seriösa plastikkirurger. Hur vet man i så fall vilka som är seriösa? Efter att ha sett ett antal dokumentärer och läst artiklar par jag förstått att uppenbarligen existerar ett stort antal oseriösa plastikkirurger på marknaden. Kraven för att få öppna en klinik är tydligen inte särskilt höga, visst krävs det att man är läkare, men det ställs inga krav på exakt vilken expertis läkaren ska ha. Hur ska man som icke-medicinutbildad konsument kunna vara säker på att just den klinik man besöker är "seriös"?
Jag köper dessutom inte det där argumentet som ofta tas fram. "Låt alla göra som de vill". Visst är det slutgiltigt ett beslut som var och en får ta, men jag tänker inte försitta min chans att påverka. Varje enskild operation kanske inte påverkar samhället i stort, men jag tycker att det är skrämmande att det som egentligen är normalt bara rankas lägre och lägre. Varför kan inte brösten få vara lite hängiga när man fött och ammat barn? Vem har bestämt att det är fult med rynkor? Jag är rädd att ju fler som opererar sig desto fler kommer att bli missnöjda och ha komplex övar sina egna fullständigt normala kroppar. Orkar inte ens tänka på hur det kommer att vara när ens barn är i 20-årsåldern med tanke på hur långt det redan har gått. Det är inte en utveckling jag vill vara med och bidra till. Visst förstår jag operationer av medicinska skäl, såsom bröstförminskning och liknande och det är jättebra att det finns. Förstår däremot inte varför man inte kan acceptera att brösten inte är lika uppnosiga efter amning, att man får rynkor när man blir äldre eller att inte alla begåvats med en svullen plutmun.
Tolin:
du talar ju lite emot dig själv här..
först säger du att du inte förstår å tar alla chanser du kan att påverka.. sen säger du att du kan förstå operation av medecinskt skäl... hur ska du ha det?
och om du förstår det va medecinsk skäl.. varför är du då här och försöker motverka?? vad jag förstått är det ju just av sådana skälv vissa här inne vill operera sig..
Jag tycker problemet är att det diskuteras så mycket om "skönhetsoperationer" överhuvudtaget, även om det gäller en bröstreduktion pga av värk i axlar, nacke och rygg, eller förminskning av blygdläpparna pga att det gör ont att t ex cykla. När man läser eller hör unga kvinnor som vill göra plastikoperationer i underlivet för att de tycker de ser "onormala" ut och inte vågar vara tillsammans med en man, så kan man ju börja undra. Hur vet man att man inte ser normal ut där nere och hur har man överhuvudtaget kommit på tanken om att det är något konstigt med en? Media och plastikkirurgerna skulle jag tro! Det är en stor business just nu och det handlar om ruggigt mycket pengar.
Princessdiamond: Ser inte alls något konstigt i att man kan förstå operationer av medicinska skäl, men inte operationer av enbart kosmetiskt karaktär eller hur man nu ska uttrycka det. Tycker inte att det är ett dugg motsägelsefullt.
Tror inte att du kan se ett enda inlägg i den här tråden där jag skrivit att inte TS ska operera sig. Det enda jag skrivit är att jag tycker att det borde vara bra att även få ifrågasättande inlägg i sådana här trådar och inte bara från ja-sägare då det faktiskt gäller ett stort beslut och inte vilken färg man ska ha på servetterna.
Blivande fru J
Ok jag antar att frågan var solklar för dig men jag antar att du tog ex från tv-programmet uppdrag granskning och det såg inte jag så för mig var frågan ganska oklar.
Tolin
Jag står för vad jag tycker och har aldrig försökt att övertyga någon annan att mina åsikter är de rätta. Jag är väl som de flesta andra lite kluven i denna fråga, jag tycker att kan det få någon att må bra så är det jättebra, jag ångrar inte min op en sekund, den har fått mig att känna mig finare och det är inget jag tänker skämmas för däremot är det inte så att andra märker det och det är inget jag går och skyltarmed eller berättar för vem som helst, mina närmsta vet det och det räcker. Däremot tycker jag oxå att det är synd om unga tjejer gör det för att väcka uppmärksamhet.
Att kolla om en läkare är seriös är inte så avancerat, det är bara att kolla deras behörighet, att de är Leg. läkare och spec. Plastikkirurgi, och att kontrollera med Länsstyrelsen, om de tidigare blivit prickade, hur länge de varit verksamma osv.
Tolin: nej det säger jag inte heller, men du är ju inne på den här tråden och försöker sprida ditt sätt at tänka..
men vad gäller just den här tråden verkar det ju vara av medicinska skäl..