• 30gift­ervios­s
    Äldre 9 Apr 08:49
    30831 visningar
    179 svar
    179
    30831

    30 aug 2014

    Hej!

    Tänkte om det fanns fler som säger ja till sin älskade den 30 aug 2014. kan vara kul att följas åt i planering och annat roligt som ähnder fram till den stora dagen..  

  • Svar på tråden 30 aug 2014
  • Äldre 1 Jul 21:04
    #81

    AnnsiA
    Jag tror det ändå kan bli fint att ha musik. Ni kan väl stå och hålla om varandra eller bara se på varandra/naturen. Det kanske är en skön stund att småprata lite med varandra?

    Tossen
    Försöker på detta med hålltider men ... jag vet inte. Vi vigs halv tre, det tar väl cirka en timma om man räknar med att vi ska fotograferas på trappen efter vigseln och det. Men övriga hålltider känns bara så påhittade. Hur lång tid tar egentligen en förrätt att äta? Inte så lång tid. Kommer det bli många tal? Förmodligen inte... men man kan ju inte direkt säga att förrätten sträcker sig över 10 minuter... Hur länge kan man egentligen mena att folk ska "peta" med förrätten? Tycker det där med hålltider är jättesvårt.

    Min blivande slänger ju sig maten, så detta med romantiska långa middagar finns nästan inte. Han tror inte på mig när jag säger att middagen kanske kommer ta tre timmar (då antar jag att det är något tal, några pauser, kanske någon lek, etc.).

    Hur räknar ni?

    Ang. festhäfte så printar vi själva men på finare papper. Blir jättebra tycker jag. Man märker inte direkt någon skillnad. Jag gör dem i word men har genom jobbet tillgång till photoshop och sånt, och är väl medelduktig, så då kanske det är enklare att göra det snyggt. Jag gjorde ett eget monogram till framsidan. Idag började med vigselprogram. Hade inte tänkt ha det, men jag har en så bra idé till dem så jag kan nog inte låta bli. Tror inte det kommer ta så lång tid att göra dem ändå.

    Ska ni ha vigselprogram?

  • Äldre 2 Jul 08:13
    #82

    Ello,

    Jag håller med dig om att det känns knepigt :/ man kanske bara kan ge ett upplägg till toastmaster och sen be honom typ "introducera" nästa grej som sker när han ser att folk är klara? Men vi har inte pratat något alls om upplägg. Vi vet att det blir vigsel ca 30 min, sen "mingel" med musik typ 45 min för att all mat ska förberedas och så och sen blir det väl middag och så tills alla är klara. Sen efter det ska vi väl få in tårta.. och sen dans antar jag?

    Jag har försökt göra festprogram men får inte till det! Vet inte vad vi ska skriva? Kan inte du vara jääättesnäll och visa mig en glimt av ditt festprogram? Typ på mailen eller så? Mitt ser så tråkigt ut.. det blir liksom BARA en massa text. Orkar folk ens läsa? :(

  • Äldre 2 Jul 09:11
    #83

    Hålltider är jättesvårt men ändå viktigt! Vi har satt upp ungefärligt schema men inte spikat allt än. När det gäller middagen så tar det ju inte lång tid att äta själva maten, men personalen måste få tid att duka på och duka av, fylla på vin etc. Jag har själv varit toastmaster i ett bröllop och middagen tar alltid längre tid än man tror. Det är taler och pauser och lekar. Vi räknar med att middagen tar 4,5 h. Den FÅR inte ta längre tid för då blir folk trötta och sega. Men med alla taler och serveringar så är det minsta tid. Man räknar generellt med att förrätten och desserten tar 20 min att äta, 15 min att duka av och på. Och varmrätten 45 min. Lägg på lite tal mellan rätterna och en paus så är man fort uppe i 3-4 timmar.

    Det jag däremot tycker är svårt är hur länge vigsel, transport och fotografering kommer ta. Där har vi bara chansat lite och hoppas att det kommer gå bra... :S

    Vi jobbar också med festprogram. Har inte börjat på designen än mest för att vi inte ha några ideer överhuvudtaget!! Det är jättesvårt att komma på något som inte bara är massa text!!

    Vi ska inte ha vigselprogram, men så gifter vi oss borgligt oxå så inget behov för att lista psalmer etc.

  • Äldre 2 Jul 10:24
    #84

    Åh nu blev jag lite stressad över att vi inte kommer hinna NÅNTING under kvällen.

    Vi har en sen vigsel vid 19.30...vi räknar med att det tar ca 30 minuter då är klockan 20.00.... sen hade vi tänkt ha mingel med liveband och champagne och så ca 45 minuter.. då är klockan 20.45.... och sen kanske buffén är klar vid 21.00 för att vi ska hinna hälsa välkomna osv... Hur lång tid tar middagen då? Går det fortfare med buffé?

    Jag hade hoppats på att middagen är klar typ vid 23..men det kanske inte är hållbart att hinna middag + tårta på den tiden?

    Så att dansen kan börja 23..så alla hinner roa sig och så...för sen stänger lokalen vi hyrt kl 01...

    HJÄÄÄLP! Panik!!!

  • Äldre 2 Jul 10:38
    #85

    Ta det lugnt!!! Det ordnar sig :) Jag tror det beror lite på hur många gäster ni har? Och hur många tal ni kommer ha? Buffe tar säkert lite mindre tid men samtidigt så ska man hinna gå och hämta mat kanske en eller två eller tre gånger? Och då blir man lätt stående och småprata med de man möter vid bordet. Har ni en toastmaster som kan hålla ordning så att folk är lite snabba? Och hur många tal har ni tänkt ha? Ska ni inte ha så många tal så tar ju det kortare tid. Vi ska ha ett traditionellt bröllop (det var oxå det jag var toastmaster i) så då är antallet taler minst 7 st och 7*5 min plus lite mellantider blir ju bara det 35-50 min..

    Jag vill inte stressa dig men det låter som att ni har satt upp ett ganska tight schema, det tar ju tid att förflytta människor från ett ställe till ett annat och få alla att sätta sig och fylla på glasen etc. Men som sagt beror på antallet gäster?? Och taler?

  • Äldre 2 Jul 11:21
    #86

    Jag känner det också! Och jag börjar få smått panik.

    Anledningen till att schemat var såhär är för att lokalen/restaurangen har öppet under dagen och inte kunde ta vår bokning förrän efter kl 18... vigselförättaren kunde inte förrän kl 19.. och då skrev vi 19.30 för att folk inte ska komma typ kl 18 och så kan inte restaurangen släppa in gästerna för det inte är klart...

    Nu får jag panik att vi inte kommer hinna! Vi hade hoppats på att restaurangen kunde ha öppet 2h extra för oss.. givetvis kunde vi betala för detta. Men nu fick jag veta att det inte går!!! Hur ska vi hinna? Det blir ju liksom INGEN tid över till dans eller nånting!

  • Äldre 2 Jul 11:26
    #87

    Vi är ca 70 vuxna, 10 barn. Ingen har föranmält tal (än så länge) men nån kommer säkert prata spontant?

    Det här kommer inte funka :(

  • Äldre 2 Jul 12:44
    #88
    Tossen
    Jag kan sända det, men det saknas framsida då jag printat det för sig, och insidorna är långt ifrån klara :).

    Vi har en del text då vi är från olika länder så vi (jag) har valt att lägga in lite info om våra länders historia, kanske inte något som intresserar andra, men jag är utbildad historielärare så det vore fel att inte ha lite historia med ;)

    Jag vet inte om det är ett festprogram som kan ge dig något. Vi har en sida med meny, en sida med välkomsttext och så en sida med bara information. Men sänder det om du vill :).

    Hade tänkt göra det klart i helgen så om du vill vänta till måndag kan du antagligen få det färdiga häftet.
  • Äldre 2 Jul 12:45
    #89

    Vi är alltså inte så mycket för gästpresentationer, bröllopsbingon och sånt.

  • Äldre 2 Jul 12:46
    #90
    Tossen
    Det går kanske att gå till något uteställe efteråt? Inte riktigt samma men då får ni ju dansa och du får visa dig i dina fina klänning!
Svar på tråden 30 aug 2014