• Cassiopeija

    Flytta ihop först eller gifta sig först?

    Hejsan

    Det finns många som väljer att inte flytta ihop förrän efter de har gift sig. Jag är nyfiken på att höra hur ni resonerar kring detta. Själv är jag uppvuxen i en familj där traditionen alltid har varit att man gifter sig först men för ett par år sedan började jag tänka själv och kom fram till att jag skulle aldrig våga det! Om man tänker efter så är det ju väldigt mycket man inte vet om en person och som man inte märker förrän man lever tillsammans. Jag har själv upptäckt en hel del nya saker hos min pojkvän sen vi flyttade ihop och han hos mig trots att vi trodde att vi kände varandra bra.

  • Svar på tråden Flytta ihop först eller gifta sig först?
  • Electric Lady

    Det beror väl på, juridiskt sett. Har man barn måste man ju vänta i sex månader på att det ska gå igenom, om man är gift.

  • brullan

    Precis som jag skrev i ett annar inlägg om 6 före äktenskap så tror jag att om man inte bott ihop också är att köp agrisen i säcken.
    Man vet inte vad man får.......

  • NYCsvensk

    Valdigt intressant det har!

    Jag bor ju som kan forstas pa min signatur i USA och har det valdigt vanligt att inte flytta i hop innanman gifter sig, sjalv kan jag tycka det ar lite konstigt,men det ar ocksa lite romantiskt, (om an naivt), pa ett satt. Dagen man gifter sig sa borjar man sitt nya liv tillsammans. Allt ar nytt; lagenhet, forsta frukosten, forsta allt. Det innebar ju forstas att det ar nytt att komma pa hur man skall skota disken och rakningarna, men i den grupp som jag umgas med sa raknas det som en del man skall lara sig nar man har gift sig och inte tidigare. Det ar inte manga som tror att det kommer att bli latt hela tiden.

    Efter att ha varit har sa lange sa har jag no ghamnta nagonstans i mitten av eran diskussion. Tycker folk i Sverige flyttar ihop alldeles for tidigt och med for manga manniskor. Sjalv bor jag med min blivande, och vi har gjort det i snart ett ar, (till mangas fortret). Vi har dock varit tillsammans i over sex ar sa det tog tid innan vi flyttade ihop. Och det har faktiskt inte varit sa jobbigt att bo ihop. Kankse det ar jobbigt for folk att bo ihop for att de flyttar i hop sa tidigt??

    Jag forstar att man vill testa att leva ihop innan man gifter sig, men tycker att man skall tanka efter ORDENTLIGT innan man flyttar ihop. Att leva ihop ar ingenting som man bara skall testa for att se hur det gar.

    Tycker dessutom att giftermal ar mer en praktisk pafyndighet an romantisk, men det ar jag nog ganska ensam om i de har kretsarna!!

    Det blev langt. Vet inte om jag later logisk. Tycker alla har kommer med bra och intressanta asikter.

  • odin

    För oss handlar inte sambolivet om att "testa på" inför the big thing, utan det är ett sätt att leva. Det är ingen prövotid där vi ska se om vi funkar tillräckligt bra och har tillräckligt bra sex för att sedan kunna gå in i det heliga äktenskapet. Vi bor ihop för att vi vill och för att vi älskar varandra. Vi lever som gifta, utan att vara det, och trivs bra med det. För oss är inte äktenskapet något som ska ingås för att följa Guds vilja utan det är ett juridiskt åtagande mellan två personer, ett sätt att komma ännu närmare varandra (om det nu är möjligt). Att säga till världen att det är vi livet ut oavsett vad andra tycker om det. Detta är vårt sätt att se på äktenskapet, det finns väl lika många sätt att se på det som det finns människor.

    Så småningom när vår ekonomi stabiliserats vill vi gifta oss men det liv vi lever nu är alltså INTE en testperiod eller en färdsträcka. Det är vårt sätt att leva våra liv.

  • Rama 38

    Squeezetoy

    Det finns tydliga regler även om man inte är gift. Då gäller sambolagen. Den innebär att den bostad och de bohag man har införskaffat för gemensamt boende skall delas. Om man inte har avtalat bort lagen, vilket man kan göra.

  • Rama 38

    UNG

    Jag tror att vissa saker skulle vara bättre om flera tjejer och killar väntade på den rätte.....oavsett om man gifter sgi eller inte. Bl a mindr aborter ......men jag tror inte det skulel var färre våldtäkter. det har inte med det att göra, det är ju sjuka människor som håller på med sånt

  • Imse Vimse

    Bra talat odin!

    JAg vill bara säga att jag har inte läst alla inlägg men läst tidigare trådar..

    Bara för att man älskar varann så funkar inte nödvändigtvis vardagen.

    Kärleken övervinner allt - oftast bara i schlagern!

  • Cassiopeija

    Det verkar som att de flesta som väljer att vänta gör det för att de är kristna. Finns det någon här som inte är kristen och som ändå valt att vänta med att flytta ihop? Och finns det någon som är kristen och valt att flytta ihop först?

    Jag har faktiskt lite svårt att förstå varför just den grejen verkar ha blivit så viktig av allt som står i bibeln. De flesta kristna är ju inte bokstavstroende när det gäller andra saker (har inget bra exempel just nu)...

    Tack för era åsikter! Det är intressant att läsa!

  • tiniz

    Jag tror att som Madddee skrev så väljer många kristna att vänta med att ha sex tills de gift sig. (I Biblen står det ju att sex hör till äktenskapet.) Och att då bo ihop innan man gift sig försvårar nog det hela. Jag och min blivande har valt att inte flytta ihop innan. Det är tillräckligt svårt att hålla på sig redan nu, och att då bo ihop skulle nog göra det omöjligt.

  • vanessa

    För vår del kunde vi lika gärna ha gift oss innan vi flyttade ihop. Vår avsikt med att flytta ihop var och är att vi ska bo ihop tills "döden skiljer oss åt". Men på grund av ekonomiska och praktiska skäl kommer bröllopet inte att ske förrän vi har bott ihop i ett och ett halvt år.

    Jag tror faktiskt inte att det spelar så värst stor roll om man flyttar ihop först eller gifter sig först, för förhållandets skull. Älskar man varandra ordentligt så kan man nog lösa det mesta även om det kan vara lite kämpigt att anpassa sig efter varandra.

    Däremot tycker jag att det kanske skulle bli lite väl mycket nytt på en gång med första sexet, bröllopet och ihopflyttandet på en gång. Varje enskild grej är ju stor i sig och kanske man inte hinner njuta ordentligt av varje del om man gör allt samtidigt?

Svar på tråden Flytta ihop först eller gifta sig först?