• 30giftervioss

    30 aug 2014

    Hej!

    Tänkte om det fanns fler som säger ja till sin älskade den 30 aug 2014. kan vara kul att följas åt i planering och annat roligt som ähnder fram till den stora dagen..  

  • Svar på tråden 30 aug 2014
  • maiaz
    Ello skrev 2014-08-13 10:56:49 följande:

    Jag håller på att få "panik" över detta med alkohol. Idag kom jag på att jag nog ville köpa mer än vad jag tänkt tidigare... försökte mig på att gissa vad alla ska dricka. Öl och rött vin tror jag är OK, men vitt vin och cider. Blir alldeles nervös. Ungefär 31 personer dricker vitt vin, men egentligen tror jag det är färre. Dessutom kan några av dem dricka annat istället, så man vet ju inte vad dom väljer.

    Men med sittande förrätt, buffé och så bjud på vitt vin och vider resten av kvällen, räcker 7 boxar vitt + en flaska och 6 plattor cider?? Hur har ni räknat på det? Och hur räknar ni åtgång av dricka/läsk? Vill ju inte att det ska ta slut men vill hålla det så billigt som det bara går.

    Annars är jag i princip klar. Är lite småfix så klart, men rester ju hem på lördag så ska göra det sista hemma.


    Om du köper från systemet går det att lämna tillbaka om det är obruten förpackning och säljbar (spara kvittot). Vi tänkte köpa in massa extra och sen lämna tillbaka det som inte går åt så slipper vi hamna i ett läge där drickat tod slut.

    Läsk vet jag inte om det går att lämna tillbaka... men vi tar med vår sodastreamer och smaksättningar för säkerhets skull om det skulle ta slut.

  • Ello

    Mjo, jag vet, men börjar handla om pengar vi knappt har... vill inte att det ska finnas MASSOR heller, man ska få så man är nöjd.

    Får se hur vi gör. Känns som det är omöjligt att beräkna något så när.

    Speciellt läsk, finns ju ingen guide på det någonstans :/

  • maiaz

    I vår o.s.a så hade vi en formulär där gästerna kan kryssa för vad de dricker till maten (det gick att välja flera alternativ). Utifrån detta så har vi uppskattat hur mycket vi tror de klarar av och sedan plussar vi på lite till. Det var inte alls många som kryssade i läsk men vi tänkte köpa in så att vi har ifall de ändrar sig.

    Tycker det är svårare att beräkna åtgången på spriten. Vi tänkte ha 3 drinkar gästerna kan välja mellan.

  • Ello

    Vi hade också det på vår bröllopssida, men inte så många som svarade vad dom ville dricka. Skulle nog satt det i inbjudan istället.

  • AnnsiA

    Osäker på om det hjälpt att skriva i inbjudan heller, jag har skrivit både i inbjudan samt fått skicka ett mail till alla som kommer för att fråga om matallergier (så man kan beställa mat till de som behöver specialkost) men har ÄNDÅ fått ringa och påminna och saknar några svar ändå! :P  

    Vi har räknat 6 flaskor bubbel till aperitifen och till 22 vindrickande gäster (vissa dricker läsk/vatten) har vi beställt 16 flaskor vin till 5 rätters meny. Tror det kommer räcka gott och väl, kommer kanske ta in några "reserv"flaskor också ifall det går åt, alla får dricka så mycket vin de vill men det lär inte bli så extremt. 

    Jag tror du kommer ha dricka så det räcker ello! 
    Läsk är ju alltid bra att ha som backup, speciellt om man inte vill ha fylleslag ;) 

    I planerandet är det nu bara småsaker kvar här, ÄNTLIGEN! Känns så otroligt skönt efter allt som gått emot mig hela vägen! 

  • Ello

    Ja, under middagen tror jag vi har bra planering, det är efter middagen som blir så svårt. Jag vet ju inte hur lång tid det blir efter middagen, om den slutar åtta går det ju åt myyycket mer än om middagen är klar elva (lokalen stänger ett).

    Jaja, vi får se. Tror jag kör på detta och tar det slut så kan jag ju inte göra så mycket åt det just då :)

    Skönt att det känns bättre, börjar ju närma sig med stormsteg! När reser du?

  • FruR

    Vi har ju vårt på en herrgård som är en restaurang så behöver inte vara orolig att nått tar slut. Dyrt jo, men vi är inte många så detta är vår lyx. Det knepiga är dock att ingen mer än en av sambons systrar faktiskt svarat att dom kommer.... man vill ju ha svar även fast det "bara" är inom familjen?

    Hur har era nära i allmänhet reagerat på ert bröllop?
    Familj, vänner mm?
    Pratar dom mycket om det?

    jag börjar bli nervös. Så sjukt nervös. Det mesta är klart nu, det kommer många till kyrkan så igår gjorde jag klart alla såp-bubbelflaskor och programmen. Nu är det bara de små häftena som kommer ligga på bordet som är kvar men det är ju inte så många... 
    Lite skraj över klänningen också.. den ska förvandlas från en 40 till en 34 och tror dom kommer fega då dom tar in den.... hellre tajt som f*n än en orolig känsla av att man tappar den.... tycker jag :p

    17 dagar kvar... 

  • maiaz

    Jag använde mig av Googles formulär och i det formuläret så satte jag frågan "dricka till maten" som obligatorisk fråga så alla våra gäster har klickat i vad de vill dricka.

    Alla är glada för vår skull och eftersom bröllop är det enda jag tänker på just nu så pratar vi mycket med varandra om det, speciellt inom familjen då de ska hjälpa oss med saker. Vi är supertacksamma att många av dem tar semester dagen innan och kommer och hjälper oss att pynta lokalen m.m.

    Ska ni dansa bröllopsvals? Min m2b jobbade hemifrån igår och han passade på att lära sig att valsa genom att kolla på youtube. Dags för mig att också lära mig valsa.

  • Ello

    Vill gärna dansa vals. Vi hade tänkt tango men tiden blev för knapp.
    Tror inte det blir val heller. Så vi får väl stå och kramas inför publiken :P

  • AnnsiA
    Ello skrev 2014-08-13 21:20:56 följande:

    Ja, under middagen tror jag vi har bra planering, det är efter middagen som blir så svårt. Jag vet ju inte hur lång tid det blir efter middagen, om den slutar åtta går det ju åt myyycket mer än om middagen är klar elva (lokalen stänger ett).

    Jaja, vi får se. Tror jag kör på detta och tar det slut så kan jag ju inte göra så mycket åt det just då :)

    Skönt att det känns bättre, börjar ju närma sig med stormsteg! När reser du?


    Ja då är det sjukt svårt att planera i förväg, men å andra sidan vill du ju inte att folk blir för fulla iheller så det är rätt inställning, den dagen kommer du inte tänka på sånt ändå ;) Hehe 

    Vi reser den 25:e! På måndag gör vi det borgerliga!! Wohoo :)
Svar på tråden 30 aug 2014