• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

    Li75 - välkommen! (Skumt att höra att man är en "romankaraktär"... )

    Vi semestrar i Sverige i år - A och B är för små för utlandssemester även om både jag och maken är sjuka på att åka till Korsika/Kreta (Langley typ). Men det får bli nästa år... Jag tillhör skaran sol- och värmedyrkare och behöver en rejäl dos sol, värme och bad för att klara den långa hösten och vintern. Vi ska till sommarstugan i Värmland en sväng och i övrigt vara i huset - här kan man njuta rätt bra om vädret blir fint. Plaskpool på tomten och havet nära - finfint det med.

    I övrigt vill jag bara säga att den svenska psykvården är under all kritik! Jag är så frustrerad och trött - står vid sidan och ser hur allt går åt helvete och personalen lyssnar inte på mig. Nä fy fan.

  • muggles

    Cicci: mina barn är min glädje i livet just nu! Jag förundras över att just jag hade turen att få 3 barn, vilken rikedom!!! Tänk att få följa 3 barn genom livet - se vad de blir när de blir stora, stötta dem etc. Sa till maken att han får många bröllopstal att skriva nu... Twinsen sköter sig exemplariskt, de är lugna som filbunkar och  hur mysiga som helst. På kvällarna när Moa lagt sig sitter vi med varsin bebbe på bröstet och myser framför tv:n. Vi såg hela DVD-boxen "Brottet" (första säsongen) under några veckors tid, och nu är vi inne på första säsongen av Entourage. Jag tror jag kommer att komma ihåg den här tiden som myset vi hade på kvällen med bebisarna

  • smint

    mugglan: åh så tråkigt att vården inte fungerar, stå vid sidan om måste vara det värsta. Styrkekramar till dig. Så mysigt det låter med tvillingarna

    Li: jag tillhör ju också skaran som smygläst länge men inte så länge som du, och det är som du säger, man blir fast med karaktärerna, man vill veta hur det går Hur gamla är dina barn?

    Tycker det är helt ok med bilresor, men nu har vi ju ingen bil själva så det blir inte så mkt av den varan, men i höst skall det ändras på det. 

    Har varit på inskolningsamtal på T´s nya förskola, kommer bli toppen tror jag, mindre grupp, fler i samma ålder, och en mindre förskola totalt. Mysig gård och framförallt 2 minuter hemifrån.

    väntar på att H skall vakna efter en lång lur, så han kan äta. sedan funderar jag på att åka till Sickla och se om jag kan hitta en tavelram. 

     

  • BrudSommar2006

    Muggles, åh vad underbart det låter med tvillingarna! Fast jag tycker det är tråkigt att höra att din mamma inte får rätt hjälp, varför ska det strula! Fick hon inte bra hjälp förra gången? Är de personerna inte kvar längre? Jag förstår att ni inte åker utomlands med de små i år.

  • muggles

    BS: vården fungerade mkt bättre för 4 år sedan när hon klappade ihop sist men de personerna är inte kvar verkar det. Jag skulle vilja säga ett och annat till den klåparläkaren men det gör väl knappast saken bättre. Det är ju systemfel, det är bara att läsa tidningarna så förstår man.

    Psykvården i Sverige bygger på frivillighet i väldigt hög grad. Man ska inte kunna tvångsvårda någon mot deras vilja - en bra föresats. MEN det funkar tyvärr inte att släppa på tvånget med psyksjuka för de har ofta ingen sjukdomsinsikt. Först blir en person dålig (psykos el annat), åker in på klinik för tvångsvård, får medicin. När de börjar må bättre (av medicinen) släpps de ut. När de släpps ut slutar de ta sin  medicin (de mår ju bättre och har ingen sjukdomsinsikt - varför ska då ta medicin?!), börjar må sämre, ... Och sedan går det runt i ringen. Så ni som har "normala" föräldrar - var glada för det! Ni slipper sjukt mycket oro!

  • BrudSommar2006

    Muggles, jag känner igen det där lite grand vad det gäller min farmor, hon bara sitter hela dagarna, främst på sitt rum. Ibland rullar de ut henne i matsalen men det rummet ligger mitt i huset och där finns inga fönster. Mamma (jo, för hon får ju ta hand om allt som gäller farmor, inte gör pappa något) har bett att de ska aktivera henne mer, att hon ska få sitta ute på altanen om vädret är fint, eller att de kanske läser en dagstidning med henne men så fort de frågar henne om vad som helst så säger hon nej och då rycker de bara på axlarna och säger att hon vill ju inte så då får det vara.

  • Li75

    Cicci, Grattis till V. Otroligt att tiden går så fort och de blir så stora.

    Smint, Barnen är födda -08 och -11, så jag går hemma och dräller nu. Eller, nä, jag dräller inte, för det räcker inte tiden till för. -08 drällde jag mycket och hann ändå med det mesta jag brukade göra, men så är det inte nu! Hinner varken drälla eller göra allt det nödvändiga..
    Muggles, hade jag varit författare hade ni skänkt mig en riktigt bra story Flört Låter underbart med dina tvillingar! Går det bra med Moa? Här är storebror inte jätteintresserad av lillebror men har inte klagat heller. Lite fler konflikter har vi nog dock haft.

    Parnassia, jag vinkar tillbaka!

  • smint

    Li75: då har vi lika gamla ban då  nej man hinner inte lika mkt denna gång
     

  • Oms
    BS: ang Magnetröntgen. Om du ska röntga hjärnan är det av största vikt att du är helt avsminkad iaf om du använder dig av mineralsmink eller mascara med mineraler (järn, zinkoxid etc) i. Detta då det annars kan störa magnetstrålningen. Du vill inte genomgå en sådan röntgen i onödan. Och som AM säger, blunda, andas lungt och försök att fokusera på att det är tackvare MR som du kommer att må så pass mkt bättre sen då man ser vad man ska göra

    Jag har väl genom gått MR ca 10ggr och den jobbigaste var just när jag gjorde HELA ryggen. då åker man in med huvudet före och alla kroppsdelar som är inne i apparaten måste vara smink o smyckesfria. Titanskruvar i kroppen ger inget utslag (jag har sådana) men ser väldigt lustiga ut på röntgenbilderna sen Jag tyckte att det var lite läskigt när jag tittade i det minimala utrymmet och kände direkt att pulsen steg, fick lite tvångstankar också om att jag skulle pöva o röra mig lite lite bara för att... hur knäppt som helst.

    AM - man ska aldrig föringra placeboeffekten så klart ni ska pröva seband! tyvärr har det INTE fungerat på MAthilda som jag sa på picnicen, hennes åksjuka verkar vara av den värre sorten för åksjuketabletter typ postafen etc har 0 effekt de med. det som kan hjälpa hyffsat är att hon äter en bra måltid 2 h innan bilfärd, inte senare samt att hon inte dricker el äter ngt under resan. sen måste fönstret vara nedvevat (även vintertid ibland) hon måste vara lättklädd o jag sitter bredvid och underhålle henne och så spelar vi hennes favoritskivor på hög volym. DVD fungerar inte tyvärr. Det absolut bästa är att hon får sova och ofatst får on göra det en stund iaf. Hon brukar få åka 15-20 min sen sova i 10-20 min och sen vara vaken igen lika lång stund, på så sätt kan vi åka bil oavbrutet i 1 timme om vi åker motorväg, inte annars.

    ****
    Jobbar hemma idag, de ska komma o kolla ventialtionen i kök o våturymmen men de dyker ju aldrig upp! så irriterande o man vågar ju inte gå på toa för då kommer äl dem o ringer på dörren:-O  dessutom så ska vi iväg i em och måste åka härifrån redan kl 16 så till dess ska jag ha hunnit duscha, hämtat på dagis etc... känns lite stressigt att få ihop det, men men än finsn det tid till att arbeta
  • Oms
    Li75 - välkommen in i gemenskapen! helt otroligt att du har smygläst så länge, hur många fler kan det finnas där ute egentligen?? och hur orkar ch hinner man? Jag som är den del av denna tråd hinner ju knappt in mer  än ngn gång i veckan... i'm impressed misstänker för övrigt att du o jag är lika gamla.
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!